För mycket ekonomisk profit i hobbyn

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

Var glad för din lokala handlare!! Han gör det för att han är en eldsjäl, inte för att blåsa dig. Om du tycker det är för dyrt betyder det bara att du behöver byta hobby. Denna hobby torde vara den svåraste att bedriva vettig näring på.

Låt oss rikta missnöjet mot bolag som Telia och diverse elbolag och skivindustrin och, ja , listan kan bli lång, som fullkomligt våldför sig på oss konsumenter! Om vi ska prata ekonomisk profit alltså.

Mvh Jari

Kommentar

• imported_n/a
      Användare
      • July 2004
      • 428

citat:Ursprungligen skickat av jarinen

Var glad för din lokala handlare!! Han gör det för att han är en eldsjäl, inte för att blåsa dig. Om du tycker det är för dyrt betyder det bara att du behöver byta hobby. Denna hobby torde vara den svåraste att bedriva vettig näring på.

Låt oss rikta missnöjet mot bolag som Telia och diverse elbolag och skivindustrin och, ja , listan kan bli lång, som fullkomligt våldför sig på oss konsumenter! Om vi ska prata ekonomisk profit alltså.
      Mvh Jari
      Tele och el bolagen
      Hoppas snart kunna ringa via bredbandet.

Kommentar

• Uffeman
        Användare
        • February 2004
        • 234

citat:Ursprungligen skickat av annmari

Hej!
        Jag tycker att akvariehobbyn hyar blivit för kommersiell, se på ****, bra priser säger dom på tok för högt säger jag.Ett 720 liters akvarium med underrede ock ljusramp plus täckglas nästan 14.000 kronor?! Jag tycker det är på tok för mycket,Självklart måste dom tjäna på det men så höga priser??!! Det är ju meningen att alla ska kunna njuta av denna hobby ock inte bara wallenbergare.Jag tycker att **** är för överreklamerat,ingen vågar ju säga något så jag gör det med risk för att få på skallen.Hipp, Hipp, hurra för Leasing.MVH Ann-Mari

**** = borttaget av moderator

Tja, det är ju du själv som sätter priset.

Väljer du att köpa en vara för det priset som är satt, då har du också accepterat säljarens krav.

Om alla börjar handla från Tyskland så sjunker priset här i Sverige.
        Grundläggande marknadsekonomi.

Det är du själv som väljer...ta systembolaget som exempel...

Kommentar

• imported_n/a
          Användare
          • November 2004
          • 572

förövrigt så tycker jag att det är stockholmarnas fel att det kan dra iväg i pris....Gruvar mig över vissa priser när jag är där ibland...betalar så gärna vad som helst vad det verkar....många tjänar ju inte mer än mig,som handlar där(vet det)....Hur har ni råd?...sen så gillar jag inte när stockholmare är i min bygd o handlar o påverkar "min" handlare att det han säljer är så billigt.har sett det själv....o mycket riktig så höjs priset sen...håll er till era handlare....istället för att påverka min som var så nöjd tills "ni" kom

Kommentar

• Niklas Olsson
            Användare
            • February 2003
            • 1156

citat:Affärer som tar ut 220% av inköps priset tycker inte jag är billigt
            Hmmm, vad blir priset efter 220% av inköpspriset? [?]
            //Niklas

www.nofoto.se
            Nofoto på Facebook

Kommentar

• daniel60
              Användare
              • March 2003
              • 527

citat:sen så gillar jag inte när stockholmare är i min bygd o handlar o påverkar "min" handlare att det han säljer är så billigt.
              Okej alla äckligt rika nollåttor, vilka ska med och rensa Örebro på billiga prylar och fiskar i helgen?
              :-D
              Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
              Mina fiskar & burkar

Kommentar

• kaj.p
                Användare
                • April 2002
                • 2294

quote]
                Okej alla äckligt rika nollåttor,:-D
                [/quote]
                Eftersom frölunda slog djurgården i förra årets finalserier 2 ggr med 8-1 så heter dom där uppe numera ettåttor. Men att vara en nollåtta o bli en ettåtta är ju ett steg i rätt riktning
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

