Moderatorers agerande

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hasse_H
    Användare
    • April 2002
    • 1081

Moderatorers agerande

En liten fråga med anledning av låsningen av tråden "smeknamn".

Ska moderatorerna låsa trådar innan några övertramp har skett? Den aktuella tråden tillförde inte mycket, men var någonstans höll det på att gå för långt? Är det förbjudet med skitsnack?

Jag ber moderatorerna på ciklid.se att tänka till innan man börjar låsa trådar för att man tycker det snackas skit. Kanske det skulle tas fram nån gemensam policy utöver de forumregler som finns. Uppenbart begicks inga regelbrott här, men ändå gjordes ett ingripande. Konsekvenserna för forumet tror jag kan bli negativa om det fortsätter i den andan. Det finns annat man kan göra än att bruka maktmedel i sin roll som moderator, t.ex. kontakta den som snackar strunt och tala om att han/hon bör lugna ner sig. Eller kanske mana till lugn direkt i diskussionstråden.

Men att låsa trådar bör inte vara det första man gör när man ser att det hettar till.

mvh
    /Hasse (moderator på AkvarieGuiden)
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Jag kan faktiskt tycka att åtminstone ett inlägg där var ett övertramp.

Sedan är det nog inte helt fel, för stämningens skull på forumet, att man med fingertoppskänsla stoppar en tråd som verkligen inte såg ut att mynna ut i annat än påhopp och ilska. Såpass många diskussioner har det pågått här att man kan utläsa när "droppen som fått bägaren att rinna över" kommit...
    Det finns ju också en viss historik hos inläggsskaparna som gör att man även där kan utröna "smärtgränser".

Men visst tåls det att diskuteras i vilket läge det är dags att kliva in...inte minst nu när det kommit nya moderatorer.

Ingen vill ju bli kallad för att vara "trigger happy"...

Kommentar

• Hasse_H
      Användare
      • April 2002
      • 1081

Tja... konsekvensen av trigger-glada moderatorer tror jag alla kan räkna ut. Man stryper den fria diskussionen och det upplevs säkert inte positivt av de flesta.

Är det dålig stämning i ett forum gör man den inte gladare genom att vifta med låsningar och varningar. Varför inte kontakta berörda innan man gör nåt? Det sprider inga negativa vibbar och man löser problemen innan de eskalerar till verkliga problem.

/Hasse

Kommentar

• Joakim Draktoft
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 7334

Jag kan meddela varför jag valde att gå in och låsa just denna tråd.

1. Tråden utvecklade sinte till något positivt utan bestod av ett gäng feltolkningar samt på gränsen att utlösa mer pajkastning.
        2. Då vi tillsatt ett antal moderatorer som är "nya" ville vi inte att de skulle ställas inför hur de skulle hantera denna på gränsen tråd, och därför valde jag att agera innan någonting fick för stora proportioner.

Tycker flertalet av er användare att jag agerat fel så tar jag på mig det denna gång.

Vad gäller de nya moderatorerna har vi satt upp ett antal rekomendationer, samt poängterat att moderering skall nyttjas med fingertoppskänsla, samt att de inlägg som modereras skall resultera i att den som berörs av en moderering meddelas om detta, samt att man i tråden påvisar att någonting modererats.

I just detta fall har ingenting tagits bort, och därför har heller inget meddelande gått ut. Jag fördömmer ingen för innehållet i tråden "smeknamn", men hade känslan av att risk för fler missförstånd fanns. Denna tråd har inte låsts ur ett moderator-sammanhang utan jag har agerat utifrån medlemskap i styrelsen.

Hoppas att ni har överseende för mitt agerande denna gång, men det gjordes med omtanke för att de nya moderatorerna inte skulle riskera att hamna i blåsväder, då får det i så fall blåsa kring mig istället.

Joakim Draktoft
        f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Stelin
          Användare
          • December 2002
          • 1339

Joakim:
          En liten undran bara:
          Har moderatorerna rättigheter att även gå in och moderera i forum som inte är deras "egna".
          Kan tex Ola gå in och moderera i forumet "Afrikanska ciklider". Eller Tricella i "Växter o övriga fiskar".
          //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

Moderatorerna hjälps åt då ordinarie moderator av olika anledningar inte kan moderera. På den senaste tiden har haft Mikael fullt upp med andra "projekt". Därför diskuterade jag och Joakim den aktuella tråden innan den låstes. Nytt är också att hela styrelsen kommer att moderera "kategorin" övrigt eftersom det är här föreningsfrågor tas upp.
            Tidigare när vi bara har vatit en moderator per tråd har vi hjälpts åt ganska mycket över kategorigränserna. Det är trots allt samma regler som gäller i hela forumet och förekommer det uppenbara övertramp och det bättre att de åtgärdas snabbt. Nu när det blir flera moderatorer i varje kategori kommer det säkert inte att behövas på samma sätt.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Stelin: Jag är inte moderator för forumet så där kommer jag absolut inte att vara och moderera. Jag har inte heller den möjligheten rent praktiskt.

