För mycket ekonomisk profit i hobbyn

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Varför ger ni aldrig upp era diskutioner om att allt är för dyrt?

Att driva akvariebutik är nog inte vidare lukrativt, och de priser de sätter är med största sannolikhet anpassade efter deras omsättningen och kostnader för att driva verksamheten. Handla helt enkelt inte om ni tycker det är för dyrt, för att skriva här och klaga leder garanterat ingen vart.

Tony Englund

Kommentar

• Niklas Olsson
      Användare
      • February 2003
      • 1156

Till er som klagar på höga priser...har ni koll på respektive handlares hyra, vattenförbrukning, elförbrukning och övriga kostnader? Till detta så ska handlaren och även kanske en anställd ha lön (som han kan leva på).
      Jag tror ju personligen inte att en butik tar ut ett visst pris bara för att skinna folk på pengar utan butiken tar ut de priser den anser nödvändigt för att få sin rörelse att gå runt.
      Sen om priset inte passar mig så har jag ju möjlighet att jämföra med andra butiker och skulle det fortfarande vara dyrare än jag tänkt mig så finns det ju en bra Köp & Sälj-funktion här...
      //Niklas

www.nofoto.se
      Nofoto på Facebook

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Jag tycker hobbyn är extremt billig. Själv är man student och har en "inkomst" på 6900 kr per månad, ändå har jag igång tre kar och byter fisk med jämna mellanrum. Alla mina andra hobbys är dyrare i längden. Bara att sitta här på forumet är dyrare i längden, jag betalar ca 300 spänn i månaden för bredbandet och ca 3500 per år. Jag köper inte fisk, foder, akvarier och akvarietillbehör för 3500kr per år i genomsnitt. Uppstarten av ett akvarium kostar en del men precis som robin säger så kan man ju köpa begagnat. Själv förstår jag inte hur akvariebutikerna får det att gå runt... En "vanlig" ciklid kostar 50 spänn, den lever sedan i flera år... Iofs så kanske man byter in den tidigare men jag brukar ibland få byta jämnt, jag kommer in med en fisk och går ut med en annan utan att öppna plånboken. Jag köper iofs en del foderfisk också men de är ofta billiga och butiken kan inte tjäna många kronor per fisk. Så var får de pengarna ifrån? "Många bäckar små" kanske man kan tänka men det är ju inte direkt kö vid kassan...
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• imported_n/a
          Användare
          • November 2004
          • 572

vad vill ni ha en förklaring på mr fish o shull?Har behov av krypterings maskinen enigma för att tyda bland alla citat.

Kommentar

• stahl_mikael
            Användare
            • January 2004
            • 114

Denna affär lägger visst på 220% på karen. Detta har dom sagt och visat. Tycker det är dyrt oavsätt vad nån kmr säga emot.

Kommentar

• FUSCO
              Användare
              • October 2003
              • 15

Bra tänk från Ulf P han vill lägga ner alla butiker i Sverige och handla all sin fisk osynad via nätet, känns lite som grisen i säcken. Personligen fråger jag sällan hur stor en 75a brännvin är eller om det röda vinet färgat ut. Ett akvarium på 50 liter kostade i butik ca 400 kr detta i kiel. skall jag köpa det av en av dom billigaste grosisterna kostar det 399 exklusive moms följakligen skall jag gå back för att kunna konkurera med en BUTIK i tyskland bra tänk Ulf. Problemet ligger hos grosisterna som tar ut det dom kan och är väl medvetna om att dom att dom handlarna som kan åka ner till tyska grosister och köpa kar eller dyl för x antal tusen och ligga på i lager är jävligt få. Mig veterligen läggs systembolag efter systembolag ner i vart fall i skåne = arbetslösa det får vi alla pröjsa för. Får tyvärr hålla med om att i vissa fall tas det ut oskäliga priser men samtidigt får jag säga att ciklidfolk har väldigt bra pejl på priser. Summa sumarum handla där priset är bäst men jämför inte med Tyskland för det kan vi inte konkurera med.

Kommentar

• deathdealer
                Användare
                • August 2004
                • 1639

Det är inte lite LUSTIGT hur en sånhär diskussion blommar upp...med ca 2 veckors mellanrum??

Att sitta här och gnälla över hur mycket någon annan människa tjänare på att sälja en produkt - väldigt konstigt i mina ögon, det är som flertalet skriver ENBART köparen som avgör om han/hon är villig att betala det priset som säljaren ber om!