Kommentar

• Mr.Fish
                  Användare
                  • May 2004
                  • 1403

citat:[förövrigt så tycker jag att det är stockholmarnas fel att det kan dra iväg i pris....Gruvar mig över vissa priser när jag är där ibland...betalar så gärna vad som helst vad det verkar....många tjänar ju inte mer än mig,som handlar där(vet det)....Hur har ni råd?...sen så gillar jag inte när stockholmare är i min bygd o handlar o påverkar "min" handlare att det han säljer är så billigt.har sett det själv....o mycket riktig så höjs priset sen...håll er till era handlare....istället för att påverka min som var så nöjd tills "ni" kom

Niklas Olsson
                  Användare

NCS-medlem 406
                  Inlägg 131
                  Skapat - 2004/11/12 : 23:53:01
                  --------------------------------------------------------------------------------

citat:
                  --------------------------------------------------------------------------------
                  Affärer som tar ut 220% av inköps priset tycker inte jag är billigt

Hmmm, vad blir priset efter 220% av inköpspriset?

/Niklas

daniel60
                  Användare

NCS-medlem 573
                  Inlägg 102
                  Skapat - 2004/11/13 : 00:42:56

citat:
                  sen så gillar jag inte när stockholmare är i min bygd o handlar o påverkar "min" handlare att det han säljer är så billigt.

Okej alla äckligt rika nollåttor, vilka ska med och rensa Örebro på billiga prylar och fiskar i helgen?

kaj.p
                  Användare

NCS-medlem 491
                  Inlägg 187
                  Skapat - 2004/11/13 : 01:08:09

quote]
                  Eftersom frölunda slog djurgården i förra årets finalserier 2 ggr med 8-1 så heter dom där uppe numera ettåttor. Men att vara en nollåtta o bli en ettåtta är ju ett steg i rätt riktning

Sida: 1 2 av 2 Ämne

/quote]

Nu får nog herr Mutti förklara sej !!!

Kommentar

• imported_n/a
                    Användare
                    • July 2004
                    • 428

citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

citat:[förövrigt så tycker jag att det är stockholmarnas fel att det kan dra iväg i pris....Gruvar mig över vissa priser när jag är där ibland...betalar så gärna vad som helst vad det verkar....många tjänar ju inte mer än mig,som handlar där(vet det)....Hur har ni råd?...sen så gillar jag inte när stockholmare är i min bygd o handlar o påverkar "min" handlare att det han säljer är så billigt.har sett det själv....o mycket riktig så höjs priset sen...håll er till era handlare....istället för att påverka min som var så nöjd tills "ni" kom

Niklas Olsson
                    Användare

NCS-medlem 406
                    Inlägg 131
                    Skapat - 2004/11/12 : 23:53:01

citat:
                    Affärer som tar ut 220% av inköps priset tycker inte jag är billigt

Hmmm, vad blir priset efter 220% av inköpspriset?

/Niklas

daniel60
                    Användare

NCS-medlem 573
                    Inlägg 102
                    Skapat - 2004/11/13 : 00:42:56

citat:
                    sen så gillar jag inte när stockholmare är i min bygd o handlar o påverkar "min" handlare att det han säljer är så billigt.

kaj.p
                    Användare

NCS-medlem 491
                    Inlägg 187
                    Skapat - 2004/11/13 : 01:08:09

quote]

Sida: 1 2 av 2 Ämne

/quote]

Nu får nog herr Mutti förklara sej !!!
                    Håller med! En förklaring.
                    /Lasse

Kommentar

• Challe
                      Användare
                      • December 2003
                      • 111

Nåja, 220% av inköpspriset tror jag inte är möjligt på karet, möjligtvis på kringutrustningen, men det pålägget är nog inte större än vad det är på andra produkter i handeln, i det här fallet så är du ju akvarielagret som får sig en loska som jag har förstått, ser man då på deras priser så finner man att de tar 5290 kr för ett 720 liters helglaskar, jag tycker inte att det är värt besväret att bygga karet själv för den tusenlapp eller möjligtvis två som man då skulle tjäna. Som ni ser i nedanstånde exempel ifrån akvarielagret så får man ju ett relativt komplett 720 för 15450kr, Självklart är drygt 15000 kronor mycket pengar, men de flesta akvarister jag känner uttnyttjar den fantastiska begagnadmarknaden för att kunna hålla ett antal kar till ett bra pris och sedan lägger de krutet (cashen) på kanske en showtank i vardagsrummet. Naturligtvis hittar man bättre priser på andra håll, men jag är övertygad om att deras kunder antagligen är nöjda med deras kunnande eller service, för det är ju trots allt vi kunder som gör att en butik kan hålla sig levande, jag förstår inte varför just akvaristikbranshen skulle jobba idiellt...

