För mycket ekonomisk profit i hobbyn

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ante
    Användare
    • November 2002
    • 571

om man nu tycker det är för dyrt så handla av dina akvariekollegor, dvs. på nätets beg. annonser på dessa forum.
    jag har startat ett saltvattenprojekt med nästan bara beg. prylar till kanonpriser köpt av andra akvarister.
    och då fick dom ju lös pengar att handla för, alla nöjda och glada.

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Jag tycker faktiskt att akvariehobbyn är en av de hobbies som man kan njuta av det både som fattig eller rik.

Du kan betala hur mycket som helst för ett dyrt akvarium, eller köpa begagnat för en spottstyver. Det är inte alla hobbies som kan uppvisa denna spridning...

Det är ju, som många skrivit här, frågan om vad du själv värderar ditt intresse till och vad du har i din budget för hobbyn.
      Jag är inte rik, långt därifrån, ändå lyckas jag hålla min hobby på en nivå som ger mig riktigt med glädje.
      Jag har i och för sig gjort en egen bakgrund, mest pga att jag inte haft råd att köpa en BTN...men också pga att jag gillar att pula lite själv.

Jag tycker definitivt att hobbyn är billig.

Lönen är dålig i förhållande till bostadskostnader och dess drift. Vi betalar grymt dyra pengar i skatt, moms och f*n vet allt. Där kan vi snacka om DYRT!

Jag kan däremot tycka att vissa zoobutiker tar ut lite väl höga priser när de så väl vet att kunden nuförtiden ofta är upplyst och väljer att gå någon annanstans. Visst kan jag förstå Zoobutiken till viss del...men man får inga fler kunder om man håller för höga priser. Här är det konsumenten som bestämmer mer och mer och butikerna blir tvungna att anpassa priser efter rådande konkurrens, annars får de tyvärr slå igen.

Kommentar

• salo
        Användare
        • April 2002
        • 314

Räknade för skoj skull på ett nytt 720 alukar med tillbehör. Priser från en göteborgshandlares hemsida. Tycker inte det blev så hiskeligt:

Zooline - 720 Liter 200 X 60 X 60 3450 Kr
        Zooline - Alubänk 1210 Kr (frågetecken på detta pris, låter lite väl billigt)
        Heltäckade ramper 4 rör 1940 Kr
        Pump - PH 802 395 Kr
        Jäger värmare 189 Kr
        Delsumma 7184 Kr

Sand, Lysrör, Termometer, filtermatta, Håv, Slang mm ~1000 Kr (min förmodligen höga uppskattning)

Summa 8184 Kr
        540 (180x60x50) under uppbyggnad
        30L Nano under planering
        Drömmer om ett Nanorev

Kommentar

• daniel60
          Användare
          • March 2003
          • 527

citatu menar alltså att vi Svenskar ska vara tacksamma att det finns zoo-butiker överhuvudtaget i Sverige och betala det pris som gäller här även om man inte behöver ?
          Ja, faktiskt. Visst kan konkurrens från tyska och svenska nätbutiker vara nyttig, men i min skräckvision av framtiden finns bara kassa affärer med billiga akvariepaket och de 50 populäraste och färggladaste fiskarna kvar.
          Jag är glad så länge några affärer orkar och har råd att ta in spännande men svårsålda arter. Och där kan jag tänka mig att betala lite mer.
          Att gnälla över att ett nytt 720-liters blir dyrt är ungefär som att klaga på att man inte har råd att köra Rolls-Royce utan måste nöja sig med Mercedes.
          mvh Daniel
          Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
          Mina fiskar & burkar

Kommentar

• imported_n/a
            Användare
            • October 2004
            • 531

Hej!
            Kul att så många svarade på min artikel,kul att röra om i grytan,det behövs ibland.MVH Ann-Mari
            bryggan

Kommentar

• deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

citat:Ursprungligen skickat av Ante

till alla som gnäller över att saker kostar, prova driva ett företag själv så får ni se att det inte går att ge bort saker, det finns en gräns där man hellre låter bli en affär än att sälja för billigt.
              flera gnäller på akvarielagret, men hur många affärer har samma sortiment?
              det kostar att ligga med allt på hylla...
              Det är jävligt sant det måste man erkänna.Alla dessa varor som ligger o låser kapital som bara sjunker i värde måste ju kompenseras, pröjsar hellre lite mer och får det direkt än o vänta 14 dagar.Kolla bara möbel branchen, man hittar ett bord man gillar men man får vänta 4 veckor innan det kommer annars hade det säkert kostat bra mycket mer om dom tex skulle hyra ett lager att ha dessa saker i plus en som ska jobba där, så stort lagerhållning som dom har på lagret är faktiskt ett stort plus för dom.
              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1836

citat:Ursprungligen skickat av annmari

Hej!
                Kul att så många svarade på min artikel,kul att röra om i grytan,det behövs ibland.MVH Ann-Mari
                Kul är rätta ordet. Framförallt kul att se dig inne i en tråd och inte bara i förstainläggen. Nu när du vet hur du svarar på ett ämne ser jag fram emot många kommentarer i andras trådar också. Välkommen att nyttja hela forumets förträffligheter.
                MVH
                Magnus

