För mycket ekonomisk profit i hobbyn

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

citat:men kalla fakta är att visst faan tas det ut höga % på fiskar..ja djur i allmänhet....
    Kalla fakta är att fisk .. ja djur i allmänhet ... är alldeles för BILLIGT i svenska zooaffärer - t.ex. bra mycket billigare än i Tyskland.
    Detta om man räknar med omkostnaderna (skötsel, underhåll, svinn, utrymme etc.) för resp. produktgrupp.

På den tiden jag hade affär så lade jag på 20% på kattmaten och 250% på fisken och ändå var det sådant som kattmat etc. som vi tjänade särklassigt mest på efetrsom omkostnaderna var så låga - detta är också en av anledningarna till att alltfler affärer i Sverige slutar med djur och bara går går in för tillbehör, foder etc.

Kommentar

• deathdealer
      Användare
      • August 2004
      • 1639

Scorpio; *skrattar*...jeppp...man kollar upp nästa begagnatköp ordentligt nästa gång! Frugans arbetskamrat som skulle sälja, och jag köpte det osett..
      Fattat inte hur man bär sig åt för att misshandla ett kar så grymmt?

Deathdealer
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10777

citat:kolla NOGA innan ni köper ett beg. akvarie så att fogar och speciellt rutor är fina och repfria.....
        ...och att silikonfogarna är elastiska när man trycker lite på dom.

Kommentar

• skorpio
          Användare
          • October 2004
          • 244

Nej så är det ju.....att köpa beg.kan ju bli en både billig och dyr historia beroende på vad man släpar hem.....osett...inte så bra kanske
          Till Kjell vill jag bara säga så här...jag vet vad jag vet och tycker vad jag tycker...Djur är i allmänhet dyra..dyra p.g.a att folk har intresse för dom att det finns en marknad...vart det finns marknad där flockas profitörer...och vad en sån är ute efter vet ju alla.Säger nu inte att ALLA är så...och för tjugotolfte gången gnäller inte...är ju så det är..djur...sprit...cigg.. you name i't
          efterfrågan sätter ju pris.Som jag skrev så är jag oxå intresserad av reptiler....har vart det i 20talet år..handlat och sålt i massor...där är eller var en ännu större marknad för % påslag...hoppas aldrig fiskvärlden hamnar i dom regionerna.Angående vad dom har för pris på fisk i Tyskland..ganska så ointressant då jag bor och verkar och handlar i svedala...lika intressant som vad en påse ris kostar i kina typ....moss

Kommentar

• L-Stefan
            Användare
            • July 2003
            • 60

Och jag gnäller inte direkt på nån men det kom i vissa fall att handla om pålägg och vinster så jag berättade vad jag har och inte har,,Allt jag vill göra är ju att ha en diskussion..och det är väl aldrig nåt ämne som direkt håller sig till en röd genomgående tråd utan utvecklas..tex med hur silicon ska kännas på beg kar..mm..mm
            Akvarist med begränsad kunskap!!!

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10777

Jag har skrivit det förut men skriver det gärna igen...det är kanonbra att akvarister som driver butiker inom hobbyn också ingår i diskussioner på forumet då man, t ex i en sådan här diskussion, får ett helt annat spektra över problematiken.

Tycker du har sund tanke med vad du är tvungen till kontra vart du vill komma med din butik...det är synd att du inte går så mycket plus att det kunde vara ditt arbete...men det är det kanske få förunnat. Lycka till i fortsättningen iallafall...L-Stefan.

Kommentar

• L-Stefan
                Användare
                • July 2003
                • 60

Och bara för att man som handlare läser detta ska sänka priserna på allt..hmm tror du el bolaget och hyresvärd går med på en sänkning av hyra resp el om jag skriver det till dom ??Och jag tacker för ditt stöd Deathdealer,och jag skulle trivas som fisken i vattnet om det gick att sänka allt som man säljer i affären,,tycker det är lite dyrt med en påse sand för nästan 200..men vad ska man göra..gräva upp den själv??? kanske en ide för den arbets sugne akvaristen och vet många som gör så men sen finns det en del som inte har tid eller lust dock och dom betalar vad det kostar,och som nån sa,,om inte det fanns nån akvarist så blir det ju mindre sorter i handeln oxå,för vem har råd att ha massor med fisk gåendes i karen och bara kosta pengar varje dag,,jag bara frågar,,tur att vi ändå är vänliga akvarister här som inte kallar varandra fula namn osv))) Är jävligt glad att denna sida finns eller hur alla vänner därute)))Mvh stefan
                Akvarist med begränsad kunskap!!!