Följande priser ifrån akvarielagrets hemsida, kanske inte det billigaste på marknaden, men enligt mig absolut inga ockerpriser.......

AKVARIEPAKET 720 LIT
                       200x60x60
                       Akvariepaket
                       - Helglasakvarium
                      5290:-
                      - Aluminiumbänk
                      1955:-
                      - 4-rörsbelysning
                      1870:-
                      - Lysrör 2st Grolux, 2st Aquastar 58W
                      720:-
                      - Eheim 2252 innerfilter
                      1240:-
                      - Eheim 2028 ytterfilter
                      2990:-
                      - Filtermaterial
                      450:-
                      - Termostatvärmare Hydromatic
                      255:-
                      - Rådasand 4säckar 
                      600:-
                      Pris:
                      15450:-

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Om man vill handla billigare så är ett bra tips att bli medlem i NCS eftersom många bra ciklidaffärer lämnar rabatt till NCS-medlemmar. Se listan på första sidan över vilka det gäller.

Kommentar

• Christer T

citat:Ursprungligen skickat av Torsten

Akvariehobbyn ÄR billig. Kolla vad det kostar att ha en hund tex.
                          Inköp hamnar nog på liknande siffror, men det jag lägger på ett akvarie om året käkar hunden upp i månaden!
                          Nu inget ont om hundar..
                          Jag har en hund och det är rena klippet jämfört med akvariegrejor. Min hund är hyfsat stor, straxt över 30 kg men käkar nog inte hundmat för mer än 200 kr/mån. ett och annat ben, något koppel vart annat år, försäkring och inköpsåriset utslaget på kanske 12 år blir inte så mycket. Det är ju inte med hunden som med akvarier att jag vill ha fler hundar en gåbg i kvartalet. Inte heller känner jag en gång per halvår att "hunden är för liten, måste skaffa en större hund" Nej hund är rätt billigt.

Angående akvariepriser så kan jag ju bara säga att det är en j-vla skillnad. Eftersom jag är lite sugen på salt så har jag gått och sneglat på en 160 liters AquaMedic burk som är sänkt från 10 000 kr till 8 000 kr hos en akvariehandlare i Stockholm, man får ju tydligen inte sätta ut namnet längre? samma burk fanns i ett erbjudande jag fick på mail från en lite mindre handlare nu på morgonen. Nedsatt från 8000 kr till 6600 kr!

Kommentar

• GoSatta
                            Användare
                            • February 2003
                            • 1686

"För mycket ekonomisk profit i hobbyn"

Jo men för handlarna är det ingen hobby utan ett yrke.

/Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                            http://www.gosatta.org

Kommentar

• Robin
                              Användare
                              • January 2003
                              • 4526

Eller så köper man begagnat som är mycket billigare. 2:ahandsvärdet på kar är skrämmande liten. jag tycker det är konstigt att folk köper nya akvarium nu för tiden. []

Med vänligt hälsning /
                              Mr. Snål
                              Mvh
                              Robin

Kommentar

• Mcoist
                                Användare
                                • October 2003
                                • 154

Hmm jag vet ochså exakt vad sakerna kostar för butiken saker kostar pengar så är det bara och även akvarier.

Däremot så är ju akvarielagrets akvarier dyra och det är sant.

Ett 375 skall inte behöva kosta så mycket sen å andra sidan är det folk som köper av honom så låt han ha sina priser.

Men tycker det är lite fult i vissa fall tex rådasand 150kr säcken

Kan säga att med en vinstmarginal på 50% så kostar en sådan säck 85kr sen får ni räkna ut resten själva.

vissa saker har helt klart större marginaler än andra.

Fisk brukar ha en högre marginal än tex pumpar.

Tycker butikerna skall lägga sig på en rimlig nivå vad gäller pris så både konsument och butiksägare blir nöjda sakerna skall inte säljas gratis absolut inte dom måste ochså få finnas men tror på bättre pris mer försäljning.
                                1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

Kommentar

Arbetssätt...