Titta bara på en så enkel sak som jeans! Kan garantera att de flesta här gå i ett par, och att det flesta köper någon form av märkesjeans typ Levis eller vad det nu kan vara. Inte sjutton finns det diskussioner om det?!? Där betalar ni gladeligen 3-400% mer än vad dom köper in produkten för. Det spelar egentligen INGEN roll vad vi talar om på marknaden, då nästan alla ligger med minst 200% påslag, och vi bara fortsätter att handla!

Att staten tar alla era pengar i form av olika skatter, det köper folk oxå, men detta som diskuteras så flitigt här gör en nästa generad!

Lägg energin på något vettigt, istället för att jämnföra päron och äpplen..

Sista inlägget jag gör i debatten, för det leder defenitivt inte till något konstruktivt. Hade det gällt servicenivån, kunskapsniån eller något annat så hade jag köpt diskussionen direkt, men att gnälla på att vissa tjänar mer än andra....??

Som Kjell skrev får vi rabatter för att vi är medlemmar här...bra!
                Vi är väl ca 1500 medl.....om det vore så enkelt att ALLA kunde enas om samma produkt t.ex filter....ja, be att få en offert på 1500 Ehim 2028, så ska ni få se på priser, men om 4 ska ha den sorten, 4 ha den, och den kan jag inte tänka mig att köpa...eller än värre...VA - har dom inte den på lager, dålig serive.....hur tror ni att man löser problem på det sättet?

Deathdealer - grymmt trött på allt gnäll över priser!

Ps. Hade jag haft en affär, och det kom in kunder som talade om för mig hur mycket jag skulle ta betalt för en produkt, och hur mycket jag ska tjäna.....hade den kunden flugit ur butiken...hade kunden PRATAT med mig, och förklarat hur han ser på saken....kanske man hade lyssnat, och hade iallafall haft möjligheten att försvara sig!
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• imported_n/a
                  Användare
                  • October 2002
                  • 405

Jag får ett hyfsat akvarium(utan fisk) för ca 100.000 SEK
                  Hur mycket villa eller bil får jag för den summan[?]
                  Dyst med akvarium,skitsnack!![:0]

Kommentar

• imported_n/a
                    Användare
                    • July 2004
                    • 428

citat:Ursprungligen skickat av bs

Jag får ett hyfsat akvarium(utan fisk) för ca 100.000 SEK
                    Hur mycket villa eller bil får jag för den summan[?]
                    Dyst med akvarium,skitsnack!![:0]
                    Mina två hocky ungar kostar säkert 20000kr om året..
                    (akvarie hobbyn är relatift billig)

Kommentar

• Ante
                      Användare
                      • November 2002
                      • 571

till alla som gnäller över att saker kostar, prova driva ett företag själv så får ni se att det inte går att ge bort saker, det finns en gräns där man hellre låter bli en affär än att sälja för billigt.
                      flera gnäller på akvarielagret, men hur många affärer har samma sortiment?
                      det kostar att ligga med allt på hylla...

Kommentar

• Uffeman
                        Användare
                        • February 2004
                        • 234

citat:Ursprungligen skickat av FUSCO

Bra tänk från Ulf P han vill lägga ner alla butiker i Sverige och handla all sin fisk osynad via nätet, känns lite som grisen i säcken. Personligen fråger jag sällan hur stor en 75a brännvin är eller om det röda vinet färgat ut. Ett akvarium på 50 liter kostade i butik ca 400 kr detta i kiel. skall jag köpa det av en av dom billigaste grosisterna kostar det 399 exklusive moms följakligen skall jag gå back för att kunna konkurera med en BUTIK i tyskland bra tänk Ulf. Problemet ligger hos grosisterna som tar ut det dom kan och är väl medvetna om att dom att dom handlarna som kan åka ner till tyska grosister och köpa kar eller dyl för x antal tusen och ligga på i lager är jävligt få. Mig veterligen läggs systembolag efter systembolag ner i vart fall i skåne = arbetslösa det får vi alla pröjsa för. Får tyvärr hålla med om att i vissa fall tas det ut oskäliga priser men samtidigt får jag säga att ciklidfolk har väldigt bra pejl på priser. Summa sumarum handla där priset är bäst men jämför inte med Tyskland för det kan vi inte konkurera med.
                        Du menar alltså att vi Svenskar ska vara tacksamma att det finns zoo-butiker överhuvudtaget i Sverige och betala det pris som gäller här även om man inte behöver ?

