UV-C filter ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    #16
    Leopoldi; hmmmm....antog det!

    Tropfrog; du säger att nyttiga bakterier bara finns på fasta föremål men inte når filtret?? jag tror bestämmt att det inte stämmer, då man önskar att få en bra bakterierkultur i filtret. Hur skulle de då gå till????

    Alla diskussioner här på forumet kring nitrit, filtermaterail grundar sig på att man vill ha en bra grogrund för bakterierna dvs så mycket yta för dessa att fästa på och växa!

    Bakterierna bildas väl även från den nedbrytnasprocess som sker av fiskarnas avföring i vattner dvs de finns s.a.s lösta i vattnet tills dess att de finenr yta att sätta sig på som i bottenmaterialet och i filter! (hoppa inte högt nu för mina klumpiga uttryck)

    UV-filter placeras väl bäst på utblåsslangen EFTER ditt filter, för att ta död på de organismer som är oönskade eller som ger den grummligthet som ibland uppstår!

    Vänligen Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Niclas Larsson
      Användare
      • January 2004
      • 546

      #17
      verkar som jag håller på att svänga tillbaka mot ett UV filter
      Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

      Kommentar

      • Leopoldi
        Användare
        • February 2004
        • 1082

        #18
        citat:
        UV-filter placeras väl bäst på utblåsslangen EFTER ditt filter
        UVC-filter [u]SKA sitta efter filtret på utblåsslangen.

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1833

          #19
          Precis som leopoldi skriver så skall uv-c filter sitta på utblåssidan. Nitrificeringsbakterierna finns inte i några jättemängder i vattnet, vad jag har hört (jag har själv inte sett några). Men som du mycket riktigt säger så måste dom på något sätt ta sig till filtret, om dom inte finns på alla fasta ytor mer eller mindre. Hur det ligger till med det vet jag inte.

          Men frågan gällde om aktivt kol dödar de nyttiga bakterierna, svaret på den frågan är ett rungande nej. Sen om frågan varit om uv-c dödar bakterierna hade svarte varit ja, men inte mycket bakterier når filtret (uv-c filtret då förståss). Bakterierna bor på den fasta massan i akvariet och i filtret.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

            #20
            leopoldi; JAG ska vara tydligare i fortsättningen *skrattar*

            Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • TommyS
              Användare
              • March 2007
              • 18

              #21
              Små flygande partiklar

              Hej

              Jag är ny i Forumet, har ett 200 liter akvarium med Malawi. Upplever att det flyter en hel del små partiklar i vattnet, det är inte riktigt klart vatten ( absolut ingen dimma ) men klarare kunde det vara. Funderar på att införskaffa ett UV-C filter.
              Kan någon ge ett råd om det är en lösning.
              Mvh Tommy
              ___________________________
              Carpe Diem

              Kommentar

              • Micke M
                Användare
                • November 2006
                • 116

                #22
                När vi ändå snackar UV-C, jag har läst att det även motverkar vissa alger. Stämmer det? Jag har lite "trådalger" av något slag som plötsligt kom från ingenstans. Men nu när de etablerat sig verkar de hopplösa att bli av med. Sätter sig på växtblad, rötter och bakgrund där vattnet är lite strömt. Skulle ett UV-C hjälpa?
                Hur många watt är isåfall lämplig i ett 720l?, pump på 1500-1700l/tim.
                Finns det några nackdelar med UV-C?

                Mvh Micke

                Kommentar

                • johan eriksson
                  Användare
                  • May 2004
                  • 159

                  #23
                  Ursprungligen postat av TommyS
                  Hej

                  Jag är ny i Forumet, har ett 200 liter akvarium med Malawi. Upplever att det flyter en hel del små partiklar i vattnet, det är inte riktigt klart vatten ( absolut ingen dimma ) men klarare kunde det vara. Funderar på att införskaffa ett UV-C filter.
                  Kan någon ge ett råd om det är en lösning.
                  Låter som vanliga smutspartiklar. Bättre filtrering gärna i kombination med nåt finporigt mekaniskt filter som du kan rengöra ofta är mitt förslag.

                  Ursprungligen postat av Micke M
                  När vi ändå snackar UV-C, jag har läst att det även motverkar vissa alger. Stämmer det? Jag har lite "trådalger" av något slag som plötsligt kom från ingenstans. Men nu när de etablerat sig verkar de hopplösa att bli av med. Sätter sig på växtblad, rötter och bakgrund där vattnet är lite strömt. Skulle ett UV-C hjälpa?
                  Hur många watt är isåfall lämplig i ett 720l?, pump på 1500-1700l/tim.
                  Finns det några nackdelar med UV-C?

                  Mvh Micke
                  Uvc hjälper inte mot trådalger utan bara mot fritt svävande alger. Har inte riktigt koll på hur många watt du måste ha men runt 15 kan funka och då borde pumpkapaciteten funka. Har läst nånstans att uvc kan bryta ner microgödning men jag har ingen källa.

                  Kommentar

                  • Micke M
                    Användare
                    • November 2006
                    • 116

                    #24
                    Tackar för ett rakt och enkelt svar Johan.
                    Jag micklar nog vidare med ljuset istället då. Bytte ena lysröret mot ett aquastar strax innan trådalgerna kom. Detta i kombination med något för lång belysningstid nu när vi fått mer dagsljus kanske hjälpte trådalgerna på traven skulle jag tro.

                    Mvh Micke

                    Kommentar

                    Arbetssätt...