Bildkritik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    #61
    citat:Jag tog mig friheten att fila lite till på den:
    http://hem.passagen.se/mipcom/ps/ps.html
    Nu försvann kornen också, något som smärtar en gammal analog fotograf en aning men det blir såklart rent och snyggt.

    Vi kanske skulle köra en PS-battle med ciklid-motiv? Jag menar då att helt frångå verkligheten. Kan se ut såhär på ett forum som jag brukar hänga på:


    Bjarne: Fantastisk bild. Får absolut inte beskäras enligt mig. Förutom att den är så gott som tekniskt fulländad så är ju färgerna kanon. Det röda i ryggfenan som återkommer i växten bakom är en underbar detalj. Om man nödvändigtvis vill hitta fel så kan man tycka att det gråa vågrätta föremålet över det svarta nere till höger är artificiellt. Det kan förstås lika gärna vara grå skiffer.

    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • salo
      Användare
      • April 2002
      • 314

      #62
      Tycker Bjarnes bild är kanon, gillar den diagonala linjen också.

      Micke, hur gjorde du för att ta bort kornigheten?

      Bonusbild, på i alla fall något fiskliknande, i medelhavet:



      /J
      540 (180x60x50) under uppbyggnad
      30L Nano under planering
      Drömmer om ett Nanorev

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #63
        citat:Ursprungligen skickat av salo

        Micke, hur gjorde du för att ta bort kornigheten?
        Jag gjorde tre saker med fotot. 1 - tog bort bruset med en plugin till PS som heter Neat Image ( www.neatimage.com ). 2 - La oskärpa på bakgrunden med filtret "Gussisk oskärpa". 3 - Skärpte vissa delar av cikliden med filtret "Oskarp mask".
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Bjarne Sætrang
          Användare
          • October 2003
          • 167

          #64
          Heisann
          Takk for fin kritikk. Bildet er fotografert med Olympus C-5050Z (kompaktkamera). Ingen blixt, kun akvariebelysning (2x80W T5 + 30W Aquarelle T. Bruker alltid stativ.

          Micke: Du har nok ikke sett dette bildet før i noen tävling, men et annet som ligner av samme fisk. Enig i en kraftigere beskjæring hvis dette skulle vært et artfoto.

          Fredrik H: "..det gråa vågrätta föremålet över det svarta nere till höger är artificiellt." Hehehe Ja det er artificiellt Nemlig litt av roten på BTN-bakgrunnen.

          Salo: Ja den diagonale linjen fungerte fint synes jeg også.

          Her er bilde av hele akvariet:
          Mvh Bjarne
          www.aquadigital.net

          Kommentar

          • doctor
            Användare
            • December 2003
            • 238

            #65
            Hej alla!
            Köpte idag en Nikon D70 och har nu knäppt ett par hundra kort. Fabulös kamera! Men nu har jag en fråga till er, på fotot som länken går till så ser det ut som om det blå "blöder" på huvudet. Hur får man bort det? Hade ju varit tårta f ö om jag hade gjort rent glaset innan... Men när man har en ny pryl att leka med så glömmer man ju bort en del i farten.



            /Niklas

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • April 2002
              • 1884

              #66
              Bilden är JÄTTESTOR Niklas. Det blir lättare för alla om du visar bilderna i lite mindre format.

              Jag är lite osäker på vad du menar med "blöder" men jag misstänker att du vill tona ner kontrasten över fisken huvud. Den kraftiga blå-gnistrande effekten som du har fått just där beror troligen på att fisken är belyst på ett onaturligt sätt. I detta fall med hjälp av den inbyggda blixten ovanpå kameran.

              Om du har skaffat en D70, vilket ju är en bra maskin, så måste du såklart börja använda Photoshop. Då kan du trolla bort allt det där. Det är även lämpligt att köra med slavblixtar för att belysa fjällen på ett naturligare sätt.

              Några tips finns här:

              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • doctor
                Användare
                • December 2003
                • 238

                #67
                Va?! Har inte alla 10/mbit linor?! Ska fixa en liten version till nästa gång.

                Ska kolla in länken senare, jobbar tyvärr den här helgen.
                Det lite pinsamma i situationen är att jag har gått en 80 timmars utbildning i digital bildbehandling för 5 år sen men kommer inte ihåg nånting. []
                Plockade fram kursboken igår så nu blir det till att plugga igen!

                Tack för tipsen iaf!


                Kommentar

                • jarinen
                  Användare
                  • April 2003
                  • 1888

                  #68
                  Hej
                  eftersom jag varit lite skeptisk till editering i PS tidigare och desutom är okunnig i progget, kan beskära o ändra storlek o trixa lite, mer är det inte. Tänkte kolla om Fredrik H när du har tid kunde göra vad du tycker ska göras med min bild som har en del brister , reflexer och om man kan få kringmiljön lite mindre påtaglig exempelvis.

                  Det är tydligt att jag behöver forska mig in i PS möjligheter för att justera bilder lite, skulle vara kul med ett förslag på bilden.

                  Bilden : http://img19.exs.cx/img19/678/synspila.jpg


                  Mvh Jari

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1884

                    #69
                    Man kan gå på de i olika hård grad. Nu har jag stressat fram detta men jag garanterar att man kan få fram ett riktigt superresultat men det tar tid om man ska klippa riktigt snyggt. Det jag har gjort nu kan i alla fall ge en vink om vad man kan göra.

                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • jarinen
                      Användare
                      • April 2003
                      • 1888

                      #70
                      Oh man! vad man kan göra [:0] Bild n:r 3 tycker jag är så att säga lagom justering, kringmiljön lite diffus osså vidare. Ökad kontrast verkar ge väldigt starka färger, man kan förstås dämpa färgerna på nåt sätt ochså. Det vill säga i det här fallet vore det lagom(enligt mig) då, att själva färgstyrkan är som på originalet kanske till och med lite dämpad så är det närmare verkligheten och de övriga egenskaperna på bild 3.

                      Jag tackar för att du tog dig tid, verkligen intressant!

                      Mvh Jari

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2533

                        #71


                        vad tycker ni?

                        det jag gjort med den är att croppa och ta bort en stjärfena i övre högra hörnet. Bilden är ju ganska mörk men det är lite det jag gillar med den =)
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • Fredrik H.
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1884

                          #72
                          Jag gillar den verkligen. Kanske skulle jag justerat upp den något men inte mycket. Lite högre kontrast och en del punktvis upplättning i trakten kring ögat skulle kunna göra den ännu lite bättre kanske.

                          En snygg och ovanlig ciklidbild.
                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2533

                            #73
                            jag har tyvärr inte photoshop utan sitter på en gammal version av paintshop pro eller va de nu heter. Har därför lite svårt att förstå vissa termer när det gäller photoshop.

                            Målet är väl att köpa en egen digitalkamera sen och photoshop cs eller nå't i den stilen.
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            • Mattias Andersson
                              Användare
                              • September 2003
                              • 788

                              #74
                              Lite halvmysko bild, gillar den skarpt

                              Kommentar

                              • Robin
                                Användare
                                • January 2003
                                • 4526

                                #75
                                Fan vad kul det har blivit att ta bilder.. var på golfbanan precis.




                                Hade det inte varit snö hade jag nog varit ute och slagit några bollar vid samma tidpunkt.

                                Obs.. jag har shoppat bilderna lite
                                Mvh
                                Robin

                                Kommentar

                                Arbetssätt...