Hej allesammans!
Jag har just bytt besättning i mitt 310l (innerfilter 1200l/h) och håller nu:
10 röd sebra
8 Maingano
6 Hongi
6 Saulosi
Dessa fiskar har gått här i ungefär ett halvår och har vuxit så det knakar. Rödsebrorna är cirka 8cm+, Maingano 7-8, Hongi 8+ och Saulosin något mindre ca 6-7 cm (en hanne har precis börjat skimra blå).
Nu kommer frågorna:
Hur stora/gamla skall ovan nämnda fiskar vara innan man kan börja förvänta sig lek och yngel?
Hur ser jag skillnad på hanar och honor av Mainganon?
Hongin som verkar vara väldigt olika hanar och honor, är det vanligt att hanar "inte vågar" färga ut om de är förtryckta av en väldigt dominant hanne? Eller kan jag utgå från att de andra är honor?
Är mitt akvarie "fullt" nu eller kan jag köpa på mig ännu mera fisk nu när de är små för att sedan rensa så jag får bra könsfördelning?
Vilken är egentligen den optimala könsfördelningen för dessa arter?
Nybliven Malawientusiast med hopp om trevliga svar.
Fiskrik
Jag har just bytt besättning i mitt 310l (innerfilter 1200l/h) och håller nu:
10 röd sebra
8 Maingano
6 Hongi
6 Saulosi
Dessa fiskar har gått här i ungefär ett halvår och har vuxit så det knakar. Rödsebrorna är cirka 8cm+, Maingano 7-8, Hongi 8+ och Saulosin något mindre ca 6-7 cm (en hanne har precis börjat skimra blå).
Nu kommer frågorna:
Hur stora/gamla skall ovan nämnda fiskar vara innan man kan börja förvänta sig lek och yngel?
Hur ser jag skillnad på hanar och honor av Mainganon?
Hongin som verkar vara väldigt olika hanar och honor, är det vanligt att hanar "inte vågar" färga ut om de är förtryckta av en väldigt dominant hanne? Eller kan jag utgå från att de andra är honor?
Är mitt akvarie "fullt" nu eller kan jag köpa på mig ännu mera fisk nu när de är små för att sedan rensa så jag får bra könsfördelning?
Vilken är egentligen den optimala könsfördelningen för dessa arter?
Nybliven Malawientusiast med hopp om trevliga svar.
Fiskrik
Kommentar