Forum segt och struligt...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

citat:Varför ligger zoopet och ncs på samma webhotell?Intressekonflikt?Det som är det bästa för kjell o christian(zoopet),är kanske inte det bästa för nordiska ciklid sällskapet?...bara en reflektion
    Zoopet och ciklid.se ligger på samma webbhotell dock inte på samma server. Att det varit så har mest varit av praktiska skäl, dvs alla webbhotell fungerar på olika sätt och eftersom det tidigare var Christian som skötte ALLT vad gäller tekniken både på ciklid och zoopet så blev det enklast så. Dök ett praktiskt problem upp på ena sidan så hade man nytta av att samma problem kanske redan hade lösts på den andra osv.
    Med andra ord så blev det hälften med arbete för den som administrerade - dvs Christian.
    Ett exempel på detta är när vi bägge bytte webbhotell till det vi bägge har idag. Zoopet flyttade först och det tog väl honom ca en månad att förbereda den flytten, när sedan ciklid flyttade så innebär det bara några dagars arbete eftersom Christian redan hade stött på alla problem och löst dom i Zoopetflytten.
    Så den enda bindningen har varit av rent praktiska (minskat administrativt arbete) skäl - några ekonomiska fördelar (som mängdrabatt på webbhotellet etc) har inte funnits.

Sedan några månader tillbaka så är det Joakim som ansvarar för den administrativa delen av ciklid (även om Christian är honom behjälplig) och därför är inte längre dessa praktiska fördelar med samma webbhotell lika uppenbara och därför blir det nu också så att de bägge sidorna går mer åt olika håll.
    Till exempel så kommer zoopet att flytta till ett helt nytt webbhotell vid nyår, ett annat exempel är att zoopet skaffar en helt annorlunda typ av forum (tidigare använde bägge Snitz).

Den enda likheten mellan sidorna efter nyår blir väl i så fall att vi använder samma kalender, eller rättare sagt ciklid använder zoopets kalender.
    Att vi gör så är också enbart av praktiska skäl som
    a) akvarieföreningarna behöver bara meddela sina möten till ett ställe, istället för två.
    b) om samma sak skall göras på två ställen blir det dubbelt med jobb
    c) sannolikt blir en sådan stor kalender mer komplett än om man hade splittat upp det till flera små

Kommentar

• skorpio
      Användare
      • October 2004
      • 244

Moss
      Får välle komma med lite positivt jag då
      Tycker det funkar kanon med allt här jag..snabbt smidigt enkelt
      (ja utan att kunna byta forum på ett inlägg själv..sket sig [])
      Har inte laggat eller krånglat något för mig....sitter på en fast uppkoppling...Bredbansbolaget ska'rre va ....jo händer ju att man får upp (sidan kan ej nås) men bara att backa och på'n igen så går det galant.....så bara positivt från moi iallefall.

Kommentar

• Niclas Larsson
        Användare
        • January 2004
        • 546

Kul att det funkar för nån jag tycker som vi sagt ovan, att det går lite i perioder.
        Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

Kommentar

• skorpio
          Användare
          • October 2004
          • 244

Öh...får backa ett halvt steg från mitt förra inlägg.
          Igår kväll var det bedrövligt segt....fast var första gången jag upplevt det problemet....så kontentan får bli som många andra redan skrivit..ömsom vin ömsom vatten [8D]

Kommentar

• Spec

sidan har även för mej varit långsam-jag har även fått skapa om min profil! orsak? vet ej-den klagade på att jag skrev fel lösenord vilket är falskt

Kommentar

• Spec

glömde tillägga att även när jag nu har skapat en ny profil (min gamla var spec "mats" den nya Spec "mats"-alltså stort S) så är mina inläggsantal alltid noll! mycket märkligt faktiskt

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Jag vet inte detta spec_"mats"...men kan det bero på dina situationstecken??

Jag har inte sett någon annan använda sig av det och kanske kan det vara ett sånt enkelt fel. Datorer är ju inte mänskliga så de kan förstå sig på allt...

Kommentar

• Spec

ja det kan ju vara nånting sånt-ska testa att skapa ytterligare en profil så får vi se

Kommentar

• Leopoldi
                    Användare
                    • February 2004
                    • 1082

Under söndagskvällen har inte jag kommit in på ciklid.se....

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

citat:Under söndagskvällen har inte jag kommit in på ciklid.se....
                      T.o.m. webbhotellets egen hemsida låg nere.

Kommentar

• Joakim Draktoft
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 7334

Skälet till avbrottet på Ciklid.se berodde på att vårt nuvarande webbhotell råkade ut för ett avbrott på leverans av Internet från sin ISP.

Avbrottet har varat mellan ca. 18:00 - 22:00 och vi har felanmält vår nedtid för att få detta loggat, även om det i detta fall ser ut som att avbrottet ligger utanför webbhotellets kontroll.

Nu är vi åter igång, tack och lov.

Joakim Draktoft
                        f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• fredrikr
                          Användare
                          • October 2002
                          • 985

Spec "mats":

Enkelt uttryckt: Citationstecknen är en styggelse.

Mer komplett förklaring: Enligt SQL92-standarden är det faktiskt bara apostroftecknet (') som används för att avgränsa strängvärden, men vissa databashanterare (däribland mySQL som jag tror forumet kör på) accepterar även citationstecken, och då blir det problem om man inte neutraliserat eventuella citationstecken i värden när man dynamiskt bygger upp och kompilerar en SQL-fråga med ett värde insprängt (i detta fall något i stil med >>SELECT antal_inlaegg FROM members WHERE alias="Spec "mats""<<. Jag är helt övertygad om att detta är problemet i ditt fall.

Dessutom, som jag påpekat tidigare, blir det JavaScript-fel på alla sidor där ditt profilnamn förekommer (Om man använder MSIE på svenska står det "Färdig, men sidan innehåller fel." i nedre vänstra hörnet, och klickar man på utropstecknet vid meddelandet får man mycket riktigt veta att det gäller en "oavslutad strängkonstant").

Båda dessa problem *kan* lösas genom programmering, men en väldigt enkel lösning vore att du bad t ex Joakim Draktoft att ta bort citationstecknen i din profil.

Mvh,

Fredrik
                          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

Arbetssätt...