kol i filtret vid medicinering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • adrock
    Användare
    • September 2004
    • 33

    kol i filtret vid medicinering

    hej all glada ciklidmänniskor.
    Nu är det som så att mina kära malawisar fått vita prick :-( cyklade i ilfart till akvariekällaren å köpte medicin. Gör just nu ett vattenbyte. Till min fråga. Jag har ett kolfilter i mitt eheim ytterfilter, måste jag ta bort det vid medicineringen?

    tacksam för svar.
    mvh
    magnus
    5st Johanni | 5st Blå deflin |3st Laidochromis sp. "hongi" |7st Labeotropheus trewavasae
  • Centurion
    Användare
    • October 2003
    • 210

    #2
    Ja, ta bort under medicineringen och sätt i det efteråt för att filtrera bort medicin-rester... kol-filter ska förövrigt bytas med jämna mellanrum.
    http://www.adelgren.se/akvarium/

    Kommentar

    • adrock
      Användare
      • September 2004
      • 33

      #3
      ok, tack för svaret. Får göra så, fast det är så jobbigt att hålla på med yttter filter :/
      5st Johanni | 5st Blå deflin |3st Laidochromis sp. "hongi" |7st Labeotropheus trewavasae

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • November 2004
        • 572

        #4
        ja,kolfilter är ypperligt efter medicinering,så man får bort "skiten" man haft i(inga snälla grejjer om man säger så).

        Kommentar

        • adrock
          Användare
          • September 2004
          • 33

          #5
          sådär, nu har jag tagit bort kolfiltret som satt i mitt ytterfilter, och filtret är igång igen. Tack för hjälpen allihop.

          EDIT: Nu har jag haft i medicinen i karet, men OJ vad grönt det blev, ser helt sjukt ut hehe. Hoppas bara färgen försvinner
          5st Johanni | 5st Blå deflin |3st Laidochromis sp. "hongi" |7st Labeotropheus trewavasae

          Kommentar

          • adrock
            Användare
            • September 2004
            • 33

            #6
            en fråga till, är det ok att mata fiskarna när man har medicin i karet?
            5st Johanni | 5st Blå deflin |3st Laidochromis sp. "hongi" |7st Labeotropheus trewavasae

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • November 2004
              • 572

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av adrock

              en fråga till, är det ok att mata fiskarna när man har medicin i karet?
              Funderar jag med på faktiskt,har nämligen vita pricken själv i ett kar hemma har inte drabbats av sjukdom på väldigt länge så jag vet ej exakt[],Inbillar mig att man ska tat lugnt en vecka med det(inga belägg iofs)Kan väl inte vara bra o smaska kemikalie indränkt mat?fisken klarar detta en vecka om normalt skött tidigare.

              Kommentar

              • adrock
                Användare
                • September 2004
                • 33

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av mutti

                citat:Ursprungligen skickat av adrock

                en fråga till, är det ok att mata fiskarna när man har medicin i karet?
                Funderar jag med på faktiskt,har nämligen vita pricken själv i ett kar hemma har inte drabbats av sjukdom på väldigt länge så jag vet ej exakt[],Inbillar mig att man ska tat lugnt en vecka med det(inga belägg iofs)Kan väl inte vara bra o smaska kemikalie indränkt mat?fisken klarar detta en vecka om normalt skött tidigare.
                får väl ta det lugnt med matningen ett tag. det borde de klara, lär ju finnas tillfällen i malawisjön då de har problem att hitta mat
                5st Johanni | 5st Blå deflin |3st Laidochromis sp. "hongi" |7st Labeotropheus trewavasae

                Kommentar

                Arbetssätt...