Vanligaste cikliden i sverige??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ralph
    Användare
    • May 2002
    • 736

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av salo

    Lite roligt det där, ofta när det är folk på besök (ni vet sådana där vanliga människor som inte har akvarier) så frågar de ofta om det är saltvatten när de ser mitt malawikar.
    Definitivt den vanligaste frågan jag får också. Näst vanligaste frågan är om jag har, har haft, eller kommer att skaffa pirayor...

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #17
      Vanligaste frågorna genom åren:

      1. Varför har du inte saltvatten
      2. Varför har du inte pirajor
      3. Varför har du fiskar som man inte ser

      Just nu har jag bara sydamerikaner.

      Ps. Den sista frågan dyker upp även om det råkar vara ett tiolitersakvarium på golvet där fiskarna inte syns och alla andra akvarier är fyllda av färgexplosioner. Tiolitersakvariet med något skyggt grått är beviset för att man är inte är fullt frisk.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Sven W
        Användare
        • October 2003
        • 157

        #18
        Är det inte mycket jobb?
        hamnar högt på listan av frågor till mig.
        /Sven

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • November 2004
          • 572

          #19
          citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

          ...fast vad är "malawi" för art egentligen...
          Mbunas!?Eller vad tänkte du på? Solklart mer eller mindre....eller? Just ingen specifik art av dessa utan gruppen,,,de styr typ.

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

            #20
            citat:Mbunas!?Eller vad tänkte du på?
            I såna fall är väl "sydamerikaner" vanligaste cikliderna, eller "planktonätare"... Malawi är ju inte en art, det är ett område; mbuna är inte heller en art, det är ett levnadssätt... Men jag tänkte bara högt, jag menade egentligen ingenting.
            Scalare och palett måste väl vara de tokvanligaste cikliderna, med, gissar jag, fjäril på tredje plats. Sen är det nog långt, långt, till nummer fyra, vilken det nu kan vara... Prinsessa eller golden kanske? Förr hade det nog varit antingen zebraciklid eller rödciklid, men de verkar inte så vanliga längre...

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • April 2002
              • 2294

              #21
              citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

              citat:Mbunas!?Eller vad tänkte du på?
              I såna fall är väl "sydamerikaner" vanligaste cikliderna, eller "planktonätare"... Malawi är ju inte en art, det är ett område; mbuna är inte heller en art, det är ett levnadssätt... Men jag tänkte bara högt, jag menade egentligen ingenting.
              Scalare och palett måste väl vara de tokvanligaste cikliderna, med, gissar jag, fjäril på tredje plats. Sen är det nog långt, långt, till nummer fyra, vilken det nu kan vara... Prinsessa eller golden kanske? Förr hade det nog varit antingen zebraciklid eller rödciklid, men de verkar inte så vanliga längre...
              Hmm. Skulle tippa på A Cacadouides Tycker jag ser den i alla butiker idag, även hos dem som normalt inte har ciklider. Sedan är den attraktiv o lättsåld. Liten o färggrann, den köps av den vanliga akvaristen inte ciklidisten.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

                #22
                Nu var väl frågan om vad som var NCS medlemmararnas vanligaste ciklid... inte akvarister i allmänhet? Om jag tolkar frågeställaren rätt.
                Anders L

                Kommentar

                Arbetssätt...