Finns det elektroniska kh och ph mätare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

pH pennor har ju nedsättande kallts för elektroniskt lackmuspapper, men de har inte kommit upp ens till knäna av lackmuspapprena kvalitetsmässigt.

Om det är så att kvaliteten ökat och att de med stor säkerhet visar pH med en halv pH-enhets säkerhet så börjar det bli lite intressant. En tiondels skulle vara bättre (det visar de men knappast säkert varje gång).

Proffsutrustning kan ju visa en hundradel och det ställs helt andra kvalitetssäkringskrav så Skorpio, du får nog ingen fri pubbkväll
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• kaj.p
      Användare
      • April 2002
      • 2294

Använder själv en Hanna som mäter Ph, ms, ppm o temp. Det är inte speciellt mycket jobb med denna men den kostar ju så klart. Kolla på http://www.makab.se/index.asp Där finns fler alternativ
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

Kommentar

• bmwpower
        Användare
        • December 2002
        • 1934

Vilken modell är det du har kaj???

Kommentar

• skorpio
          Användare
          • October 2004
          • 244

citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

pH pennor har ju nedsättande kallts för elektroniskt lackmuspapper, men de har inte kommit upp ens till knäna av lackmuspapprena kvalitetsmässigt.

Om det är så att kvaliteten ökat och att de med stor säkerhet visar pH med en halv pH-enhets säkerhet så börjar det bli lite intressant. En tiondels skulle vara bättre (det visar de men knappast säkert varje gång).

Proffsutrustning kan ju visa en hundradel och det ställs helt andra kvalitetssäkringskrav så Skorpio, du får nog ingen fri pubbkväll
          Hm...nä jag vet nog det Ola..ja att min pubkväll kommer utebli
          Var bara det att Herr Mats jämförelse var lite offside...att något funkar är ju som jag skrivit inte det samma som att visa rätt.Vet oxå att det inte är lika noga i ett kar med vatten som t.ex inom läkemedelsbranchen.Men börjar det slå på en hel enhet..ja då är ju inte mätningen något att gå efter.Till dig Salo kan jag bara konstatera att du har rätt...en ph-mätare skall buffras 1 gång per dygn ja helst och då med rätt buffertlösning beroende på vilka värden man vill mäta på samt kalibreras frekvent och ska det vara rätt ska det tvättas och göras rent med dest.vatten..överkurs kanske.
          Så jag tror fortfarande inte på att det finns några billiga kopior som mäter så noga man vill..tyvärr.Jag kan berätta att jag använder själv vanlig ph-papper...är på remsa av märket Macherey-Nagel..mäter mellan 1-11 och bäst av allt..godkänd även inom läkemedelsbranchen som mätinstrument...snabbt smidigt kladdar inte....moss

Kommentar

• kaj.p
            Användare
            • April 2002
            • 2294

citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

Vilken modell är det du har kaj???
            Min heter HI 991300
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

Kommentar

• jowa
              Användare
              • February 2004
              • 194

Ett pH-papper som fungerar, det låter ju för bra föra tt vara sant
              Men det är väl förstås nått som inte går att få tag i för privat bruk? Så brukar det ju vara, allt bra är inte konsumentinriktat :|
              http://hem.bredband.net/aquascene

Kommentar

• tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1836

Jag har tuzes ph-mätare som ph styrning. Jag kalibrerar den varje eller varannan månad och då slår den aldrig mer än 0,04 vid ph 7 och sällan något vid ph 5, vilket jag tycker är ok. Jag har kört den med samma elektrod i 6 månader i sträck utan att behöva rengöra den. Det är uppenbart när rengörning behövs efterssom den flippar totalt då.

Efterssom jag har två stycken likadana så gjorde jag en undersökning över 3 månader utan kalibrering. Då skiljde de två olika med 0,06, drift 0,4 på den ena och 0,2 på den andra.

