Byte av art?!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jeza

Byte av art?!

Har gått och småtröttnat på mina Malawi nu och funderar på att byta ut beståndet mot nåt annat. Har inte så mycket tidigare erfarenheter eller kunskaper om ciklider men har i alla fall fastnat lite för "Calvusarnas" utseende. Någon som kan ge lite info om dem? Mer än den som står här och på Zoopet då...
    Kom gärna med andra förslag på "roliga" ciklider (helst inte jätteovanliga, tokdyra då)
    Behöver man ändra några förutsättningar i akvariet? Typ utrustning, inredning eller liknande?

Sen en följdfråga till detta:
    Ska ju i så fall kränga iväg min Malawi, vad skulle man kunna ta för en hög bestående av:
    1 par Cyrtocara moorii - VF (mycket fina! - har ynglat ett par ggr)
    5 st Pseudotropheus sp. "acei" - vuxna (troligtvis 2 hannar)
    3 st Labidochromis sp. "hongi" - 1 hane/2honor
    4 st Pseudotropheus sp."elongatus mpanga" - F1r (2hanar/2honor)
    10 st Labidochromis caeruleus "Kakusa"
    + några yngel på "Golden", "Flavus" och "Socolofi"
  • kakapo
    Användare
    • August 2003
    • 60

Calvusarna har helt klart ett säreget utseende. Men speciellt roliga är dom inte, inte mina ialf. Står mest o tittar o väntar på något som jag inte vet vad det är.
    / André

Kommentar

• Johan W
      Användare
      • May 2004
      • 266

Kanske lite standardmässigt, men i alla fall:
      - Snäcklekare och A. calvus eller compressiceps. Kul när t ex multisarna försöker försvara reviret och Altolamprolugusen bara "glider undan" attackerna.

Nä, det är ju ingen superaktiv fisk, men jag tycker den ser rätt grym ut när den glider runt.

Kommentar

• HDahlberg
        Användare
        • February 2004
        • 92

Med risk för att få Afrikafraktionen på mig, så funderar jag på att konvertera från Malawi till centralamerikaner. Alternativet kan vara ett nytt akvarium. Just nu är jag trött på mina malawisar som mest "guppar" omkring och är mer intresserade av att lura husse på mat än något annat. Tycker du skall fundera lite på centralamerikaner dem verkar vara intressanta.

Den konverteringsbenägne Hasse

Kommentar

• Jeza

Hasse> du får gärna utveckla lite mer om du vill!?

Johan> Funkar Calvusarna bra i övrigt ihop med snäcklekare då? Ingen risk för att man köper in fiskar som mest kommer att användas som "sandsäckar"?

Ingen mer som hade några förslag på hur mycket som är ett rimligt pris på min grupp Malawi? Tanken är ju helst att detta bytet ska gå jämt upp ekonomiskt..

Tillägg> Akvariet är på 375l

Tillägg 2> Vad är ett normalt pris på Calvus?

Kommentar

• Jeza

Ingen mer som hade något?

All hjälp/synpunkter osv mottages tacksamt!

Kommentar

• bmwpower
              Användare
              • December 2002
              • 1934

varför inte trophues där är det fart och fläkt

Kommentar

• Jeza

Satt faktiskt precis och spanade lite på Tropheus.
                Men det känns som man behöver ett ganska stort stim för att dom ska trivas? Känns inte som varken akvariet eller pengarna räcker till det :/

Men jag håller nog fast lite vid Calvus.. dom är ju stensköna i sitt utseende.. "fulsnygga". Påminner om mig.. hahaha..
                Vad kan man köra för fiskar ihop med Calvus?

Kommentar

• malawi_voodoo
                  Användare
                  • July 2002
                  • 790

Funkar inte Jullar med Calvus?
                  /Glenn Wouda

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

Kommentar

• Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

Jeza, Hur länge har du haft malawi? Risken är att om man tröttnar på en typ av fisk så tröttnar du ganska fort på andra också.

Angående vad du får för dina fiskar så kan du ju lägga ut dem på Köp och Sälj (högstbjudande) så får marknaden bestämma. Jag tror du skulle kunna få en tusing för allt kanske. Iallafall om du säljer dem i Göteborg. I andra delar av landet kanske du får mer.
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Gimpan
                      Användare
                      • August 2003
                      • 183

Jag säger upptäck viktoria!! hehe bara för att det är jag
                      JimmY CasH

En "Viktoria" tack!

Kommentar

• Jeza

Zaphi> Alltså jag har inte tröttnat på hela akvarieintresset. Jag har ett par kar till som står och puttrar här.
                        Det var mest Malawi som jag tröttnat lite på, har kört såna nu i drygt 2 år.
                        Vill ha några med lite tuffare utseende el. beteende då..

Gimpan> njae.. känns som om dom är lite svårare att få tag på och med det följer ju ofta ett ganska högt pris.

Kommentar

• Tony
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4594

Att du vill ha fiskar med tuffare utseende och beteende utesluter definitivt inte malawiciklider. Lite beroende på vad du har för storlek på akvaret finns ju:

Dimidochromis compressiceps - Grymmare utseende får man leta efter. Klart intressant jaktbeteende fås på köpet.
                          Aristochromis christyi - Tuffare beteende får man leta efter. Ser allvarligt skadad ut i närheten av fisk som kan betraktas som mat.

Tony Englund

Kommentar

• Jeza

Tony> Dom såg ju inte direkt snälla ut nån av dom om man säger så

Tyvärr så är akvariet bara på 375l så ingen av dem är nog speciellt lämpade där.

Kommentar

• Gimpan
                              Användare
                              • August 2003
                              • 183

Viktorian är inte dyr alls. Den är helt enkelt underskattad och priserna därefter...skitbra tycker jag!
                              JimmY CasH

En "Viktoria" tack!

Kommentar

Arbetssätt...