Rot förbjudet om man har ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blownose
    Användare
    • August 2004
    • 26

    Rot förbjudet om man har ciklider?

    Var inne i en affär idag och de sa att man absolut inte fick ha några rötter om man har ciklider eftersom de skulle utsöndra något som cikliderna dog av ? Är detta sant ? Har aldrig hört det från någon annan affär så jag blev lite förvånad eftersom jag själv har en sådan.

    //Johan
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    #2
    1/ Många rötter gör vattnet lite surare vilket sänker pH.
    2/ Många ciklider vill ha lite lätt surt vatten så för dessa är det bar en föredel med rötter
    3/ en normalstor rot sänker pH rätt marginellt så även om man har ciklider som vill ha ett högt pH så är en rot rätt OK. Dock man skall självklart inte lägga en ett flertal rötter i akvarier som innehåller fisk som vill ha ett högt pH

    Kommentar

    • GoSatta
      Användare
      • February 2003
      • 1686

      #3
      Då borde alla mina ciklider alltid ha dött, å ja det har dom ju inte alltid gjort =)
      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
      http://www.gosatta.org

      Kommentar

      • Blownose
        Användare
        • August 2004
        • 26

        #4
        Men om jag nu vill ha EN rot i akvariet kan jag kompensera PH värdet med hjälp av något annat material i akvariet ?

        Kommentar

        • Blownose
          Användare
          • August 2004
          • 26

          #5
          Har ett 170 liters akvarium.

          Kommentar

          • GoSatta
            Användare
            • February 2003
            • 1686

            #6
            du borde också berätta VAD för slags ciklider du har!

            annars blir det svårt att svara på efter som ciklider finns på alla jordens kontinenter och dom har alla helt olika krav.
            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
            http://www.gosatta.org

            Kommentar

            • Blownose
              Användare
              • August 2004
              • 26

              #7
              170liters akvariet är ett nytt akvarium som jag ska starta har ett annat också men jag vet inte vad jag ska ha för fiskar. Gillar färgglada fiskar(men det gör väl alla) har ni några tips?

              Kommentar

              • Tobbe_B
                Användare
                • August 2002
                • 299

                #8
                Oki ja färgglada iskar dä säjer ja bara en sak MALAWICIKLIDER eller vissa diskus varianter e väldit fina och dom vill ha rötter oså men ej malawi vill ha rötter.
                Tobbe
                Msn:t__skate@hotmail.com
                Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                Skateboard is not a crime.
                f.d cool men bytt användarnamn

                Kommentar

                • jarinen
                  Användare
                  • April 2003
                  • 1888

                  #9
                  Jag tror att om du byter 30-40 % vatten i veckan vilket rekommenderas så kommer inte en rot varken göra från eller till när det gäller ph.

                  Jag har enbart rötter i mitt 540 som inredning och då är det ganska mycket inredning ändå. Jag märker ingen skillnad på ph, kanske om jag nån gång inte byter vatten på 2 veckor så sjunker det lite.

                  Pratar vi en rot så kan jag inte tänka mig att den kan förändra vattnet så drastiskt, förutsatt att du sköter dina vattenbyten.

                  Mvh Jari

                  Kommentar

                  • Tobbe_B
                    Användare
                    • August 2002
                    • 299

                    #10
                    Det enda ja kan tänka mej som farlit med rötter är om man tar utifrån o inte torkar dom rikit att dom utlöser falig ämnen.
                    Tobbe
                    Msn:t__skate@hotmail.com
                    Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                    Skateboard is not a crime.
                    f.d cool men bytt användarnamn

                    Kommentar

                    • Blownose
                      Användare
                      • August 2004
                      • 26

                      #11
                      De sa i affären att om man haft en rot väldigt länge i ett annat akvarie så ska de inte vara farliga utan det är när de är nyköpta. Men kan man inte ha något annat i akvariet som kompenserar för vad roten ställer till med ? =)

                      Kommentar

                      • Blownose
                        Användare
                        • August 2004
                        • 26

                        #12
                        Dessutom har jag köpt lavasten vilken han i affären inte rekommendera eftersom fiskarna skär sig på den =( verkar som jag bara lyckats göra fel helt omedvedet.. Så jag vore glad om någon kunde rekommendera något snyggt som är bra för de små fiskarna =)

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Det där med att fiskarna skulle skära sig på lavastenar är mycket ovanligt. Har debaterats här på forumet och det är inte många som råkat ut för det.

                          Kommentar

                          • Camenius
                            NCS Medlem
                            • October 2004
                            • 233

                            #14
                            Som återfallsakvarist har jag inrett ett 650-litersakvarium på mitt jobb med mängder av lavasten (nu pratar vi MASSOR, hela bakgrunden och sidorna fulla, plus ytterligare lite till).
                            Eftersom det är ett ljust rum bakom akvariet, sitter mörk kartong på akvariets baksida för att man inte ska se igenom vilket skulle förstöra det estetiska.
                            Detta kombineras med flera väldigt stora rötter och lite växter. Fiskarna stortrivs och eleverna gillar att kika på fiskarna: 12 lite större A metae (9-13cm), ett par stora eldbukar, en stor blåciklid, två par paletter, fyra tuppkamsciklider och en grupp rödmunstetror.
                            Lavastenen fungerar utmärkt och ser väldigt fin ut.
                            När jag jämför med BTN-bakgrunden i mitt 225 liters här hemma (väldigt många halvstora och små rötter, västafrikanska firrar) så är lavasten att föredra eftersom fiskarna kan simma in och gömma sig bakom/mellan stenarna.
                            Vattenbyte 25-20 procent i veckan.
                            Legitimerad Nortonist.
                            "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                            Kommentar

                            • Sven W
                              Användare
                              • October 2003
                              • 157

                              #15
                              Det mesta har nog sagts redan, men tilläggas kan att jag försökt sänka ph med hjälp av rötter utan att få någon som helst mätbar effekt. Vattnet här i Uppsala har dock stor buffertförmåga vilket gör ph:t väldigt stabilt om man inte gör stora förändringar.

                              När jag hade Malawi hade jag mycket lavasten utan att kunna se att fiskarna gjorde sig illa på det.
                              /Sven

                              Kommentar

                              Arbetssätt...