crenicichla regani odling

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichlan
    Användare
    • April 2002
    • 91

crenicichla regani odling

Hej!
    I ett utav mina akvarier har jag ett par av crenicichla regani.Det akvariet är på 375l och måtten är 150 gånger 50 gånger 50. Här kommer frågorna hoppas ni kan svara på de flesta frågorna.
    1. Kan jag köpa 2hanar och 2 honor till?
    2. Hur ska det se ut i akvariet skiffer plattor på botten så de kan gräva ut eller vad?
    3. Hur strömt ska det va har hört att de inte ska ha så strömmt så räcker en eheim 2252
    4.Vad ska jag ha för ph, har hört att de ska ha ett ph under 6 men hur får jag det enklast?
    5.Kan man ha två olika varianter av crenicichla för jag vet ej vart de fångade mina?

Mycket tacksam för svar!

MVH: Matte

Med ciklid älskande hälsningar: Matte
  • isak

Jeg har ingen erfaring med Crenicichla regani, men ser i Cichlid atlas, volume 1, Natural History of South American Dwarf Chiclids av Dr. Uwe Römer (2000) på sidene 1040 - 1045:

Skal prøve å besvare spørsmålene dine ut fra dette;
    1) Bør holdes i par eller i gruppe på 8 - 12 individer.

2) Siterer fra boken: "Plenty of open swimming space as well as numerous hiding places are required." (Römer 2000: s 1042)

3) C. regani er observert på steder hvor også Apistigr. mendezi lever, og Ap. mendezi lever også på steder i elvene/bekkene hvor det er noe (god) strøm. (det er mye mer å lese om disse artene i nevnte bok).

4) Siterer fra ovennevnte bok: "For successfull long-term maintainence, the water must be exceptionally clean - i.e. largely free of nitrates and nitrites - with a hardness of less than 7 dGH and a pH of about 6." (Römer 2000 : s 1042 - 1043)
    For å få til disse vannverdiene mener jeg at du må filtrere over torv. Ut fra min erfaring er det enklest om du har et utvendig filter - og da med et filter som er beregnet for akvarier opp til 375 l. Jeg tror at Eheim 2252 (innerfilter for akvarier over 200 l ?) blir i minste laget (filtervolum) - i alle fall om du øker antall individer til 12.

5) Ser i fra ovennevnte bok at C. regani er observert sammen en rekke arter: Dicrossus maculatus, Satanoperca acuticeps, S. jurupari, Acaricthys heckeli, Apistogramma spp., Crenicichla notophthalmus (?), Laetacara curviceps med flere arter.
    MEN om C. regani kan gå i samme akvarium som disse artene har jeg ingen erfaring med. Ved rask lesing Cichlid Atlas (Römer:2000) klarer jeg ikke finne noe om det heller.

Håper dette var til litt hjelp.

Mvh
    Trond-Arvid

Kommentar

• Crenicichlan
      Användare
      • April 2002
      • 91

Tack för svaret isak!! Jag tar gärna emot fler inlägg.

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Lite generella svar mm:

1. Kan jag köpa 2hanar och 2 honor till?
        Varför? Troligtvis dödar den största honan de andra honorna och den största hanen de andra hanarna på sikt. Ska mer än en Crenicichla-art hållas så bör de vara så olika varandra som möjligt utseendemässigt enligt litteraturen.
        2. Hur ska det se ut i akvariet skiffer plattor på botten så de kan gräva ut eller vad?
        Rötter, löv, stenar som bildar grottor och gärna växter.
        3. Hur strömt ska det va har hört att de inte ska ha så strömmt så räcker en eheim 2252
        Ej strömt alls. Hur mycket pumpar en eheim 2252? Pumpkapacitet handlar inte bara om strömt eller inte. Skaffa gärna rejäl filtrering men täck utflödet med t ex filtermatta. Då har du rejäl filtrering men liten rörelseenergi.
        4.Vad ska jag ha för ph, har hört att de ska ha ett ph under 6 men hur får jag det enklast?
        Mjukt och surt. pH<6. En bekant som odlat sänkte till 5.5. Problemet är att fiskarna kan leka men äggen kläcks inte. Du bör nästan skaffa osmosfilter el dyl om du tänker odla. torv, pH minus eller fosforsyra är olika sätt. Det här är en fråga som behandlas väldigt ofta t ex http://www.zoopet.com/akvarium/forum...?TOPIC_ID=1522
        5.Kan man ha två olika varianter av crenicichla för jag vet ej vart de fångade mina?
        Nej. Största honan lär slå sig ihop med största hanen och sedan får du korsningar. Även om det inte skulle ske så se svar 1.

Mvh.

Ola
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Crenicichlan
          Användare
          • April 2002
          • 91

Vad kan man då ha för fisk med de?? Den här notophthalmusen bor ju i samma miljö som reganin men de är väl ganska så lika? Vad finns det för andra crenicichlor som man kan ha med de? Skulle oxå kunna tänka mig någon annan ciklid men de ska hälst inte bli större än 15cm

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Min gissning är att de andra dvärgcrenicichlorna samt teleocichla funkar men att man då får inreda akvariet så att det blir lite olika mikrohabitat. Min lilla erfarenhet av regani är att den är en helt vanlig och inte speciellt aggressiv ciklid. Däremot är den kanske lite känslig. Personen som odlat dem lyckades ha död på sina samt den han fick (tillbaka) av mig (min hane som köpts på annat håll dog av oförklarlig anledning). Jag höll honan med unga med Pelvicachromis subocelatus utan problem och hanen med Ancistrusyngel. Planen var att mata upp honan ordentligt, sätta ihop paret i lågt pH och låta dem leka. Hanen ska tydligen matas försiktigt innan de släpps ihop. Den nämnda personen hade dem i ett sydamerikasällskapsakvarium när han inte satte dem till lek om jag minns rätt. Gissningsvis kan du kombinera dem med det mesta under 15 som inte är så aggressivt. Biotodoma, Bujurqina, Krobia etc, kanske tom Apistogramma som nijesseni och möjligen Mikrogeophagus altispinosa (som i och för sig inte ska ha fullt så lågt pH), Laetacara etc.

Mvh.

Ola
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...