Canon D30

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • January 2003
    • 3368

Canon D30

Halloj !

Jag kikade lite på en Canon D30. Är det någon av er gurus som vet ngt om denna kamera? priset är 4500:- och då medföljer ett 19-35mm cosina objektiv, usb sladd, batteri, laddare.

Tips mottages gärna.

Mvh
    Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/
  • Ralph
    Användare
    • May 2002
    • 736

Låt dig inte luras av att den "bara" har 3,25 MPixel. Bildfilerna är rena och snygga och kan användas till rätt hyfsade förstoringar. Den stora skillnaden mot EOS D60 som var efterföljaren var upplösningen på 6 Mpixel samt att fokuseringen blev lite säkrare. D30 har lite bekymmer när ljuset tryter.

Cosina-objektivet är inte så dumt. Det såldes även under andra märken, t ex Soligor, och jag har haft ett sådant en gång i tiden.

Kort sagt spöar D30 nog alla "kompaktdigitaler" för samma pengar, även om man tittar på 4-5 Mpixelkameror. Givetvis under förutsättning att man har en vettig optik på D30:n.

Kommentar

• Cutekid
      Användare
      • January 2003
      • 3368

Så vad tycker du om priset Ralph? Jag har ju en Canon eos 300 systemkamera idag med ett 70-300 sigma objektiv som jag fotar ganska mkt fisk med. Tycker det funkar ok för mig med det objektivet. Hur tror du att det gör sig på den kameran, för det passar väl till den kameran om jag inte minns fel?

Mvh Carl
      Carl

Kommentar

• Ralph
        Användare
        • May 2002
        • 736

Priset är nog helt ok. Jag har sett en D30 för 3000 kr som billigast men då var det ingen optik med.

Kolla hur många bilder den har tagit. Slutaren är "garanterad" att tåla ca 30000 bilder och har det passerats kan det vara dags för renovering för ca 1500-2000 kr. Hör med Canon om det, 08-744 85 20 till verkstaden om jag inte minns fel.

75-300:an fungerar nog bra men du måste räkna om brännvidderna gånger 1,6 pga att sensorn är mindre än ett vanligt negativ, så du får väääldigt mycket tele... Sedan är det bara att komplettera med en macro-optik så är du på gång.

Kommentar

• Cutekid
          Användare
          • January 2003
          • 3368

Finns det ngt sätt att kontrollera hur många bilder som har tagits med kameran?

Mvh
          Carl

Kommentar

• Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

citat:Ursprungligen skickat av Ralph

75-300:an fungerar nog bra men du måste räkna om brännvidderna gånger 1,6 pga att sensorn är mindre än ett vanligt negativ, så du får väääldigt mycket tele... Sedan är det bara att komplettera med en macro-optik så är du på gång.
            Rätta mig om jag har fel Ralph, men brännvidden förändras väl inte? Bilden beskärs motsvarande ett objektiv med 1,6x större brännvidd men själva brännviden förändras väl inte? Dvs man har samma teleeffekt oavsett vilken kamera objektivet används på. Med tanke på detta behöver man mer vidvinkliga objektiv, som det medföljande du nämner Calle.

Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Ralph
              Användare
              • May 2002
              • 736

Nä, det är sant att brännvidden inte förändras men då bilden beskärs får man en sk "brännviddsförlängning" som alla pratar om vilket egentligen är ett felaktigt uttryck.

Det riktiga namnet är egentligen field of view crop på engelska, ungefär bildvinkelsbeskärning på svenska, och man får på D30 en bildvinkel som motsvarar 1,6x vad objektivet normalt ger.

Kommentar

• Cutekid
                Användare
                • January 2003
                • 3368

citat:Ursprungligen skickat av Cutekid

Mvh
                Kände att jag inte riktigt fick svar på frågan där Ralph
                Carl

Kommentar

• Ralph
                  Användare
                  • May 2002
                  • 736

Mvh
                  Kände att jag inte riktigt fick svar på frågan där Ralph
                  Lugn, jag har ett jobb att sköta också. [:p]

1. Fråga han som äger kameran idag
                  2. Man kan se det på filnumreringen
                  3. Lämna in den till Canon, så borde de kunna få fram det

Kommentar

• Cutekid
                    Användare
                    • January 2003
                    • 3368

Ok .. tack!
                    Carl

Kommentar

• Ante
                      Användare
                      • November 2002
                      • 571

Det finns inget sätt att själv kontollera hur många exponeringar slutaren kört men det ska vara gjord för minst 30 000 exponeringar om jag minns rätt.
                      30D är en mycket bra kamera som har alla fördelar som en systemkamera har och kombinera den med en 50-60mm. macroglugg och du har en superkamera att fota firrar med.

Jag själv skaffade mig ett Canon 100:2,8 USM Macro och det är lite för lång brännvidd till att fota akvarium med samt att det är ljussvagare än många med kortare brännvidd.

Kommentar

Arbetssätt...