Lite undran angående VF

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

    Lite undran angående VF

    Nu är jag på gång med mina funderinga och denna gång gäller det VF.
    Om man titta lite på priserna på just tropheus så har det verkligen blivit ras.
    Om man kolla in ex tropheuswest så säljer dom VF tropheus för 100dkr .
    Kan det verkligen stämma bara frakten på en låda fisk är ju närmare 1000kr slå man ut det per fisk så är det ca 20dkr.
    Min undran kan det verkligen vara VF
    När man kolla runt så finns det VF sorter som inte får fångas lägre hos vissa handlare ur är detta möjligt??
    Sedan har det ju diskuterats att VF ska ha lite fläskläpp och det har mina VF troffa alltid haft.
    Jag har med säkerhet kunnat veta att det är VF men nu han när jag kollade på VF i en annan butik så fanns det inga anntydningar till detta.
    Frågan är ju vad man ska dra för slutsats är det VF eller odlat
    Det är ju inte alltid VF är finast så egentligen har det ju ingen betydelse för den delen,men priset är ju helt annorlunda för Vf kontra odlat.
    Vad är eran åsikt om detta,förekommer det fulmärkning av fiskar som är odlat som sedan döps om till VF
  • GoSatta
    Användare
    • February 2003
    • 1686

    #2
    noll koll på afrikaner men en ren gissning är ju att sjöodlad fisk säkerligen säljs som VF ibland, men det gäller säkert odlad också, man får prata med butiken om vilka leverantörer dom har och hur mycket tillit dom har till dom längre en så kan man nog inte gå.
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      #3
      Det förekommer säkert en hel del lurendrejerier angående VF. Det finns inget säkert sätt att veta. Du får helt enkelt gå på rykte och erfarenheter hos andra vad gäller just din leverantör.

      Att tropheus får "fläskläpp" beror förmodligen på att de fått kämpa och gnaga med för att få i sig födan, vilket ju är ett tecken på att de kan vara VF, men så behöver det säkert inte vara. Äldre tropheus får också fläskläpp på grund av att de bråkat mycket i sina dar.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • CRAYLEONE
        Användare
        • May 2003
        • 145

        #4
        Kan ju också bero på att tropheuswest håller på att stänga ner?

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

          #5
          Nej det är ju säkert så som då säger.
          I butiken jag kollade fanns VF och sjöodlad av samma art och det gick verklikigen inte att skilja dom åt.
          Vad jag har hört så finns det inte så många levartörer av VF fisk så generellt borde alla handla från samma ställe eller??

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • November 2004
            • 572

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av GoSatta

            noll koll på afrikaner men en ren gissning är ju att sjöodlad fisk säkerligen säljs som VF ibland, men det gäller säkert odlad också, man får prata med butiken om vilka leverantörer dom har och hur mycket tillit dom har till dom längre en så kan man nog inte gå.
            Drömmen vore ju att man kan lita på handlare,men dom kan ju i sin tur inte mer än gå på dom uppgifter dom får från grossister,,,Med just grossister importörer,finns det nått kontroll system överhuvudtaget?Dom flesta sköter sig nog,men det måste ju vara oehört frestande för en del(som med allting annat att fuska),att tex dra upp i dammar i florida osälja som vf.Då kanske nån säger om vi ska ha ett kontrollsystem,vad skulle fisken kosta då?Är den inte nog dyr?Upp till ett par tusanlappar för vissa tex malawi.Betalar jag tvåtusen för en fisk(hemska tanke) så då kräver jag att det är "rysk kaviar" o inte "kalles" dum liknelse kanske i omed det är betydligt svårar att märka skillnaden på fisk,även för "proffs".

            Kommentar

            • bmwpower
              Användare
              • December 2002
              • 1934

              #7
              Håller tropheuswest på att stänga ner??
              Frågan vilken det är som myglar om det är expotören eller impotören??
              Man får ju försöka lita på affären,men det finns inget direkt info att hitta om butiker på detta forum.
              Sedan vet jag inte om det är acepterta at diskutera butikers kvalitet.
              Jag har gjort det en gång tidigare och sedan dess har jag inget hår på huvudet
              Här i dessa krokar jag håller till är det mest odlad skit så man hör inte så mycket om det myglas

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

                #8
                VF har lite annorlunda kroppsform än odlade så är man expert i ämnet samt har en större grupp att titta på så visst går det att se om det rör sig om VF eller odlade.
                Detta är dock definitivt inte lätt för gemene man att avgöra utan till syvende och sist så är det upp till att lita på handlaren.

                Dock vill jag göra några smärre kommentarer till det som skrivits tidigare och det gör jag utifrån att jag tidigare både har importerat VF, sjöodlade och floridaodlade troffar (självklart annat också) även om det är mer än 10 år sen sist.

                citat:Om man kolla in ex tropheuswest så säljer dom VF tropheus för 100dkr. Kan det verkligen stämma bara frakten på en låda fisk är ju närmare 1000kr slå man ut det per fisk så är det ca 20dkr.
                På den tiden jag importerade så fanns det flera arter som hade gått att sälja för det priset (även om förtjänsten inte var så hög direkt) om man hoppade över grossistledet. Dvs en affär importerar själv och säljer direkt till konsument.
                Fraktkostnaden var då ca. 10 kr per fisk.

                citat:noll koll på afrikaner men en ren gissning är ju att sjöodlad fisk säkerligen säljs som VF ibland,
                Allt är möjligt, men sjöodlade är ju oftast betydligt mindre än VF så risken för "förväxling" borde vara minimal. Dessutom så brukar sjöodlade ofta ha lite svarta pigmentfläckar på kroppen.

                citat:Vad jag har hört så finns det inte så många levartörer av VF fisk så generellt borde alla handla från samma ställe eller??
                Vet inte exakt hur många det finns idag, men det rör sig väl om åtminstone fyra stycken.

                citat:att tex dra upp i dammar i florida osälja som vf.
                Att köpa vuxna floridaodlade troffar är inte billigare än att köpa in VF så det är nog inte mycket vunnet på detta.





