Rot förbjudet om man har ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • November 2004
    • 572

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av sikkan

    Det där med att fiskarna skulle skära sig på lavastenar är mycket ovanligt. Har debaterats här på forumet och det är inte många som råkat ut för det.
    Kan dom mycket väl göra,ialla fall av mina erfarenheter,lavasten är vassa.inget snack om den saken.

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • November 2004
      • 572

      #17
      citat:Ursprungligen skickat av Camenius

      Som återfallsakvarist har jag inrett ett 650-litersakvarium på mitt jobb med mängder av lavasten (nu pratar vi MASSOR, hela bakgrunden och sidorna fulla, plus ytterligare lite till).
      Eftersom det är ett ljust rum bakom akvariet, sitter mörk kartong på akvariets baksida för att man inte ska se igenom vilket skulle förstöra det estetiska.
      Detta kombineras med flera väldigt stora rötter och lite växter. Fiskarna stortrivs och eleverna gillar att kika på fiskarna: 12 lite större A metae (9-13cm), ett par stora eldbukar, en stor blåciklid, två par paletter, fyra tuppkamsciklider och en grupp rödmunstetror.
      Lavastenen fungerar utmärkt och ser väldigt fin ut.
      När jag jämför med BTN-bakgrunden i mitt 225 liters här hemma (väldigt många halvstora och små rötter, västafrikanska firrar) så är lavasten att föredra eftersom fiskarna kan simma in och gömma sig bakom/mellan stenarna.
      Vattenbyte 25-20 procent i veckan.



      Av nån anledning så (ej vanligt) så är fisken du nämner ej vanlig med lavasten,utan oftast malawiciklider(mbunas) som ligger i deras natur att kivas om gömslen,samt gömma sig,i omed lavastenars struktur så händer der att dom skär sig,varför nu denna komb.?Snyggt!Är det hela orsaken?Ja,tror det.

      Kommentar

      • Camenius
        NCS Medlem
        • October 2004
        • 233

        #18
        Är du lika grinig som jag läser ditt inlägg, eller är jag enbart känslig?
        Nej, det var vad jag snabbt hade tillgängligt gratis (skolor har LÅG budget: dvs ingenting) och som fungerar utmärkt eftersom stenarna ger bra med gömställen.
        Och vad gäller huruvida det är exakt naturligt eller inte, med lavasten, så vill jag nog påstå att det finns mycket i forumets besökares akvarier som inte håller måttet om man ska jaga exakta biotopakvarier. Gäller naturligtvis inte ditt, där du säkert tom importerat vattnet?!
        Hellre ett akvarium som ej är "biotopiskt exakt" och som kan inspirera eleverna, än inget alls.
        Legitimerad Nortonist.
        "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

          #19
          citat:Lavastenen fungerar utmärkt och ser väldigt fin ut.
          Håller inte med utan är betydligt mer skeptisk - speciellt lättstressade fiskar kan skadas av lavastenar (eller andra stenar med vassa kanter).

          Kommentar

          • Camenius
            NCS Medlem
            • October 2004
            • 233

            #20
            OK, kan alltså stenarna skada fiskarna. även om de ganska snabbt får en hinna av alger?
            Legitimerad Nortonist.
            "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

            Kommentar

            • Camenius
              NCS Medlem
              • October 2004
              • 233

              #21
              Förresten, har någon erfarenhet av detta, eller är det ett rykte eller en tes? Min son hade ett akvarium flera år med malawifiskar och mycket lavasten, inge problem (vad vi såg).
              Finns det olika lavarstenar och varifrån kommer de?
              Legitimerad Nortonist.
              "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • November 2004
                • 572

                #22
                citat:Ursprungligen skickat av Camenius

                Är du lika grinig som jag läser ditt inlägg, eller är jag enbart känslig?
                Nej, det var vad jag snabbt hade tillgängligt gratis (skolor har LÅG budget: dvs ingenting) och som fungerar utmärkt eftersom stenarna ger bra med gömställen.
                Och vad gäller huruvida det är exakt naturligt eller inte, med lavasten, så vill jag nog påstå att det finns mycket i forumets besökares akvarier som inte håller måttet om man ska jaga exakta biotopakvarier. Gäller naturligtvis inte ditt, där du säkert tom importerat vattnet?!
                Hellre ett akvarium som ej är "biotopiskt exakt" och som kan inspirera eleverna, än inget alls.
                Nämen,nu skojar du väl?Det jag menade är o det står jag för lavastenar är vassa,sen beroende vad man har för fisk,, mer eller mindre,dom fiskarna du räknade upp ingår sällan i det beteendet,mer vanligt med mbunas oavsett importerat vatten eller inte

                Kommentar

                • thomas1wallen
                  Användare
                  • October 2004
                  • 121

                  #23
                  Mycket skit skall man höra!!!
                  Rötter som dödar fisken?
                  Vad var det för affär?????
                  Kolla in fiskens krav och vad du har för vattenvärden i "din" kran så får du se vilka fiskar som trivs hemma hos dig, och om du behöver anpassa vattnet på något sätt. Alla nya seriösa böcker innehåller uppgifter om fiskarnas krav på vattnet.
                  Lycka till!
                  Ps.
                  Gå till en seriös affär istället för de där andra...
                  Ds

                  Kommentar

                  Arbetssätt...