Filter sammansättning i ett Eheim 2260

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas Larsson
    Användare
    • January 2004
    • 546

    Filter sammansättning i ett Eheim 2260

    Hur har ni bestyckat era 2260 filter eller liknande jag kör makaroner,filterbollar, sedan matta 10ppi. funderar påa tt byta när jag rensar filtret om några månader men vill ju helst ha rätt saker hemma. SKall nämligen försöka få ett tystare filter...
    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!
  • Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1339

    #2
    Ett c:a 4cm tjockt lager med ehfimech längst ned-filtermatta3cm-sedan ehfisubstrat pro- och överst filtermatta3cm igen.

    Filtermattan är en hel bit och den "grovporigaste".

    Skulle jag satt upp ett nytt filter idag så hade jag gjort likadant. Med undantag för valet av det biologiska filtermaterialet (Ehfisubstrat pro). Det hade jag bytt ut mot något annat. Och istället tex valt vanligt ehfisubstrat-Zeranix-aquarock(lavakross)eller det som är mest troligt att jag hade bytat till, korallgrus. Om jag nu hade kunnat hitta det i tillräckligt grov storlek vill säga.(men det är såklart nog inte så bra om man har fiskar som trivs i mjukt vatten med lägre ph, för det påverkar vattenvärdena.)
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • roccster
      Användare
      • August 2004
      • 583

      #3
      Varför funkar det inte lika bra med bara grov filtermatta som man klippet till lagom stora kuber?
      MVH

      / Richard
      http://www.ornemark.com

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • December 2002
        • 1339

        #4
        Jag tror att det blir ungefär samma sak som med biobollar typ corallife, vattnet rusar igen i hög hastighet och kan nog göra så att 2260 filtret låter mer än det behöver göra.
        Filtret verkar behöva lite lagom motstånd, lite fixande med fästena och tid för att hålla sig inom acceptabla ljudnivåer. (Det är iaf min ([u]mycket begränsade) erfarenhet efter att ha haft några sådana här filter genom åren.)

        Förövrigt tycker jag det vore slöseri att att fylla ett ytterfilter med sönderklippt filtermatta eftersom man då uttnyttjar filtret alltför dåligt.
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

          #5
          Är risken står att ytterfiltret väsnas mer än ett innerfilter??
          Jag vill ha en tys cirkulation

          Kommentar

          • Niclas Larsson
            Användare
            • January 2004
            • 546

            #6
            beror på typ av pump och placering. Jag köpte ett nytt 2216 tror jag den hette med inbyggda dubbelkranar och den låter ingenting medan min 2260 låter som en V8
            Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

            Kommentar

            • bmwpower
              Användare
              • December 2002
              • 1934

              #7
              Är dom fyrkantigafilterna från ehiem tystare än dom runda ??

              Kommentar

              Arbetssätt...