Om man jämför resultatet jag får på mätarna med tre olika dropptesterna så kan jag konstatera att dom visar resultat i samma spann, men att dom visar ett resultat med fler decimaler. Om det är exakt kan jag dock inte avgöra, men att två elektroniska mätare och tre olika dropptester skulle alla visa fel men samma ser jag som väldigt liten risk. Att det inte håller labbklass är jag medveten om, men det behöver jag inte heller.
                MVH
                Magnus

Kommentar

• bmwpower
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1934

Vad kostar tunzez mätare.
                  Finns det inga Kh mätare??

Kommentar

• imported_n/a
                    Användare
                    • October 2002
                    • 405

Tunze ph mätare ca 3500 ska Du ha med ph styrenhet för co2 ca 5500.
                    (Det är värt varenda krona)

Kommentar

• tropfrog
                      Användare
                      • July 2003
                      • 1836

I tyskland 185 euro eller 285 om du vill ha med styrenhet för co2. Jag kollade med min lokala handlare innan och hans inköpspris ligger över det. Men som bs skriver: Värt varenda euro
                      MVH
                      Magnus

Kommentar

• bmwpower
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1934

okej låter som att det blir en bestllning av både pumpar och annan bråte.
                        Vilken tysk handlare är det som har så bra pris??

Kommentar

• tropfrog
                          Användare
                          • July 2003
                          • 1836

Aquaristic.net. Det finns andra som är billigare, men ingen annan jag har goda erfarenheter av. Om man bara skall ha tunzes grejor så kan man beställa allt direkt från tunze till mycket fördelaktigt pris.
                          MVH
                          Magnus

Kommentar

• deathdealer
                            Användare
                            • August 2004
                            • 1639

Tjenare gubbar!

Lite funderinga från mitt håll bara

Jag vet inte vad ni har för fiskar i era kar, eller vilket pH ni försöker hålla osv MEN min erfarenhet visar att mina värden är extremt stabila, har jag fått en bra bakterie-kultur i mitt kar så håller den i sig konstant,det händer aldrig något med nitriten i karet. Detsamma med pH och kH. Kanske ska tillägga att vårt vatten har ett pH på ca 7, och tack vare att jag tillsätter bikarbonat vid vattenbyten så ligger det på gränsen till 8, men ALDRIG några variationer.

Har ni kast i era värden? - för hos mig händer aldrig något?
                            Är det så att ni håller ett lågt pH, och detta är känsligare för förändringar eller har ni ett lågt kH (låg buffringsförmåga)?

Förklara gärna, för annars har jag lite svårt att förstå hur man lägger 3500:- eller mer på något???

Det kanske är så att ni har massor av kar och det är jobbigt att göra mätningar i alla dessa?

Jag struntar i mätningar nu för tiden, för även om jag gör mätningar med 4 veckors mellanrum, så får jag exakt samma resultat....

Bara väldigt nyfiken på vart problemen med ert vatten är - eftersom jag har svårt att få något att hända!

Vänligen Deathdealer[8D]
                            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• tropfrog
                              Användare
                              • July 2003
                              • 1836

Jag har min ph mätare kopplad till en co2 ventil som styr ph värdet med hjälp av co2. Det är inte själva ph effekten jag söker utan en hög och jämn co2 halt i karet. Men efterssom co2 är det enda som kan påverka ph utan att påverka kh så styr jag på ph värdet.

Sen finns det ju dom som vill ha svartvatten och lägre ph, för dom kan det vara viktigt att ha en bra mätare efterssom sådanna vatten är väldigt ostabila.
                              Tillsätter man bikarbonat i vattnet och har ph runt 8 så finns det ingen anledning att mäta. Jag har en mätare i mitt tangkar också, men det beror på att jag hade den innan. Jag ser ingen anledning att köpa en om man inte redan har en.
                              MVH
                              Magnus

Kommentar

• Jan T
                                Användare
                                • March 2003
                                • 18

Även en dyr pH-meter måste skötas, elektroden är den svaga punkten. Hållbarheten är begränsad och dyra pH-metrar har dyra elektroder. Jobbar en hel del med pH-metrar och till akvariet hemma kör jag enbart med färgtest i droppflaska.
                                MVH / Janne

Kommentar

Arbetssätt...