Kommentar

• tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1836

Jag tyckte att det var rätt att låsa tråden, men jag hade gärna sett den utvecklas ett tag till, den var ju ganska så underhållande.
                MVH
                Magnus

Kommentar

• TroffeMicke
                  Användare
                  • February 2004
                  • 412

Synd att låsa tråden , men som en gammal devis säger:

Där kunnandet/förståndet tar slut tar våldet vid.(vokabulärt/verbalt eller handgripligt)

Det hade tyvärr bara funnits en förlorare i den debatten , så ni gjorde väl rätt i att låsa den innan vedeböranden gjorde bort sig helt.

Vänligen undertecknad.
                  Mvh.Micke

http://www.troffemicke.com/

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

citat:Jag tyckte att det var rätt att låsa tråden, men jag hade gärna sett den utvecklas ett tag till, den var ju ganska så underhållande.
                    Du lär nog få nya möjligheter till underhållande ämnen och inlägg. Det brukar ju vara standard...

Man skall dock ha i åtanke att det är personer bakom "nick" och att man ibland kan ta illa upp. Det är ju inga påhittade seriefigurer, även om det kan se så ut och även om en del (jag inkl) kanske borde ha en sådan självdistans så att man i vissa lägen kunde se sig som en sådan...

Som jag skrev i ett ämne så är vårt beteende ganska likt den grupp av fiskar som vi gillar så mycket. Du har Malawis där det cirkulerar en massa fiskar som skall hålla sams...det är ganska talande för forumet. Många har revir...och försvarar det rigoröst.

Det bästa vore om vi alla var som Goldens...men där tycker ju många att det är tråkiga fiskar...just pga deras inställsamhet till alla andra. De är dock väldigt vackra men där spricker ju liknelsen för flertalet på forumet.

Kommentar

• Stelin
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1339

Micke:
                      Ok, rättigherna finns alltså om det behövs.
                      Tricella:
                      Kommer medlemmarnas bilder bli ett forum framöver så att det är därför du nu har fått moderator status? Eller vad är det annars du ska moderera?

I övrigt håller jag med Tropfrog(det var rätt att låsa tråden).
                      //Stefan Lindstedt

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

citat:Kommer medlemmarnas bilder bli ett forum framöver så att det är därför du nu har fått moderator status? Eller vad är det annars du ska moderera?
                        Jag kommer att ansvara för "medlemmarnas bilder"...dvs administrera bilder och hålla ordning på det registret. Min moderator-del innefattar alltså inte forumet alls utan enbart bildregistret.

Kommentar

• Stelin
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1339

Ok.
                          //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Niclas Larsson
                            Användare
                            • January 2004
                            • 546

citat:Ursprungligen skickat av Hasse_H

Men att låsa trådar bör inte vara det första man gör när man ser att det hettar till.

mvh
                            /Hasse (moderator på AkvarieGuiden)
                            Hasse upplever du att det är mer "skitsnack" (ibland ganska underhållande tycker jag) på ciklid.se än på andra forum
                            låser ni ofta trådar eller ger folk gula kort på akvarieguiden ?
                            Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

Kommentar

• Hasse_H
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1081

citat:Ursprungligen skickat av larssonn

Hasse upplever du att det är mer "skitsnack" (ibland ganska underhållande tycker jag) på ciklid.se än på andra forum
                              låser ni ofta trådar eller ger folk gula kort på akvarieguiden ?
                              Nej, jag tycker inte det är mer skitsnack på ciklid.se sett över en längre tid än vad det är på andra akvarieforum. Inget jag reagerat över iaf, jag läser inte allt på ciklid.se.

Nej, det är mycket ovanligt att moderatorerna på AkvarieGuiden ingriper i diskussionerna. I de fall det görs handlar det om rena regelbrott som t.ex. direkt annonsering i forumet. När svallvågorna går höga brukar vi (jag) försöka gjuta olja på vågorna på olika sätt. Det brukar ta udden av hetsporrarna.

Att moderera ett forum är inte bara att kunna reglerna och ha rättigheter att utöva makt. Det handlar också mycket om psykologi och pedagogik och att kunna ta folk på rätt sätt utan att göra ont värre, så att säga. Inte alltid enkelt, men man bör sträva åt det hållet iaf.

Bra förklarat av Joakim om orsaken till låsningen. Jag väljer att se detta från den positiva sidan, att moderatorerna fick en liten tankeställare och att kanske någon funderar en extra gång innan man ingriper med maktmedel. Se det som ett råd.

mvh
                              /Hasse

Kommentar

Arbetssätt...