För mycket ekonomisk profit i hobbyn

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

Klart man skall jämföra nytt mot nytt, beg mot beg, utan moms mot utan moms, stöldgods å fan och hans moster m.m
    Allt annat är meningslöst i denna diskussion.
    Man kan ju undra vad påslaget är på tex kläder i en modeaffär... som får rea ellér kasta bort det de inte blir av med.
    Anders L

Kommentar

• Centurion
      Användare
      • October 2003
      • 210

citat:Ursprungligen skickat av skorpio

Men påslaget (vinsten) som redan nämnts på ett par hundra procent!!!! vem skulle pröjsa det på andra varor?? typ mjölk osv
      Bonden får cirka 2.80kr per liter mjölk...

http://www.adelgren.se/akvarium/

Kommentar

• skorpio
        Användare
        • October 2004
        • 244

Ok ..men då gör vi som så att ni som vet och kan köper era ex 720 för 14000:- så köper jag dom billiga välskötta felfria för runt 5000:-...köper inte snacket om att jämföra nytt/nytt..beg/beg...jämför pris för specifik vara..vad får jag för penningarna?!.....helt klart är ju att visst kollar man och jämför även beg/beg..o nytt/nytt...men är änndå vad jag får för pengarna som till slut avgör.....den skillnad som råder imellan ett nytt och ett välvårdat beg står inte i kontrast med prisskillnaden.
        Vad bonden får eller inte får ska jag låta vara osagt.....vet vad dom slår på i affärerna på många av sakerna där (inte alla)...fisk är definitivt en källa för stora påslag....men...men skrev ju det är ju ni/jag som genom vårat intresse är med och trissar priserna....är ju själv valt att köpa och helt frivilligt....så här gnälls inget för det...men ingen ska säga att det är såååå billigt.....drar allt iväg med tiden....moss

Kommentar

• deathdealer
          Användare
          • August 2004
          • 1639

skorpio; en liten fråga..påslag på fisk?
          Ja, du kan köpa fisk billigare från andra polare och privatodlare, inget snack MEN inte jämnför du väl dessa priser med de i butikerna?
          För isåfall är du grymmt ute och reser, samt om vi ska börja "byta grejer" på heltid, så kan vi glömma att vi får in nya fiskar, och defenitvt ingen butiker kvar!

Det KOSTAR och kommer alltid att KOSTA. Vissa är villiga att betala mer, andra inte. Vissa vill ha service och betalar för detta och åter andra inte.
          Andra gnäller över ALLT oavsett vad som sker och det går inte heller att ändra på, men diskussionen kommer säkert leda till att butikerna sänker priserna på kar och tillbehör...och absolut fisk...för här är dom alla och läser vad vi tycker!

Det är väl ungefär som att försöka göra upp eld med vatten skulle jag tro..BARA så extremt tröttsamt *S*

Deathdealer

Det är ganska drygt att sitta och försvara handlare stup i kvarten, vore VÄLDIGT roligt om någon av handlarna kunde förklara själva....jag är företagare och vet hur surt det är.....
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• skorpio
            Användare
            • October 2004
            • 244

citat:Ursprungligen skickat av deathdealer

skorpio; en liten fråga..påslag på fisk?
            Ja, du kan köpa fisk billigare från andra polare och privatodlare, inget snack MEN inte jämnför du väl dessa priser med de i butikerna?
            För isåfall är du grymmt ute och reser, samt om vi ska börja "byta grejer" på heltid, så kan vi glömma att vi får in nya fiskar, och defenitvt ingen butiker kvar!

Det KOSTAR och kommer alltid att KOSTA. Vissa är villiga att betala mer, andra inte. Vissa vill ha service och betalar för detta och åter andra inte.
            Andra gnäller över ALLT oavsett vad som sker och det går inte heller att ändra på, men diskussionen kommer säkert leda till att butikerna sänker priserna på kar och tillbehör...och absolut fisk...för är dom alla och läser vad vi tycker!

Det är väl ungefär som att försöka göra upp eld med vatten skulle jag tro..BARA så extremt tröttsamt *S*

