If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Kollade med en akvarietilverkare vad för silikon han använde.
Hans silikn är samma som bygvaruhusen har tror den görs i skåne
Kan kolla vad den heter i morgon kostar ca 50kr tuben.
Jag har provat några olika sorter och Perenator tycker jag är klart bäst.
Ibland sprack fogen efter ett tag men perenator värkar hålla bättre och hittills har limningen hållit i dom akvarier som jag har limmat.
Ta inget silicon från byggvaruhuset om du vill att fiskarna ska överleva...växterna kanske klarar sig om du tänkt dig ett växtakvarie men jag skulle inte rekommendera det! Så dyrt är det inte och du tjänar inget på annat för dina firrar är nog dyrare kan jag tro
Sikasil E är ett bra silikon för akvariebruk som säljs på Byggvaruhus (Beijers Bygg).
Jag skulle dock välja Perennator eller något annat dyrare (oftast bättre också) märke om jag skulle silikona ett större akvarium. Till att silikona frigolitbakgrunder och dylikt är dock Sikasil E väldigt bra...
Att fundera på,ska jag ha ett silicon som håller ihop fogar kanon(ofta dyrt)?Ska du inte, när du tex bygger kar med bara en frontruta i trä ,glasfiber, betong,o diverse.Finns ju en hel del alternativ akvarium...En poäng?
[:0],till ett 700 med fogar? Bara till frontrutan på mitt tremeters gick det åt fem tuber.Tror inte påt,så mycket du vet det
Mitt var 185x70x60, minet kan svika (var ett par år sedan) men inte mer än 3st tuber till det! De kan jag sätta ena benet på
Ifs så var det bara i 8mm glas, går säkert åt mer till 10-12 mm.
/Lasse
Ds, De va fan inte mer en 2 tuber! Sen får du tro vad du vill
Kommentar