Vattenbyte i prinsess-akvariumet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cassandra
    Användare
    • December 2002
    • 152

Vattenbyte i prinsess-akvariumet

Jag har införskaffat två olika prinsess-familjer.
    Daffodil och Burundi som går i skilda akvarium.
    Burundi har haft ett flertal yngelkullar. Tjejen som jag köpte dessa av varnade mig för att ynglena är oerhört känsliga för vattenbyte och samtliga har dött när hon har gjort det. Menar då modell mindre yngel.
    Hur gör ni andra med detta problem ? Är detta något ni känner igen och i så fall, hur går man tillväga med detta problem ?

Mvh Cassandra
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

Beror nog lite vad det är för vtn man har,tror jag. Prova och byt ofta men lite,vettja.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

Kommentar

• Leopoldi
      Användare
      • February 2004
      • 1082

Kanske korrigera pH innan eller lufta igenom det över natten.

Kommentar

• Cassandra
        Användare
        • December 2002
        • 152

Detta problem är alltså inget ni känner igen ?

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

När jag hade Burundi så hade jag aldrig detta problem...jag har faktiskt inte hört talas om att Prinsessan yngel skulle vara känsliga. Jag tycker att de varit ibland de tåligaste jag haft.

Frågan är vad det var för värden på det nya vattnet som hon tillsatte och om det inte var för kallt. Om de får en kallvattenchock så kan nog de flesta fiskar bli att må mindre bra...detsamma gäller Ph chock givetvis.

Om du kan så borde du kolla dina vattenvärden innan du byter vatten så du ser ifall du behöver göra något eller om det är bra som det är.
          Vet du "tjejens" vattenvärden?

Kommentar

• Cassandra
            Användare
            • December 2002
            • 152

Tjejen bor bara några hundra meter i från mig så vi har samma vatten.
            Hon har haft yngel vid minst tre tillfällen, samtliga gånger har de små ynglen "stendött" (som hon själv uttrycker det) vid varje vattenbyte. Givetvis vill inte jag att detta skall ske om nu jag skulle få yngel. Tror att vi har ganska bra vattenvärden här där vi bor, skapligt högt ph men mjukt vatten. Om man byter lite vatten varje vecka som jag nu gör i varenda akvarium varje vecka kanske inte detta borde bli något problem ? Frågan är varför det blivit så för henne...

Kommentar

• Cassandra
              Användare
              • December 2002
              • 152

Bäst att jag förtydligar mig lite...delvattenbyte menar jag givetvis !

Kommentar

• Tobbe_B
                Användare
                • August 2002
                • 299

"Tjejen" su pratar om kan nog ha häfti förklatt vatten som Tricella pratade om.
                Jag själv tror nog mest på att hon hävd i för kallt vatten för snabbt kanske rätt på ynglena inte vet ja men det e min tanke.
                Tobbe
                Msn:t__skate@hotmail.com
                Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                Skateboard is not a crime.
                f.d cool men bytt användarnamn

Kommentar

Arbetssätt...