Hjälp! Alu-stativ fråga!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Olsson
    Användare
    • September 2003
    • 328

    Hjälp! Alu-stativ fråga!!!

    Hej! Håller med skräckblandad förtjusning på att ställa mitt nya kar på ett alu-stativ. Karet är med aluram och har måtten 160*65*50.

    Är det normalt att "längderna" hänger fritt i luften då karet är tomt. Det ligger bara emot ute i de fyra hörnen riktigt ordentligt. Om man tittar noga kan man se någon mm luft längs "längderna"....
    Detta gör att knappt någon belastning i nuläget ligger på fötterna i mitten (6 totalt). Karet är i våg.

    När jag höll på att väga upp stativet i våg visade det sig att ena mittenbenet (fram) går ned pyttelite jämfört med de andra benen. Så luften mellan ramen och stativet är med andra ord lite "mer" där!

    Shit nu blir man nojig som fan.....[:0][:0][:0]
  • jowa
    Användare
    • February 2004
    • 194

    #2
    Det låter helt normalt, ja t.o.m. bra!
    Enligt bruksanvisningen så ska ett alukar hänga på de yttre benen så du behöver inte oroa dig. Hade det varit högre på mitten så hade det däremot varit riktigt illa, då finns risk för spänningar karet inte är byggt för att tåla.

    Sov lugnt, det är helt normalt
    http://hem.bredband.net/aquascene

    Kommentar

    • Mattias Olsson
      Användare
      • September 2003
      • 328

      #3
      ohhhhh... det var skönt och höra

      En följd fråga: Aluramen på karet sticker ut en bit runt hela ställningen men ligger emot överallt! Inget att tänka på antar jag men jag har ej haft alurams-kar förut så det är väl bättre att fråga en gång förmycket än förlitet[]

      Kommentar

      • roccster
        Användare
        • August 2004
        • 583

        #4
        Mattias: Oavsett om jag hade haft en aluram som passade perfekt till karet hade jag ändå placerat en plywoodskiva under karet (samma storlek som karet). På plywoodskivan hade jag sedan placerat en 1cm tjock frigolitskiva. Det blir kanske inte riktigt lika snyggt som när karet står direkt på alu-ramen men jag ser det som en extra försäkring.

        MVH

        / Richard
        http://www.ornemark.com

        Kommentar

        • jowa
          Användare
          • February 2004
          • 194

          #5
          Varför ska man göra det? Risken är väl bara större att man får en för stor belastning i mitten på bottenrutan. En frigolitskiva kommer ju deformeras mest i kanterna där akvariets aluminiumlist möter frigoliten och därmed hindra glaset i mitten från att få det bångnande utseende den är gjord för att få.

          Så känns det iaf rent spontant att det borde bli men jag är öppen för förslag
          http://hem.bredband.net/aquascene

          Kommentar

          • roccster
            Användare
            • August 2004
            • 583

            #6
            Jowa: Hur kan riskern vara större att man får en stor belastning i mitten om man har en träskiva och frigolit under? Jag förstår inte heller vad du menar med bågnande utseende?
            Skojjar du nu eller?

            Karet sjunker inte ner så långt i frigoliten att det nuddar glaset. Frigoliten är till för att jämna ut ev. snedbelastning (om någon skulle finnas) samt att om bottenglaset spricker så är det faktiskt inte helt omöjligt att frigoliten hjälper till att hålla vattenflödet nere. Inte för att det blir helt tätt (vilket jag tror att det blir) men nog tar det längre tid för vattnet att sippra ut.

            Om du har ett kar där bottenglaset bångnar så skulle i varje fall jag vara j*****t orolig.
            MVH

            / Richard
            http://www.ornemark.com

            Kommentar

            • Mattias Olsson
              Användare
              • September 2003
              • 328

              #7
              nje jag kör utan skiva & frigolit...

              Hur pass mycket ska man köra ned fötterna i mitten (6 totalt)? Jag har bara skruvat ned dem nu så de ligger emot underlaget stabilt men inte skruvat ned dem hårt!

              Kommentar

              • Mattias Olsson
                Användare
                • September 2003
                • 328

                #8
                vad gör egentligen skivan för funktion? Borde man inte isf bara kunna ha en frigolitskiva eller rent av en frigolitsträng runt hela ramen där karet står.

