filter material

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sven b

    filter material

    Hej, då jag inte sysslat med akvarium på tio år så undrar jag vad som gäller.
    Jag ska införskaffa en externtfilter, frågan är vad ska jag ha för material i det, jag brukar ha rör i botten sen lite grovkornigsand och överst vadd.
    Är detta det man ska ha eller finns det bättre material idag.

    tack.
  • Niclas Larsson
    Användare
    • January 2004
    • 546

    #2
    Det finns mängder med tråder i ämnet. Sök på "filtermatta" som jag tror de flesta här på forumet förordar.
    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1833

      #3
      Det finns massor av bättre material.

      Ehfisubstrat har mycket större filteryta än vad sand har, men det finns säker många fler (billigare?).

      Vadd är helt värdelöst efterssom det stoppar upp flödet aldeles för mycket. Blå filtermatta eller pumpens originalskumgummi filter skulle kunna vara en fullgod ersättare.

      Skulle du ändå vilja ha någon form av finfilter så sätt det som förfilter så att du kan rengöra det ofta. Ett väldigt effektivt förfilter är hagens quickfilter.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • December 2002
        • 1339

        #4
        Sven:
        Vad är det för ytterfilter du tänker skaffa?

        Är det tex de nya fluval ytterfiltrena så hade jag skippat dom där rören längst ned och kört ngt biologiskt filtermaterial i alla facken utom det översta. Där hade jag istället använt mig av filtermatta.

        Är det typ eheims classic ytterfilter så hade jag kört "standardsetupen" med ett lager med c:a 4cm "rör"(typ ehfimech) längst ned-sedan 3cm filtermatta-därefter ngt biologiskt filtermaterial- och överst 3cm filtermatta.
        Med biologiskt filtermaterial menar jag tex Ehfisubstrat,Zeranix eller den plånboksvänliga Aquarock. men det går ju också att använda andra filtermaterial allt efter behov.
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • August 2004
          • 1639

          #5
          sven; jag tror att det finns nästa lika många uppfattningar som användare om hur man ska fylla sitt filter. En sak som alla verkar vara överens om är att köpa filtermatta, och klippa ner detta i små kuber. Jag kan bara berätta om mina egna erfarenheter, och jag kör dels med Fluval och har ett Ehim som inte är igång än. Som jag tänker och har lagt upp det är att där vattnet först kommer in i filtret sitter material som fångar upp de grövsta partiklarna, och sedan finare material ju längre mot slutet du kommer. Jag använder "rör", kalkgrus i en nylonstumpa och aktivt kol! Det finns många som säger att aktivt-kol tappar effekt snabbt, kan släppa ifrån sig skräp osv MEN det beror helt på vem du pratar med. För mig funkar det ypperligt, det blir en bra grogrund för nyttiga bakterier och vattnet i mitt kar är kristallklart!
          Jag byter "kolet" ca var 4-6vecka!

          Kolla trådarna, men jag tror faktiskt inte att du kan misslyckas om du köper de material som finns idag, vissa är billigare men ett tips är kalkgruset (om du inte redan har ett kalkrikt grus i karet) och GIVETVIS om du har fiskar som föredrar ett hårdare vatten!

          Vänligen Deathdealer
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • December 2002
            • 1339

            #6
            citat:En sak som alla verkar vara överens om är att köpa filtermatta, och klippa ner detta i små kuber.
            Nej, a l l a är inte överens om detta. Jag själv tycker tex att det verkar rätt meningslöst.
            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • sven b

              #7
              Har haft eheim prylar innan och det har fungerat så det blev.
              Ehfisynth, Ehfimech ,Ehfisubstrat och ett Eheim externt filter.
              Bestälde från tyskland kommer imorgon (jag bor i danmark på veckodagarna)
              Billigare blev det också och jag har det hemma på måndag.

              tack

              Kommentar

              Arbetssätt...