Reda ut begreppet aktivt kol!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    Reda ut begreppet aktivt kol!

    Jag har märkt att det har diskuterats aktivt kol i tid och otid här på forumet.
    Det finns alla typer av åsikter som använd det inte, använd det inte för det funkar inte, använd det inte för att det tappar sig förmåga efter kort tid osv osv..

    Jag anväder det fullt ut, och det funkar hur bra som hellst. vattnet är kristall klart och det är uppenbart att man får en bra bakteriekulter i detta!

    Varför det kallas "aktivt" fattar jag inte? Kol = carbon i sin rena form, är väl ett material med låg densitet dvs poröst, innehåller mycket "hålrum" som kan fånga upp partiklar dvs renar....
    Jag har inga direkta kemikunskaper om detta MEN jag vet att det finns fler kemistuderande här. finns det någon som kan svara på detta?

    Dvs är aktivt kol enbart extremt rent kol, eller finns det någon annan kemisk skilland? Släpper verklligen kolet på det som den fångar upp helt plötsligt, och isåfall varför skulle inte andra filtermaterail göra detsamma?

    Jag kan bara en en gång påpeka att det har fungerat utmärkt för mig, MEN på grund av spekulationer här på forumet, så har jag bytt ut detta var 4:e vecka.
    Träffade TroffeMicke i Göteborg, och han har tydligen ett jättefilter/renare fylld med aktivt kol p.g.a problem med koppar (Cu) som är löst i kranvattnet, och han har aldrig bytt ut det (nu vet jag inte hur länge det har stått *S*)

    Miljoners erfarenheter och synpunkter tack!

    Deathdealer[8D]
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
  • jan olof
    Användare
    • December 2002
    • 254

    #2
    hej deathdealer jag tror att det var mig du träffade på aktionen i göteborg och det stämmer som du säger jag hade problem med mitt inkommande vatten när jag flyttade in i mitt nya hus med fiskarna ikällaren jag fick aldrig riktigt igång mina akvarium plus när jag bytte vatten så såg jag att fiskarna inte mådde bra så jag köpte ett filter med backspoling och fyllde det medca 100liter sand och ca 100liter aktivt kol och då blev det kanonbra och jag har kört med det i över 4 år det fungerar kanon jag vet inte vad problemet var men det var kommunalt vatten så antingen var det kloret eller kopparledningar
    malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • August 2004
      • 1639

      #3
      sorry Malawijanne, så fel det kan bli med namnen och personer, men ingen skada skedd hoppas jag? Att jag valde dig som ett exempel var att påvisa att du har effekten kvar efter 4ÅR!!!

      Deathdealer

      Ps. Var det du som hade miljoners kar (150 eller liknande??)
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      • jan olof
        Användare
        • December 2002
        • 254

        #4


        Ps. Var det du som hade miljoners kar (150 eller liknande??)
        [/quote]
        jo jag har 150 kar ikällaren ca 25000liter vatten och bara ciklider plus lite ancistrusodling
        malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

        Kommentar

        • jarinen
          Användare
          • April 2003
          • 1888

          #5
          Jag tror inte aktivt kol är skadligt på nåt sätt annat än att det kunde ersättas med ett betydligt bättre filtermaterial.

          Ett filtermaterial behöver inte alltid vara = bra för att det är poröst och har en teoretiskt stor yta, är det inte tillräckligt grovt så sätts substratet igen utan att utnyttja all yta för bakterierna att fästa på, av denna anledning så tänker jag själv ersätta det efhi substrat som jag har i filtret med blå filtermatta i kuber nästa gång jag lättar på locket till ytterfiltret. Jag tror det är en bättre lösning. Kol finns väl egentligen ingen anledning att använda om man inte har ett ovanligt klorat eller tungmetalligt vatten i sin kommun eller filtrera medicinrester. Om du har skapligt vatten i din kommun tror jag inte kolet är avgörande för att du har "kristallklart" vatten utan har man en skaplig och tillräcklig biologi igång i filtrena så brukar det resultera i vatten som är klart som sprit.

          Själv tycker jag det låter lite meckigt att byta kolet var 4e vecka och tror på packningar av filter som gör att det går ett år åtminstone utan att lätta på locket.

          Synpunkter ville du ha o synpunkter fick du, dock mina helt ovetenskapliga sådana .

          Mvh Jari

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

            #6
            thank´s Jarinen

            Jag har kuber i mitt filter, och makaroner, samt kalkgrus i en strumpa....
            I det andra filtret kuber, biobollar, och något j _ vla grönt trassel som dom rek. i butiken då do minte hade det jag ville ha[V] MEN aktivt kol i BÅDA!!

            Oj - hur sjutton klara du att hålla filtret igång utan rengöring så länge?
            Det måste vara enormt, för jag rengör min...ca var annan/var tredje månad!

            Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • jarinen
              Användare
              • April 2003
              • 1888

              #7
              Det är packat med en skvätt makaroner i botten sedan grov filtermatta, efhisubstrat o grov filtermatta igen. Sedan har jag en bit filtermatta i insuget, vill inte ha in grövre skit, det ska enbart fungera som biologiskt filter och får gå ner sig en hel del i cirkulation innan rengöring. Cirkulation sköter jag med en 2252.