                Detta har väl diskuterats i ett antal tidigare trådar och vad jag har kommit fram till går det alldeles utmärkt att ha alukar på stativ utan något under om man har rätt sorts ställning osv.

                Kommentar

                • Ante
                  Användare
                  • November 2002
                  • 571

                  #9
                  du ska helst justera varje ben så att dom ligger an mot burken lika och för att göra det helt korrekt så behöver du en momentnyckel och det har inte alla liggandes.
                  men försök att dra varje ben lika hårt med lite vatten i bruken så att ställningen sätter sig. lite.

                  Kommentar

                  • Mattias Olsson
                    Användare
                    • September 2003
                    • 328

                    #10
                    jaha..

                    pratade med en nyss som sa att det kunde vara lite luft mellan ramen och stativet längs "längderna" men att det kommer tryckas ned när man har haft i vattnet!

                    Kommentar

                    • Ante
                      Användare
                      • November 2002
                      • 571

                      #11
                      längderna kan vara luft under eftersom dom inte på något sätt är bärande! det är punkterna ovanför benen som är bärande vertikalt.
                      dom horizontala längderna är enbart för att hålla ihop benen och dom är inte bärande på något vis.
                      om du däremot justerar så du har luft mellan benen och burken kommer den att hänga med spänningar i glaset som ett brev på posten.
                      om du har en skiva med frigolit mellan den och burken så kommer du att avlasta bättre men det är inte nödvändigt.
                      Men säkrare.
                      Det säger sig själv att ju större yta som burken vilar på desto bättre.

                      Kommentar

                      • jowa
                        Användare
                        • February 2004
                        • 194

                        #12
                        Akvarium med aluminiumram är gjorda för att hänga ner i mitten, därför bör man även se till så att de har den möjligheten. Det följde med utförliga instruktion om hur injusteringen skulle gå till för mitt 720 iaf.

                        Skruva upp mittenfötterna och justera in ställningen med akvariet mha de 4 hörnfötterna. När det är gjort skall mittenfötterna bara skruvas upp såpass att man kan dra ett tunt papper mellan golvet och fötterna.

                        Jag tror ju att ett akvarium på x antal kilo, säg 350kg, trycker ner frigoliten under aluminiumramen minst aluminiumramens tjocklek vilket gör att glaset i botten kommer att vidröra frigoliten. Därmed inte sagt att det i sig kan orsaka så stora spänningar att det spricker, det tror jag inte komemr att ske. Men jag tycker bara att det är onödigt

                        Ang. att frigoliten skulle hålla emot vattnet vid ett läckage så håller jag med dig.

                        Att frigolit skulle kunna hålla emot skjuvkrafter tror jag inte eftersom den är så mjuk i sig. En riktigt styv skiva kan nog däremot hjälpa till mot detta. Men justerar man bara in fötterna noggrant så ska det inte kunna hända.

                        Tycker det är synd att förstöra (enligt mig) utseende på uppställningen genom att sätta in en träskiva + frigolit. Om man inte döljer detta med nån inbyggnad förstås.
                        http://hem.bredband.net/aquascene

                        Kommentar

                        • Gimpan
                          Användare
                          • August 2003
                          • 183

                          #13
                          Jag skulle gå på Roccsters linje med jowas inställningar DÅ kan du vara säker! Sen kan man ju chansa bara för att det är snyggt men ibland får man "lida pin om man vill vara fin".
                          JimmY CasH

                          En "Viktoria" tack!

                          Kommentar

                          • Ante
                            Användare
                            • November 2002
                            • 571

                            #14
                            om du någon gång har chansen att titta på ett akvarium som är minst 60 cm. högt med frigolit under så ser du att frigoliten inte är speciellt komprimerad!, men den kompenserar mindre skevheter men inte så mycket som en del verkar tro dock.

                            Det är inte storleken på durken utan höjden som påverkar trycket/area tex. cm2, hur hög är "pelaren" med vikt för varje kvadratcentmeter.

                            Jag säger inte att du har fel men det låter konstigt att burken medvetet ska "hänga" även om den tål det till en viss del.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...