Tät population?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper2
    Användare
    • October 2003
    • 49

Tät population?

Ibland läser man om att populationens täthet mäts som liter vatten per cm fisk. Hur definierar man en cm fisk? Jag menar det borde vara stor skillnad på en scalare á 10 cm jämfört med 3 kardinaltetror á 3,33 cm.
  • Guy_P
    Användare
    • April 2002
    • 301

Det går inte att enbart räkna cm, man måste ta hänsyn till andra faktorer. En snabbsimmande stimfisk behöver större utrymme. Apistogrammor behöver stor bottenyta eftersom de har stora revir. Vissa arter lever relativt nära varandra i kolonier, t.ex snäcklekare. Så det är flera faktorer som påverkar än fisklängden.

Guy
    Guy

Kommentar

• tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1836

Fisklängden påverkar inte överhuvudtaget hur mycket fisk man kan ha i ett akvarium. Det är en generell regel som inte har någon som helst förankring i verkligheten. Jag tror att just denna regel gör mer skada ä'n nytta, efterssom det finns flera tusen kombinationer som inte fungerar även om man använder reglen.

Nej, tänk i stället på fiskarnas individuella behov, är du osäker på en kombination så fråga här.
      MVH
      Magnus

Kommentar

• Jesper2
        Användare
        • October 2003
        • 49

Jag har ett växtakvarium på 375 liter med CO2, bottenvärme, gödning, bra filter e t c. Har haft problem med alger som skulle kunna vara följd av föroreningar från en tät population. Tänkta invånare framöver är;
        2 scalarer
        3-4 Apistogramma
        ca 10 guppy
        ca 20 Kardinaltetror
        5 Corydorasmalar
        6 Siamensis algätare
        10 Amanoräkor

Är det att betrakta som gles, medel eller tät population vad gäller risken för föroreningar?

Kommentar

• tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1836

Alger till följd av föroreningar?? Vilka sorts föroreningar tror du att det skulle vara då?

Du har väldigt lite fiskar i ditt kar, om du inte tillsätter kno3 och k2po4 så är ditt problem troligen brist på "föroreningar".

Jag hade 5 diskus, 100 kardinal, 20 corydoras, 6 siameser och 5 tigerbotior i mitt 375 växtkar innan. När jag sålde diskusarna så tog både fosfat och nitrat slut innan jag hann blinka. Resultatet blev svag tillväxt och kraftiga algproblem.

Om du har bottengödning och ditt problem är trådalger, så kan du ge dig den på att dom hör ihop.

Hur mycket vatten byter du?
          MVH
          Magnus

Kommentar

• Jesper2
            Användare
            • October 2003
            • 49

Jag vet faktiskt inte exakt vad gödningen innehåller. Det jag är orolig för är fosfor och kväve. Enligt Tropica uppstår det överskott på det när det finns för många fiskar i förhållande till växterna.

Det växer ordentligt i akvariet men som sagt även algerna tycks trivas. Jag har täta bestånd av snabbväxande sorter. Jovisst jag har haft lite bottengödning i form av kulor men har slutat med det. Byter ca 30 % av vattnet var 14:e dag. När jag haft algproblem har jag gjort det oftare och mer. Vilken alg det är har varierat. Tråd och tofsalger har det varit på sistone. Tidigare var det svart beläggning på växterna=blågrön alg?

Nu kommer jag inreda om det och gå efter Dennerle-systemet men är som sagt osäker på hur mycket fisk karet tål. I mina öron låter det som du haft ett extremt tätt bestånd av fisk.

Kommentar

• tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1836

Blågrön alg beror nästan alltid på för lite nitrat i karet.

Enklaste sättet att konstatera hur det ligger till med kväve/fosfor i karet är genom att mäta. Annars kan du börja göda efter estimated index, då vet du att du aldrig har för mycket av ämnena i karet.
              MVH
              Magnus

Kommentar

Arbetssätt...