Kommentar

• skorpio
                  Användare
                  • October 2004
                  • 244

Vaddå billigt med fiskar och att ha det som hobby????
                  Bara en massa östermalmskids här eller?...jo billigt så tillvida att man får ju en jävla massa mer neontetror för samma pris som en pudel kostar.Men påslaget (vinsten) som redan nämnts på ett par hundra procent!!!! vem skulle pröjsa det på andra varor?? typ mjölk osv
                  Några 14000:- för ett 720 är ju ocker...finns det folk som betalar det?? Ingen match att hitta kar av den strl för under 5000:-...oftast med pump rör och hela skiten..Tror nog att hobbyn fiskar är lite missvisande på många sätt....är ju inte så dyrt att gå och handla per gång..men sen går man ju och handlar oftare istället..och som ni vet är ju inte beg.marknaden på fisk så där jäkla lukerativ.
                  Så billigt eller dyrt??? ja spelar det någon roll? man köper ju för att man har ett intresse..för att man tycker det är kul/snyggt.Man köper ju oxå frivilligt det man vill ha..dyrt eller billigt.Sen är det ju klart att handlare ska få så det går runt och givet är ju att efterfrågan trissar priserna.Och eftersom det är VI som skapar efterfrågan så är det ju slutligen Vi själva som skapar utrymmet för just prispåslag på hundratals av %.....vill även tillägga att jag har både hund/katter och reptiler....so long boy's and girls...Moss

Kommentar

• anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

citat:Ursprungligen skickat av skorpio
                    Några 14000:- för ett 720 är ju ocker...finns det folk som betalar det?? Ingen match att hitta kar av den strl för under 5000:-...oftast med pump rör och hela skiten
                    Vart då, det lät ju fantastiskt! 720 med filter och ramp! Ställning oxå?
                    Anders L

Kommentar

• Magnus W
                      Användare
                      • April 2003
                      • 101

... Men påslaget (vinsten) som redan nämnts på ett par hundra procent!!!! vem skulle pröjsa det på andra varor?? typ mjölk osv ...
                      Påslag är inte lika med vinst.
                      Påslaget ger handlaren möjlighet att betala el, telefon, vatten, hyra, försäkring, personallöner, utbildning, reparationer och underhåll osv.
                      Om det till ävetyrs blir en större summa över så kan man fondera dessa pengar om oturen skulle vara framme och sjukdom bryta ut bland fiskarna. Döda fiskar får man inte mycket för. Fiskar som det inte är omsättning på binder kapital, och lik förbannat måste de säljas förr eller senare -- annars dör dom av ålderdomssvaghet och blir en ren kapitalförlust -- och under tiden kostar de pengar i form av mat och skötsel.
                      I det här läget är det faktiskt inte så konstigt att gungorna (uddafisken, med långsam omsättning) blir bekostad av karusellen (sällskapsfisken, med hög omsättning)

-- MW

Kommentar

• skorpio
                        Användare
                        • October 2004
                        • 244

citat:Ursprungligen skickat av anli

Några 14000:- för ett 720 är ju ocker...finns det folk som betalar det?? Ingen match att hitta kar av den strl för under 5000:-...oftast med pump rör och hela skiten
                        Vart då, det lät ju fantastiskt! 720 med filter och ramp! Ställning oxå?
                        Japp för att vara mer exakt..4500:- med bänk ramp o pump...och vet du va? var t.o.m i en djuraffär!!!! å vet du va mer? var nytt om än använt som kar i affären i ca 6 månader. Går allt att göra klipp på beg.marknaden på akvarier bara man letar på rätt ställe ja och har lite tur....du vet typ:jaha letar du akvarie? faan min moster har ett i källaren som hon tröttnat på ska höra va hon ska ha osv osv....så just den delen av hobbyn går allt att komma billigt undan...sen??? Ja valfritt vad man vill lägga ner på det...som någon skrev..en hobby för både rika och fattiga[8D]...Moss

Kommentar

• GoSatta
                          Användare
                          • February 2003
                          • 1686

dock tycker jag inte kan jämföra begagnat med nytt. Speciellt inte inom akvaristik där förslitningen på varor är stor.
                          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                          http://www.gosatta.org

Kommentar

• skorpio
                            Användare
                            • October 2004
                            • 244

Klart man kan jämföra...gör man väl med allt eller hur....6 månader är iallefall ingen tid för ett kar...vet inte hur du "sliter" dina burkar..mina är då fina och välskötta trots att några har flera år på nacken[8D]...moss

Kommentar

• GoSatta
                              Användare
                              • February 2003
                              • 1686

jo men jag skulle aldrig jämför pris mellan nya / beggade varor

snarare mellan beggade / beggade , nya / nya
                              /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                              http://www.gosatta.org

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Ett beggat akvarium har tappat en del av sitt värde direkt det har använts. Det är ingen skillnad på ett akvarium mot andra produkter. Jag skulle gissa på 25-30% värdeminskning redan efter 6 månader...sedan jämnar nog värdeminskningskurvan ut sig lite. Man kan inte komma ifrån att det syns att det använts så därför kan man inte jämföra med ett nytt.

Kommentar

Arbetssätt...