Hmm...hur ska jag börja... vakna upp och inse att det är marknadsekonomi som gäller och Sverige inte är en isolerad "skyddad verkstad" som på glada 40-talet. Vi är med i Europeiska Unionen nu och alla länder konkurrerar på lika villkor.

Visst kan jag tycka synd om Svenska Zoo-butiker som har många mellanled och därför måste hålla högre priser, detta är en omställning vi går igenom i Sverige nu, på samma sätt som Systembolaget, och staten, som nu har börjat inse att det finns andra sätt att få tag på samma varor på ett billigare sätt.

Diskussionen i denna tråden var att någon gnällde på att allt var så dyrt i Sverige, och det jag försökte påpeka var att ingen tvingar någon att köpa något, och att det trots allt är köparen som sätter priset på produkten.

-Välkommen till 2000-talet !

mvh //Ulf

Kommentar

• PR
                          Användare
                          • November 2003
                          • 27

Tycker att vi akvarieister ska vara glada för det stora utbud som finns.Då menar jag både fisk,burkar,mat,medicin,tillbehör.Högt pris? Tillverkning,transport,lagerhållning,personal,tänk efter!!! Sen så kan jag passa på att tacka en viss butik i V-Sthlm för transport och bärhjälp. 160*80*60.Bara det är värt en hel del det!!!
                          pr

Kommentar

• Mr.Fish
                            Användare
                            • May 2004
                            • 1403

Jag har plöjt in långt över 200 000:- hitintills på hobbyn !
                            (sjjjjj -frugan får inte veta den exakta siffran..) Men nu har det äntligen genererat plus-siffror ,det svarta hålet har försvunnit!
                            Det är skönt att lokalhyran och foder+ fiskinköp äntligen betalas
                            av fiskarna själva ! -fisken hälsar !- "Ciclid Power"

Kommentar

• Mcoist
                              Användare
                              • October 2003
                              • 154

Kan tillägga det där om jeans jag har ett par helskysta jeans från ullared på mig för hela 129kr skit snygga ser inte skillnad på levis..

Så nu vet ni det.

Nej butikerna skall inte ge bort sakerna dom skall hålla sin marginal inget snack om det och jag köper ingen fisk utan att kolla på den först så det vill jag.

Men jag vill inte höra gnäll från butiker som har löjligt höga pålägg att det handlas för mycket på nytet och att det förstör.

Man kan aldrig ha en butik med priserna som fins på nätet men det behöver heller inte skilja 500kr eller mer på en vara för ca 1500kr

Nej jag handlar i min närliggande butik där jag får bra service trevligt bemötande och DESSUTOM MYCKET BRA KONKURANSE KRAFTIGA PRISER.

Han tar tex 95kr för en säck rådasand kontra akvarielagrets 150kr

Blir mycket pengar med 50kr hit och dit efter alla år särkilt som den större delen av mina kladdepengar (Efter allt nödvändigt är betalt) går till akvariehobbyn.

Sen behöver ni inte överdriva, gemföra med bilar och hus vissa här är ju patetiska.

Vissa här tycker tydligen att det är rätt att lägga på hutlösa extrapålägg och sen så handla om du vill eller skit i det.

Hur fan skulle det se ut om alla butiker gjorde så maten skulle helt plötsligt bli dubbelt så dyr hade ni tängt lika dant då ät eller skit i det.

Jag tycker allt skall ligga på en rimlig nivå.
                              1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

Kommentar

• Mr.Fish
                                Användare
                                • May 2004
                                • 1403

Akvarium-hobbyn behöver inte vara dyr.. Det är vad man har/tycker det
                                är värt som bestämmer. Man behöver inte ha en Eheim-möbel (450L för 18000:-, när man kan köpa ett hemlimmat ,begagnat, för 1kr/L !
                                Man behöver heller inte gå till zoo.butiken och köpa guppies för 30kr/st ,när du kan gå på en fisk-auktion och köpa dem för 10:-/st !
                                Whats the problem ?
                                (när jag var liten så brukade jag få gamla
                                fönsterrutor från en fönsterglas-firma; av dessa gjorde jag mina egna burkar..Detta kostade bara siliconet !)
                                -är fisken för dyr ?-

Kommentar

Arbetssätt...