För mycket ekonomisk profit i hobbyn

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • July 2004
    • 428

citat:Ursprungligen skickat av deathdealer

Göt mos gubbar *asg*
    Skämt o sidor, precis som Kjell skrev i tidigare inlägg när vi debatterat priser, butiker osv så ÄR fisken grymmt billig i Sverige (kompensation)!!!
    Se det som positivt......

Deathdealer
    Jag tycker nog fisken är för billig. Jag skulle kunna tänka mig att betala 400 kr för en fisk jag vill ha! (det är ju endå billigt för något mann vill ha)!
    /Lasse
    DS/ Skivor, flugor ,drag, ja vad du vill är ju så jäkla mycket dyrare....
    Akvarie hobbyn är en ganska billig hobby!
    /Lasse

Kommentar

• imported_n/a
      Användare
      • July 2004
      • 428

citat:Ursprungligen skickat av cf.akvarielagret

Man får hoppas att det går så bra att man har råd med en nummerpresentatör
      vänligen
      Christer
      Vad ska du ha den till?

Kommentar

• bmwpower
        Användare
        • December 2002
        • 1934

deathdealer har du varitt och nosat i patrick prislistor
        Men man kan ju inte säga att det är lite förtjänst.
        Om man jämför 2handlare och det skiljer ca 2000kr på samma grejor från samma levratör.
        Är inte det förtjänst och den som säljer det billigast tjänar ju ändå pengar
        Det finns ingen som idka välgörenhet i dagens läge

Kommentar

• Torsten
          NCS Medlem
          • September 2002
          • 647

Akvariehobbyn ÄR billig. Kolla vad det kostar att ha en hund tex.
          Inköp hamnar nog på liknande siffror, men det jag lägger på ett akvarie om året käkar hunden upp i månaden!
          Nu inget ont om hundar..

Kommentar

• stahl_mikael
            Användare
            • January 2004
            • 114

Affärer som tar ut 220% av inköps priset tycker inte jag är billigt

Kommentar

• tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1842

citat:Ursprungligen skickat av stahl_mikael

Men och andra sidan får dom inte sålt något till såna som dig.
              MVH
              Magnus

Kommentar

• Jonas E
                Användare
                • February 2003
                • 2533

Jag tycker att akvariehobbyn är relativt billig, skulle jag hålla på med musik istället för min akvariehobby så hade jag behövt lägga ut mycket mer pengar.

Säg bara såhär, en ny Fender-gitarr som är usa-tillverkad kostar 12000kr på rea. Sen behöver jag ju en bra förstärkare om jag har en bra gitarr, en marshall-stack kostar mellan 8000-20000kr beroende på vilkt ljud man vill ha. Detta mot att alla akvarium jag har nu kanske har kostat mig 20 000kr. Jag har dock aldrig köpt något akvarium nytt, även om jag varit på väg att köpa nytillverkade flera gånger.

Pumpar och tillbehör är det ju ofta scyssta priser på (detta köper jag nästan alltid nytt). Bakgrunder (typ btn och pangea) är det ju också väldigt schyssta priser på när man tittar på vad det gör för akvariets utseende.

Annmari: du som gillar att starta sådana här trådar, du kan väl svara på dem någon gång också. Jag hoppas att du gör det denna gång och inte bara överger tråden så fort som någon inte håller med dig.
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• stahl_mikael
                  Användare
                  • January 2004
                  • 114

citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

MVH
                  Magnus
                  Vad menar du?

Kommentar

• deathdealer
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1639

bmpower; hmmm....där hänger jag defenitivt inte med?
                    Ta ett exempel; butik A köper 100 enehter under samma tidsperiod som butik B, men denna köper in 5, Detta tror jag medför att butik A får annat avtal än butik B....eller?

Vilket påslag en butik har är helt orelevant för konsumenten. Vad som är relevant är vad man är villig att betala för produkten/tjänsten. Om köparen vägrar handla för det pris som säljaren vill ha ut, kommer denna näringsidkare antingen försvinna eller sänka sina priser......tillgång efterfrågan!

Deathdealer
                    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Mattias Olsson
                      Användare
                      • September 2003
                      • 328

Jovisst akvariehobbyn är väl inte precis billig men allt är relativt. Anta att ett nytt kar på 540l med all utrustning går på en 10´000 kontra en plasma TV för 30'000.... det beror ju på vad man prioriterar!

Min flickvän tyckte det var helt galet att köpa små gråa fiskar för 300kr styck men att beställa hem 2DVD filmer för 2-300 styck i månaden är helt ok!? Som sagt allt beror ju på vad man prioriterar....

Kommentar

• tropfrog
                        Användare
                        • July 2003
                        • 1842

citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

MVH
                        Magnus
                        Vad menar du?
                        Om du tycker att priset är för dyrt kan du avstå att handla, detta oavsett vilket påslag de har.

deathdealer förklarade annars det jag skulle kunna säga på ett mer komplicerat sätt mycket bra. Tillgång och efterfrågan!

Det är bara att konstatera att svenska akvarieaffärer har en lönsamhet som är långt,långt under vad Sveriges börsnoterade bolag har. Så innan du klagar på zoobranchen, så tycker jag att du skall ge dig på tex mobilbranchen och läkemedelsbranchen som båda har mångdubbelt så stor lönsammhet.

Efterssom jag är känd för att lägga mig i för mycket när det gäller ekonomin i branschen och efterssom diskussionen till sist handlar mer om ekonomisk teori än om akvaristik så släpper jag det här.

MVH
                        Magnus

Kommentar

• Ante
                          Användare
                          • November 2002
                          • 571

Fjärilscikliden: en ny USA-strata för 12000:- är ju rena stöldgodspriset!
                          var finns dom?

Kommentar

• kaj.p
                            Användare
                            • April 2002
                            • 2294

Fattar överhuvudtaget inte denna tråd. Rubriken är ju patetisk. Var finns akvaristikens motsvarighet till Gates/Kamprad??? Sen vad olika butiker tar för sin varor är väl deras ensak. Ditt beslut som konsument är ju enkelt, skall jag handla här eller inte.
                            Är det svårare???
                            Diskussällskapet
                            www.diskusforum.se

Kommentar

• Jonas E
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2533

Ante: Musikbörsen hade en drive för ett halvår sedan, jag var riktigt jäkla sugen. Problemet är väl att jag egentligen är basist så det hade inte varit så intelligent för just mig att köpa en sån. ett tips kan vara att anälma sig till deras nyhetsbrev, där är riktigt många bra dealar i månaden.

"lite off-topic så nu slutar vi snacka gitarrer "
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Spec

pågående projekt: nytt helglas 676 l akvarium (140.80.60 lbh) 5000kr,
                                alu.ställn. 1500kr, arcadia metallhalogen 150w+2 inmonterade lysrör 5000kr, summa 11500kr-dyrt? det tycker iaf inte jag

Kommentar

Arbetssätt...