Deathdealer

Det är ganska drygt att sitta och försvara handlare stup i kvarten, vore VÄLDIGT roligt om någon av handlarna kunde förklara själva....jag är företagare och vet hur surt det är.....
            Men hallå där grabben..stopp och belägg..dels skrev jag väl i mitt senaste att jag GNÄLLER INTE...jag gör ju som de flesta alla betalar och ser glad ut (prytförsök förekommer)..den här tråden uppkom väl som en fråga varför det är så dyrt för....hur ett kar kan kosta 14000:-osv....skrev då att det inte visst behöver bli/vara så dyrt om man letar runt lite med just biten på akvarier.Sen tycker jag inte alls att det är så billigt som någon skrev....tycker nog det kostar iväg om man vill ha lite roligt i burkarna...men skriver igen så t.o.m du ska hänga med....är frivilligt man bestämmer själv.
            Att du sen tagit på dig rollen att gå ut och försvara handlarna??? jaha???...för mig får dom ha vilka priser dom vill på vad dom vill...jag köper ju iallefall där jag tycker jag får bra/skapligt pris...den marknade är ju självsanerande.Men vet ju att en del säger inte alla för det vet jag inte..men en del typ beställer hem en hel låda med ex neontetror...ca 1000 st....av dom så kanske i bästa fall 500-600 klarar resan acklimatiseringen och går till försäljning...för vi kan säga 10:-st..ganska normalt pris för tiopack.Dessa 500-600 hundra firrar betalar då för inköp-frakt-svinn-plus ger naturligtvis vinst till handlaren....vilket är självklart.många fina % påslag....samma om du säljer firrar till en handlare...vi kan ta ett aktuellt "fall" sålde ett ganska stor gäng med Auratus F1 till en affär..fick då 15:-st....dagen efter var dom till salu för 65:- i affären..bra pris visst....men % påslaget?....Grejen är..skriver igen...jag vet och tycker att det läggs på av bara den..jag köper oftast dyrt..säljer billigt...frivilligt..GNÄLLER INTE bara konstaterar...vet oxå utan att du behöver gorma att handlarna ska ha in pengar till tusen och trettiosju saker och utgifter...(vart företagare jag med)...men kalla fakta är att visst faan tas det ut höga % på fiskar..ja djur i allmänhet....sen kanske kalla fakta är att det behövs för att få det att gå runt...men det gällde ju inte tråden eller hur!!!!.....Moss

Kommentar

• L-Stefan
              Användare
              • July 2003
              • 60

Ska villigt erkänna vad jag lägger på i min affär:inköps pris utan momsen x 2,5 så för er som kan eller inte kan räkna en fisk för 10 spänn hos grossist kostar då alltså 25 spänn..en pump likadant efter inköps pris utan moms.På detta pris ska jag då dels betala fisken och sen ska en del gå till skatt och en del som vinst,blir det mycket kvar då eller..Nej.
              Har ett lån som ska betalas,hyra,el,telefon,skatt,mat till mina fiskar mm,så det blir inte mycket över..så den som klagar på dessa pålägg ska bara vara tyst,om den drev ett eget företag hade han/hon aldrig yttrat sig ang priser.Så se vad tex Niklas Olsson skriver och förstå att det kostar mer än det smakar i många fall att ägna sig åt sin hobby,privat eller ha en butik som mig,jag har jobb vid sidan av för att överhuvudtaget kunna driva min affär,jag gör det av passionen för fiskar och alla trevliga akvarister))nu smörar jag tycker ni kanske men så är det i mitt fall,jag drivs inte av profit hunger utan vill att rörelsen ska snurra runt,tar inte ut nån lön för det finns det inga stålar över till,ägnar i snitt 3 timmar/dag plus 10 timmar på helgen i affären..för Er skull och för att jag trivs med det,klart jag hoppas på viss vinst men inte att bli ek oberoende liksom.Så det känns jävligt kul att få höra att man suger ut alla som vill syssla med akvarium,sen finns det naturligtvis dyrare och billigare affärer,men alla måste ju leva,,önskar jag kunde ha öppet min affär 7 dar i veckan men det går ju inte tack vara skatter samt att ingen skulle vilja betala det priset som en fisk skulle kosta då,om tex just jag skulle leva av detta. Och ska man leva på det får man vara stor inom branschen..satsa allt och hoppas på att vinna.Drömde i 20 år om att starta en egen affär och gjorde det,hoppas en dag kunna vara här hela tiden men ser det som ett mål i fjärran,och jag tar 195 kr för en 20 kilos engelsk sjösten 3-5 mm,dyrt eller inte..det är vad jag behöver för att överhuvud taget göra några kr i vinst..hoppas ni inte ser mig som nån förargad akvarieaffärs innehavare nu bara... this is the truth..so help me God(mottager villigt all kritik)Kunden har alltid rätt för utom när han har fel....
              Akvarist med begränsad kunskap!!!

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Ett akvarium har ju en viss livslängd, eller rättare sagt dess silikonlimning. Här spelar ju ett nytt akvarium kontra ett begagnat in när det handlar om värdeminskning eller värdeskillnader.

Om du köper ett för 5000kr så har det kanske varit igång i ett par, tre år. Akvarium är ett 720 så du får ju samma storlek för pengarna, men du får inte samma kvalitet. På ett nytt skall det inte finnas några repor i glasen...det finns det oftast i begagnat...mer eller mindre. Det drar ned priset.

14.000kr är väl ingenting om man kollar här:

men då är det ju ett dyrt märke med designmöbel osv...

Jag köper hellre ett beggat för 5000kr.

