vilket silikon är bäst?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Limmar man ett större akvarium så måste man kolla styrkan på silikonet eftersom de finns i olika kvaliteer. Visst kan det hålla med ett svagare lim, men det finns ingen anledning att chansa för npgrav tiors skull. Ofta kan man utläsa styrkan på hemsidorna hos de företag som tillverkar silikonen.
    Svart silikon av märken Perenator har jag använt till rejält stora akvarier (tog reda på hållfastheten innan jag limmade).
    Sedan som schull skriver så räcker det med 2 tuber till ett 700 liters.

Kommentar

• Stelin
      Användare
      • December 2002
      • 1339

Ok tack för infon, Kjell och Lasse

(Det här siliconet kostade förresten 45kr för en tub. Någon info om styrkan på det kunde jag inte hitta.)
      //Stefan Lindstedt

Kommentar

• thomas1wallen
        Användare
        • October 2004
        • 121

Jag har använt vanligt silicon avsett för limning av glas, från bygghandeln, har aldrig haft problem med det hittills.
        Ta bara inte fel: det finns genomskinligt/svart svsett för våtrum, innehåller antimögelmedel. Dock har jag inte limmat större akvarier än 200L hittills, men då har det varit helglas å andra sidan....
        En tub sådant silicon kostar runt 50-lappen.

Kommentar

• daniel_i_malmö
          Användare
          • April 2002
          • 1338

Var hittar man den svarta silikonen av märket Perenator som det talas om ovan? Finns den i bygghandeln eller hos någon nätaffär?

/Daniel - som snart ska limma om ett tvåmeterskar.
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Guzrob
            Användare
            • October 2004
            • 389

Jag har använt ett danskt silicon som jag tror hette dansilicon. Jag köpte det i alla fall på Harald Nyborgs i Växjö för ca ett år sedan och det är helt underbart att jobba med, och härdar relativt snabbt.
            :D:D:D:D

Kommentar

• specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

jag har använt Silirub AQ (svart) med bra resultat-köpte mitt på akvarielagret
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• jannemannen
                Användare
                • July 2004
                • 306

citat:Ursprungligen skickat av hutti

[:0],till ett 700 med fogar? Bara till frontrutan på mitt tremeters gick det åt fem tuber.Tror inte påt,så mycket du vet det
                Fem 310ml tuber ? Hur bar du dig åt då ? Har du ngn bild ?

Mvh/Janne
                Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

Kommentar

• Buckshot
                  Användare
                  • April 2002
                  • 244

När jag limmade mitt 1100-liters använde jag ett speciellt silikon köpt på akvarieaffären(kommer inte ihåg namnet).
                  Långsidorna blev inte bra så jag skar itu det och sen limmade jag med silikon från det lokala byggvaruhuset(tror det var Casco)
                  Det höll kanonbra till jag efter 9år skar ner det och sålde glaset.
                  Så jag hade väl tur då eller?
                  Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

Kommentar

• tli0817
                    Användare
                    • March 2004
                    • 207

Nu är jag helt lyrisk gott folk! Ska limma ett 700L. Har fått pengar av skolan som ska täcka allt jag behöver! Nu vill jag ha det starkaste silikonet som finns! Pengar spelar ingen roll, bara man kan beställa hem eller få itag fort så. Svart silikon av märken Perenator läste jag om, Ska jag köra på det? Det kommer bli glas i 10mm. Tidigare har jag köp bara i en byggaffär till mitt bakrundsbygge, men vill ha något reält till ett sådant här arbete! Om jag köper ca tre tuber 310 ml så borde det väll räcka? Bara det håller!
                    tacksam för tips!
                    mvh/tobbe

Kommentar

• lysröret
                      Användare
                      • October 2004
                      • 61

perennator har jag använt och det är extremt starkt.
                      det har fått fina ord, men det har också TREMCO Akvarie-silicone.
                      skulle tro att det är lättast att få tag i tremcos.

vad du än köper så låt dig inte luras av glassilikon som bara kan limma små kar.

jag råkade köpa tremcos glassilikon på zoo-affären, men på tremco.se stod det att det höll för kar upp till 60L, men jag kan efter ett litet prov mellan perrennator och tremco glassilikon säga att skillnade inte var stor.

Kommentar

• daniel_i_malmö
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1338

Jag upprepar min tidigare fråga: Var får man tag i perenator silkon?

Eller är det så att alla snackar om det men ingen har sett det?
                        Tjugofem år med ciklider.
                        http://www.malmoakvarieforening.se
                        Centralamerika 2006
                        Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• lysröret
                          Användare
                          • October 2004
                          • 61

akvarielagunen har, men man måste köpa för 300 ke för att köpa på postorder.

Kommentar

• panna
                            Användare
                            • December 2004
                            • 233

Har hittat den hår tråden. Ska använda Perennator. Det är ett hel-glasakvarium Gammalt. Tänkte om jag skär bort allt överflödigt på insidan och sparar det som akvariet är glas mot glas. Kan jag göra en ny fog typ 10cm till botten och samtliga rutor uppot? Det blir ju mycket mindre jobb än att plocka isär alltihopa.

Kommentar

• Karon
                              Användare
                              • April 2002
                              • 880

10cm, menar du 10cm tjockt/ut på rutorna ?
                              Om det är det du avser skulle jag nog vilja säga att 10mm räcker.
                              Plocka isär är onödigt om det bara är en vanlig renovering det gäller.

Kommentar

• Henrik Dehlin
                                NCS Medlem
                                • September 2002
                                • 1913

citat:Jag upprepar min tidigare fråga: Var får man tag i perenator silkon?
                                Jag köpte mina tuber på Hjortgatanszoo men det har juh tyvärr lagt ner,där kosta tuberna 150:-

Sen hitta jag i Tyskland för ett mycket bättre pris!
                                Worldwide delivery of Marine Reef Tank products. Directly from germany! Brands like Aqua Medic, Abyzz, Ati, Royal Exclusiv, Tunze and many more.

Kommentar

Arbetssätt...