citat:jag måste kommentera ola svenssons inlägg om det som han skrev om ursprungspopulationen var inavlad då skulle inte tex golden var så känsliga för inavel för som jag fattar det är det en liten population från början så är dom redan inavlade typ golden som en liten population isjön och väldigt många fler arter malawisjön typ demasoni och salusi som är väldigt få och med få populationer så det är kanske därför malawiciklider är mindre känsliga för inavel en parentes jag är inte så duktig på kromosoner och gener men jag har en del praktiska kunskaper på att odla ciklider
citat:Har jag fattat det hela rätt om jag säger att det ALDRIG kan vara fel att ta och köpa VF eller F1 för att dryga ut det bestånd som finns framodlat i handel idag, som jag har gående i karet MEN detta kan medföra att t.ex de egenskaper som en odlare "tryckt" fram ex. bättre färg eller annat kan till del försvinna, men genuppsättningen hos fiskarna (avkomman) har större variation, och sedan börja om på nytt dvs "urvalsodla", men då med nytt grundmaterial (genuppsättning)
citat:jag är inte hundra på att jag fattat det hela till 100% (rör ihop det hela lite kanske), för i tidigare inlägg så tyckte jag mig läsa att chansen att två "dåliga" anlag skulle mötas, även om individerna var syskon var extremt liten???
När det sker i naturen så sorteras dessa bort! I små populationer sker det ofta, i stora "aldrig". Därför har stora populationer fler recessiva "trasiga" gener i sin genpool.
Kommentar