Kommentar

• skorpio
                  Användare
                  • October 2004
                  • 244

Jo du Herr L.Stefan...vill bara innan jag blir bombad med något sarkasmiskt poängtera..jag gnäller INTE på handlare....inget avundsjuk på dig....tror inte heller ni skär guld med smörkniv.
                  Men var inte det tråden gällde....började med akvaripriser...sen % på djuren.Skrev ju att jag köper det jag vill ha och betalar det som krävs för att få det (habegär)....så även om en neon kostade 45:- och jag ville ha sånna skulle jag köpa....gnäller absolut inte för det gör jag av fri villja.....det jag poängterade var kalla fakta....moss

Kommentar

• deathdealer
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1639

äsch skorpio, nu var jag tråkigt otydligt *sorry*
                    Jag tycker det är grymmt synd att du inte fick mer för fisken (med dessa ord befäster jag något som jag talat med FLERA om). Jag skulle skämmas om jag betalade skit och ingenting för fisk som jag är intresserad av, som drivits upp av privata odlare!!! - bara för att göra det klart!

Nepp - jag kallar INTE dig en gnällpetter, men jag skrev att det finns folk som gnäller, och oavsett svar, så gnälls det för gnällandets skull - hänger du med?

Nepp, jag har inte tagit på mig rollen att "försvara" handlare, min filosofi var från första gången jag startade en tråd/eller la mig i, att jag tycker att man ska "försöka" stödja sin lokale handlare, eller svenska företag (men åter, det finns gränser för det med)

Sen vilka påslag handlare har, har vi INTE med att göra...eller hur? Det är en privat angelägenhet MEN handlaren lär få lida om han inte genom enorma uppoffringar inom flera områden kompenserar för det pris han tar ut kontra andra handlare - eller hur?

Sen var det strongt av L-Stefan att svara! Det är grymmt surt att driva företag i Sverige...verkligen med de skattelagar som finns!

OK Skorpio?

Glada hälsningar Stefan Larsén

"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• skorpio
                      Användare
                      • October 2004
                      • 244

citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

Ett akvarium har ju en viss livslängd, eller rättare sagt dess silikonlimning. Här spelar ju ett nytt akvarium kontra ett begagnat in när det handlar om värdeminskning eller värdeskillnader.

Om du köper ett för 5000kr så har det kanske varit igång i ett par, tre år. Akvarium är ett 720 så du får ju samma storlek för pengarna, men du får inte samma kvalitet. På ett nytt skall det inte finnas några repor i glasen...det finns det oftast i begagnat...mer eller mindre. Det drar ned priset.

14.000kr är väl ingenting om man kollar här:

men då är det ju ett dyrt märke med designmöbel osv...

Jag köper hellre ett beggat för 5000kr.
                      Det jag råkade nämna här till mångas förtret tydligen...var ca 6 mån....så gott som felfritt...inget annat än en bra affär för den som slog till (dock ej jag)...ang silikonet...håller nog nästa hur länge som helst om det inte utsätts för mekanisk nötning eller stora tempskillnader....stå på vinden tre år sen i drift igen inget att rekomendera....ang priserna så var min tanke bara att belysa att det går att få stort.. fint.. och kanonakvarier utan att det behöver kosta skjortan.......men bra att du som jag gillar att göra bra affärer......moss

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

"Herr Larsson" har inte sagt att du har fel skorpio och ifrån "Herr Larsson" kommer inget sarkasmiskt om det var från mig du hade väntat dig det?!?
                        Jag ville bara skriva vad jag tyckte i detta fallet...precis som du.

Självklart jagar jag produkter till så god kvalitet som möjligt för lägsta priset som möjligt...så är det när man heter "Herr Larsson" och inte "Herr Krösus".

Kommentar

• deathdealer
                          Användare
                          • August 2004
                          • 1639

skorpio; köpte mitt 220 med belysning och benställning för 800 bagis
                          MEN det dröjer innan jag gör om det, var grymmt repigt, och numera gillar jag inte repor!

Deathdealer

Kommentar

• skorpio
                            Användare
                            • October 2004
                            • 244

citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

"Herr Larsson" har inte sagt att du har fel skorpio och ifrån "Herr Larsson" kommer inget sarkasmiskt om det var från mig du hade väntat dig det?!?
                            Jag ville bara skriva vad jag tyckte i detta fallet...precis som du.

Helt rätt av dig..helt fel av mig...sorry...var inte menat till dig
                            jag som skrev fel...ska fixa till.....ber om ursäkt[]

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Ingen fara på färde så att säga...kul med diskussion bara.

Kommentar

• skorpio
                                Användare
                                • October 2004
                                • 244

citat:Ursprungligen skickat av deathdealer

skorpio; köpte mitt 220 med belysning och benställning för 800 bagis
                                MEN det dröjer innan jag gör om det, var grymmt repigt, och numera gillar jag inte repor!

Deathdealer
                                Ett tips Herr död...nästa gång du ska köpa beg. så kolla INNAN du slår till och gör affär...Trevligt iallefall att du delar med dig av hur en dålig affär kan leda till tråkiga erfarenheter...tack.
                                Till er andra: kolla NOGA innan ni köper ett beg. akvarie så att fogar och speciellt rutor är fina och repfria.....Återigen priset ska ju stå i relation till vad man får...800:- för ett repigt tvåtjuge...nja jag hoppar[:p]

Kommentar

Arbetssätt...