              När jag riggar om det nästa gång avser jag köra makaroner i botten och sedan filterkuber resten och låta ett bottenfilter agera förfilter. Då kommer det gå riktigt länge och bli effektivt biologiskt.
              edit: bottenfiltret ska bara filtrera mekaniskt så om fiskar gräver spelar ingen roll och gruset slamsugs grundligt även över bottenfiltret.

              Mvh Jari

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

                #8
                Vad som menas med aktivt är att det har stor yta och att diverse molekyler (främst stora organiska molekyler) fastnar på den. Det är så aktivt kol tar bort färgämnena som gör akvarievatten gult.

                Förutom att aktivt kol slutar vara aktivt snabbt, på under en vecka, och förutom att det, om man använder det som biofilter, snabbt sätter igen, så är det ett bra filtermaterial. Enda nackdelen är att aktivt kol vanligen läcker lite fosfat till akvariet, men det brukar röra sig om små mängder.
                Jag använder aktivt kol i mitt ytterfilter nån gång om året, för att få vattnet vitt & klart.

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  En gång har jag haft nytta av aktivt kol, hade 2st råbarkade busar hemma som kollade på ett 250l möbelakvarium jag ville sälja. De ville pruta och gnällde om att det var för fint och för dyrt, inte riktigt vad de tänkt sig?!?! Självklart vilel jag ju ha ut vad det var värt så det var ju bara att vifta med en påse aktivtkol under näsan på dem och säga: Ni kan sätta igång redan ikväll om ni köper detta karet
                  Blev ett snabbt avslut på den affären.


                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1339

                    #10
                    Tar man även bort "effekterna" av bikarbonat och växtnäring med aktivt kol?

                    //Stefan
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #11
                      Jag har inte sett några förändrade effekter vid tillsats av bikarbonat när jag haft aktivt kol...

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #12
                        Bikarbonat är jag rätt säker på att det inte påverkas alls av aktivt kol, men en del växtnäring kan "fastna" i filter generellt beroende på hur syrerikt vatten det är. Järn och mangans löslighet i vatten påverkas rätt bra av syrehalten och kan stanna upp i filter. Göder man regelbundet med microgödning (där järn/mangan är kopplade till chelatorer) så är det dock inget problem - mer än att du häller ut en hel del gödning vid rengöring av filtret.

                        Sedan borde ju även nitrifieringen gå fortare med ett filtermaterial med stor yta, också förutsatt att vattnet är syrerikt. Bildas det syrefattiga områden så kan du få igång denitrifiering på allvar, och då minskar nitratet utan vattenbyten/växtupptagning. Behövs dock rätt stor kapacitet på denitrifieringen för att det ska påverka på allvar.

                        Snabb nitrifiering är annars attans bra, då de flesta alger verkligen uppskattar ammonium.

                        Slutsats: aktivt kol spelar inte så stor roll för växtnäringen om man byter vatten och göder regelbundet.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Mr.Fish
                          Användare
                          • May 2004
                          • 1403

                          #13
                          "Varför det kallas "aktivt" fattar jag inte? Kol = carbon i sin rena form, är väl ett material med låg densitet dvs poröst, innehåller mycket "hålrum" som kan fånga upp partiklar dvs renar.... "
                          Stefan, om du kollar in en "hembrännare-sajt", så märker du snabbt att kolet indelas i "renlighets-grader" Man kan alltså grov till finfiltrera med aktivt kol. Varför det kallas "aktivt kol" har jag
                          heller ingen aning om. Rent generellt så tar filtrerings kolet bort LUKT och FÄRG; men med dessa "macromolekyler", så följer andra med..
                          -Mr.Fish-

                          Kommentar

                          • Nyllet90
                            Användare
                            • October 2004
                            • 1133

                            #14
                            Jag tor att kol har någon sorts egenskap som gör att kolen tar bort verksamma ämnen. T.ex medecinerar man i karet ska man inte körra men aktivt kol för kolen förstör det verksamma ämnen i medecinen. Samma sak tror jag att det är i kemin. Det finns vissa Ph indikatorer, t.ex BTB, och kolen tar bort det verksamma ämnet i det också. Jag tror det är så. Men är inte alls säker.
                            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                            Kommentar

                            • CyberFish62
                              Användare
                              • July 2005
                              • 22

                              #15
                              Aktivt/ ej aktivt kol:
                              Rent kol kan vara stenkol(antracit) eller diamant. Dessa ämnen har ingen större verkan om man lägger dem i ett filter. Klumparna hade bara legat där
                              Aktivt kol tillverkas idag oftast i kina eller fjärran östern. Råvaran kan vara kokosskal eller stenkol, vilka ger hårda partiklar. Man förbränner en del av materialet så att porer bildas, askan tvättas senare bort med syra, kolet tvättas, ångbehandlas och krossas. Kol av sämre kvalite kan läcka ut salter vid start, så därför är det bra att skölja först.
                              Porena som har bildats kan indelas i mikro, meso och makroporer. En viss porstorlek attraherar vissa ämnen, exempelvis smakämnen är ofta små och vill ha mikroporer, medan färgämen är större och kräver makroporer. Alla dessa porer i kornet gör så att kolkornen har en stor yta per vikt, ofta över 100 m2/g och denna yta kan binda till sig föroreningar, speciellt om föroreningen binder till yta på mer än en sida (fastnar i en por).

                              När kolet är mättat i sina porer finns ju kornen kvar som kan fungera som ett bra substrat för bakterier, och har på så sätt fortsatt rening men av ett annat slag.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...