Reda ut begreppet aktivt kol!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

    #16
    Jävl666igt bra inlägg där CyberFish62 !
    Och för att vara Första inlägget på det.. Ja tackar för infot.
    Hälsn. Fish

    Kommentar

    • defdac
      Användare
      • April 2002
      • 865

      #17
      Oj vilket bra svar Tore, man tackar och bockar för informationen! Välkommen till forumet förresten.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Nyllet90
        Användare
        • October 2004
        • 1133

        #18
        Riktigt informativt och bra inlägg CyberFish! Känns som om jag va ute o cyklade lite halvt!
        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • December 2002
          • 1339

          #19
          Jag använder vattenberedningsmedel nu och funderar lite på om man kunde skippa det och istället använda aktivt kol. Aktivt kol verkar ju kunna ta bort en del klor och sådant. Men är det bara aktivt en kortare tid så är det nog ingen vits med det.
          Hursomhelst, tackar för infon

          //Stefan
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • jan olof
            Användare
            • December 2002
            • 254

            #20
            Nej jag tror du kan säkert sluta med vatenberedningsmedlet också för det funkar dåligt mot kloret, men om man hade dom problemen som jag hade med kloret så funkade ingenting förutom aktivt kol det märkte jag med en gång när jag använde ett litet filter med aktivt kol.
            Sedan så köpte jag ett större filter med ca 100 liter kol för ca 4år sen, sedan dess har det funkat och jag har inte bytt kol sen dess.
            en liten parentes jag har en balja på övervåningen som jag har haft VF tropheus bytt vatten utan mitt kolfilter inga problem, men sen bytte jag till sandlekare dom började dö en efter en då var jag tvungen att dra vatten från källaren då var det inga problem trots att kolet var över 4 år, så min slutsats är det var inte kopparn i ledningarna nu är ju huset 6år gammalt, men däremot kloret som vattenverket tillsätter mvh janne
            malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

            Kommentar

            • Gäst

              #21
              Hej på er riktigt roligt ämne.Kul med olika lösningar.

              Stelin jag håller med Janne vattenberednings medel är överreklamerat ha ingen övertro på detta,En del av kloret kan du få bort med luftning slå upp vatten ett par dygn före bytet lufta.på så vis slipper du ta för stor del kallt vatten ur kran.

              Jan-Olof Jag hade liknande problem som du hade. Jag fick mycket yngel och belastningen på karen blev hård och att göra större vattenbyten blev aktuellt och för att inte sänka tempen i karen för mycket så började jag använda en del varmvatten då började problemen med hopdragna fenor döda fiskar mm.Efter att ha börjat avlufta kallvattnet ett par dagar och minskat vattenmängden ur kran så återställdes ordningen. Jag använder dock lite mer salt mot tidigare.Har dock inga troffar eller sandlekare utan sydamerikaner vanliga tetror, afrikanska ciklider m m m

              Mina tankar blir då att både varmvattenberedaren och vattenverkets tillsatser varierar och ibland öser man tydligen både kalk och klor
              (ph 8,2 dh 3)


              Mvh Lennart 2

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • December 2002
                • 1339

                #22
                Några kärl för genomluftning av vatten har jag inte, och det verkar ju heller inte räcka för att få bort all klor. Det finns ju också kloramin som inte går att lufta bort.(vi har både Klor o Kloramin i vårt kranvatten)

                Jag vill kunna göra stora(50%) vattenbyten varje vecka och då känns det helt enkelt bättre att använda vattenberedningsmedel. På så sätt får jag på direkten bort all klor/kloramin och annat skräp som dom ev. skickar med ut i kranvattnet.

                Tetra brukar veta vad dom håller på med så jag litar på att deras produkt Aquasafe håller vad den lovar.

                //Stefan
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • Nyllet90
                  Användare
                  • October 2004
                  • 1133

                  #23
                  Jag har en liten fråga. Försvinner kloramin om man filtrerar aktivt kol?
                  Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...