                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

                  Håller tropheuswest på att stänga ner??
                  Ja.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • bmwpower
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1934

                    #10
                    Intresant läsning Kjell
                    Visst kan man se skillnad men man kan ju då bli ösäker vad som är rätt eller fel.
                    Jag har fisk här hemma som är odlad som är identisk med den viltfångade.
                    Så det är ju inte helt lätt.
                    Hur vanligt är det att man fånga mellan storlek på VF tropheus??
                    Dom gånger man köpt direkt då har det ju varit XL eller large.
                    Man hör ju ofta att vissa sorters fiskar inte äör fångade på ex antal år.
                    Ändå kan man springa på den som VF hur kan detta komma??
                    Är det mutning eller mygel??
                    vem är det som kommer med infon att den ena eller andra fisken inte fångas längre.
                    Exempel så sägs det ju att carelius golden inte får fångas.
                    Men impotörer säger att dom får fångas men att dom är extremt svåra och fånga och inget annat.

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • January 2003
                      • 3368

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

                      Håller tropheuswest på att stänga ner??
                      Frågan vilken det är som myglar om det är expotören eller impotören??
                      Man får ju försöka lita på affären,men det finns inget direkt info att hitta om butiker på detta forum.
                      Sedan vet jag inte om det är acepterta at diskutera butikers kvalitet.
                      Jag har gjort det en gång tidigare och sedan dess har jag inget hår på huvudet
                      Här i dessa krokar jag håller till är det mest odlad skit så man hör inte så mycket om det myglas
                      Anledningen till att sören stänger verksamheten (tropheus west) beror varken på importören eller exportören utan det är att han ha drivit verksamheten vid sidan om hans heltidsjobb(journalist). Han kände därmed inte att han klarade av att hålla på med bägge jobben på samma gång utan beslutade då att stänga. Att han säljer en VF Tropheus för 100 DKR beror således på utförsäljning då han ska stänga. Det står även på startsidan på tropheus wests hemsida om man läser ordentligt. Och BMW: det är VF fisk han säljer.

                      Mvh
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        Användare
                        • November 2004
                        • 572

                        #12
                        Sen tycker jag för övrigt att just akvarister(eller enbart jag kanske[B)]) är alldeles för blåögda,Vi måste ifrågasätta mer direkt i butik om vi märker att nått inte stämmer,om inte annat för att göra handlarn uppmärksam på saker han/hon kanske missat o i sin tur på grossisten osv.Vet med mig själv att jag många ggr är för naiv när jag handlar,typ intresset tar över(ligger o vältrar mig bland molnen),känner ni igen er?

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

                          #13
                          citat:Jag har fisk här hemma som är odlad som är identisk med den viltfångade.
                          Så det är ju inte helt lätt.
                          Nej det är definitivt inte lätt, men på den tiden jag höll på med det då hade jag nog med mycket stor säkerhet kunnat avgöra vad som är vad utifrån en större grupp.
                          Nu har jag ju varit borta några år och "legat av mig" så idag skulle jag säkert inte klara det.

                          citat:Hur vanligt är det att man fånga mellan storlek på VF tropheus??
                          Dom gånger man köpt direkt då har det ju varit XL eller large.
                          Av någon underlig anledning så vill alla ha fullvuxna (fukllvuxna innebär ju också gamla) vildfångade fisker så därför är det det som nästan alltid exporteras. Men visst kan man få halvvuxna VF också om man ber om det - det hände flera gånger att jag tog in det för odlare som inte ville ha in "gamlingar" eftersom de inte framöver kommer att kunna producera så många yngle som de halvvuxna kommer att göra

                          citat:Man hör ju ofta att vissa sorters fiskar inte äör fångade på ex antal år. Ändå kan man springa på den som VF hur kan detta komma??
                          Är det mutning eller mygel??
                          vem är det som kommer med infon att den ena eller andra fisken inte fångas längre.
                          Ofta är det väl de olika exportörerna som sprider olika rykten för att misskreditera andra - så var det på min tid och så är det säkert idag också.

                          Kommentar

                          • bmwpower
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1934

                            #14
                            Samma gammla visa med andra ord.
                            Så om fisken är mellan storlek så bör man fråga lite snällt om det är VF.
                            Det är sant som du säger stora är inget roligt att ha do vet man att dom kanske producera bra 1-3 år sen satnnar det av.
                            Ja det krävs nog ett korpöga för att kunna se skillnad på VF och odlat.
                            I och med att det odlade håller väldigt hög kvalitet hos dom seriösa odlarna så är det ju svårt med skillnaderna.
                            Dena diskution blev ju riktigt givande

                            Kommentar

                            • GoSatta
                              Användare
                              • February 2003
                              • 1686

                              #15
                              Måste väl då tillägga att samma gäller inte sydamerikansk fisk, för där importeras det ofta VF fisk i diverse storlekar (allt från ciklider till tetror)
                              /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                              http://www.gosatta.org

                              Kommentar

                              Arbetssätt...