ek extrakt ,egen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • November 2004
    • 572

    ek extrakt ,egen?

    Mors
    Tänkte sätta igång en sydamerika burk,med surt mjukt vatten,Sneglade lite på ek extrakt,som består av vatten?i form av eklövs vatten soppa som legat o dragit under lång tid,sen tapp på flask o sälj?Menar är det onödigt att köpa när jag har ekar på tomten?Och kan tillverka min egen....nån skillnad?Och hur länge ska det "dra",samt mycket eller lite vatten/löv?
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    Det finns nog lättare sätt att göra vattnet surt isåfall, till exempel genom att hälla i någon syra. Var dock lite försiktig med doseringen Jag tror det kan vara relativt krågligt och tidsödande att tillverka ekextrakt.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • November 2004
      • 572

      #3
      ok,tänkte trycka ner höstens skörd av ekblad i en regnvatten tunna med lock o låt det stå,tja,två månader,sen använda detta att "blaska" med vid delvattenbyten,,,påtal om syra,vad är andvändbart o mindre bra?Av fosforsyra, ättiksyra,svavelsyra,saltsyra,o kan man sura vattnet med vanlig ättika från ica/konsum....citronsyra?

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Det är ju inte bara syran man vill åt utan en del annat som påstås trigga till lek samt den buffrande verkan som humusämnen har. Jag tycker att det låter som en bra idé med egentillverkat ekextrakt, men troligen är torv enklare och bättre. Snart får vi nog ett bra torvsvar av Johan

        Fosforsyra brukar folk använda eftersom att det är relativt lätt att dosera samt buffrar svagt runt pH 6.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Orppo
          Användare
          • September 2004
          • 518

          #5
          skulle det funka med vanligt regnvatten till viss del?
          det är väl surt.

          Kommentar

          • Johan1
            Användare
            • May 2002
            • 390

            #6
            Vad skall du använda ditt svartvatten till?

            Skall du leka eller skall du hålla din fiskar i vattnet. Skall du hålla fisk så kan du sluta läsa.

            Eklöv
            Alkottar
            Vatten från mosse
            Torv
            Pelleterad torv

            Allt ger samma effekt mera eller mindre. Vad som avgör är vad du har för alkanitet eller
            karbonathårdhet. Fråga vattenverket. Har du dKH över tre måste du först plocka ned alkaniten genom att blanda ut vatten med regnvatten, ro, di etc. Annars kommer inte växt delarna ge någon effekt. Du kan även avhärda vattnet. DI (köp på bilaffär en batteriavattens pryl.)

            pH är beronde av buffrar i vatten. En buffert är verksam inom ett pH intervall och förhindrar snabba svängningar i pH. I system där man har slagut ut dKH värdet saknas en buffert. Vattnet blir instabilt. Då måste man skapa en ny buffert. humussyror etc hjälper till med detta. Vilo punkten ligger runt 4 till 5 i pH. Genom att filtrera ned alkaniten sista biten med torv etc. så bygger du upp en ny buffert. Processen att filtera ned pH och alkanitet över torv är långsam och endå slöare med eklöv så oftast så byter man mindre vatten bara för man blir pH kåt. Man vill inte skada sitt fina vatten å fisken tar skada.

            För att snabba upp effekten kan man då använda ro. Dyrt med producerar mera vatten snabbare. Har man en hårdhet på 16 (uppsala) vill ned till 3. Använder du wintools på min hemsida o räknar ut blandningen. Sedan om du vill kan du ta till en syra. Vad bestämmer du själv om man blandar fosforsyra får man över fosfor i vatten som kan leda till alger. Jag använder gardena pH Minus. Tänk på att du inte har dKH kvar måste du byta mycket vatten för att inte råka ut för en pH krash. pH påverkas av filter o växter etc. Vid låga dKH kan du få kraftiga svängningar tittar på ett CO2-pH-KH diagram. Vad händer vid dKH 0.5 till skillnad mot 3.

            Varför vill vi som leker sydamrikander ha lågt pH jo vid lågt pH runt 5.5 har man slagit ut karbonathårdheten. (tror jag, läst så i alla fall). Då har man ett lågt kristallosmotiskttryck som gör att rommen utv bra. Tyvärr gillar inte fisken detta på samma sätt. I naturen kanske det gå bra men inte i vår lilla burk som är hopplös insabilt. 50 ms i naturen går bra men inte en tank.

            Ett alternativ är då att låta fisken leka i kranvatten. Sedan förflyttas lekkonen till ett inre akvarium. Som fylls upp med ro o antimögel medel. Fisken stirrar på romen genom rutan. När yngel kommer fram flyttas den tillbaka till akvariet.

            http://www.discusfish.nu/discus/ (finns en del om torv)

            Nu är inte vatten allt. Ta när jag skulle leka kardinal tetror första gången. Jag lovar att jag hade perfekt vatten. Så testar du att ställa dem i totalt mörker under 3 dagar efter 14 dagar på levande artemia. Se vad som händer...

            O så köper du Rickar Bergs bok vatten kemi för akvarister från SKS o läser å läser. Finner du all info kostar kanske tja 100:-
            https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • November 2004
              • 572

              #7
              Tackar så mycket för det svaret johan,schysst!(även ni andra)Ja jag ska prova att få en art till lek,som enligt hörsägen inte kan utveckla ägg i vissa ph/hårdhet,samt nyfiken på svartvatten överhuvudtaget,verkar inte va så lätt,men jag provar!

              Kommentar

              • Johan1
                Användare
                • May 2002
                • 390

                #8
                Det är inte så svårt bara att jag gillar att krångla till saker
                https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                Kommentar

                Arbetssätt...