Kommentar

• skorpio
                  Användare
                  • October 2004
                  • 244

citat:Ursprungligen skickat av L-Stefan

Och jag gnäller inte direkt på nån men det kom i vissa fall att handla om pålägg och vinster så jag berättade vad jag har och inte har,,Allt jag vill göra är ju att ha en diskussion..och det är väl aldrig nåt ämne som direkt håller sig till en röd genomgående tråd utan utvecklas..tex med hur silicon ska kännas på beg kar..mm..mm
                  Tyckte det var bra av dig att gå ut och berätta om ditt och lite om hur du har det.Och du är välkommen att "gnälla" så mycket du vill du oxå ja eller helt enkelt säga vad du tycker och tänker (om det nu ens ska kallas gnäll att ha en åsikt?).Så här långt kan man ju konstatera att det finns många som tycker olika i detta ämne allefall..och är ju så en diskussion hålls vid liv..och för den delen tar nya vändningar.Kul bara att läsa hur andra uppfattar saker och ting...vi bor ju alla på olika håll...har olika erfarenheter...olika förutsättningar...alltid lär man sig något.
                  Tyckte de länkar du skickade in Herr Larsson på dom lite mer kostsamma akvariumen var mäktigt.....säger bara dräggel!!![8D]...moss

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10777

Formelle Herr skorpio: Visst är de läckra! Och när Lotto the Jultomte kommer till min dörr så kanske jag slösar en aning...

L-Stefan: Visst är det väl en underbar lyx egentligen med en ciklidförening som denna och med ett livligt forum!
                    Man kan lätt bli bortskämd...

Kommentar

• deathdealer
                      Användare
                      • August 2004
                      • 1639

Gubbs...JAG skulle köpa detta läckra underverk direkt om man hade resurserna!!! dubbelwoff...till att vara snyggt kar!

Deathdealer

PS. L-Stefan mycket bra forum, och det blir bara bättre!
                      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Niklas Olsson
                        Användare
                        • February 2003
                        • 1156

citat:14.000kr är väl ingenting om man kollar här:

men då är det ju ett dyrt märke med designmöbel osv...
                        ajajaj...*svettas*
                        kanske skulle lägga undan julklappspengarna i år...[8D]
                        Det var bland det snyggaste jag sett...
                        //Niklas

www.nofoto.se
                        Nofoto på Facebook

Kommentar

• deathdealer
                          Användare
                          • August 2004
                          • 1639

niklas...defenitivt!!!!
                          Håller på att bygga upp min sida nu, och ska se om inte min budgetlösning på bänk kan bli intressant för andra!

Men kolla linjerna på den besten till kar.....en porche med fisk i!

Grymmt läckert, och allt snyggt undanröjt!

Deathdealer

Kommentar

• daniel60
                            Användare
                            • March 2003
                            • 527

"Porsche Silver"... trams! Har hittills inte sett ett enda "lyxigt" akvariepaket som går upp mot en helglasburk med svart silikon och svart aluminiumställning. Vilket plånboken är tacksam för.
                            mvh Daniel
                            Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                            Mina fiskar & burkar

Kommentar

• deathdealer
                              Användare
                              • August 2004
                              • 1639

tja daniel60, alla har vi olika smak och tycke, men jag håller med om det med plånboken! Tycker bara att de flesta akvariemöbler suger fett...
                              Om du inte bygger in karet, så är det inte så enkelt att få till någonting som passar inredningen hemma!

Vänligen Stefan L

Kommentar

• Henrik Dehlin
                                NCS Medlem
                                • September 2002
                                • 1913

citat:ganska så ointressant då jag bor och verkar och handlar i svedala...lika intressant som vad en påse ris kostar i kina typ....moss
                                Haha!

När ni ändå snackar kompletta deltec akvarium kan jag kasta upp denna länk för dom som inte sett den!

Inte ett dugg snyggt

Kommentar

Arbetssätt...