Bildkritik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av So


    Också från Malawisjön
    Oops, nu är båda "flyttade" till rätt sjö.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • jarinen
      Användare
      • April 2003
      • 1888

      #17
      kennets bild tycker jag är kanon, mest kanske för de coola fiskar som är på bilden, själv är jag inte så kunnig på detta med foto, jag sysslar med kvantitet, av 100 bilder kanske något liknar nåt.

      mickes andra bild är väldigt fin porträttbild! gillar den.

      Kastar in en bild jag själv tagit och som fick ganska bra skärpa, i övrigt så är den beskuren, kanske är den bättre i originalform rent fototekniskt, men den visar hur detaljrik teckningen kan bli på denna fisk. :http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=869



      Mvh Jari

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #18
        Jarinen's bild;
        "själv är jag inte så kunnig på detta med foto" skriver du, det märks inte på denna bilden iaf .
        Ett bra "artfoto" på en supersnygg firre. Några petitesser, jag tycker att den är för hårt beskuren, det ser ut att vara några speglingar i glaset uppe till vänster och gruset är något överexponerat. Men som sagt, jag tycker att det är ett bra foto.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • January 2003
          • 3368

          #19
          Halloj !

          Kanon fina bilder ni har lagt in gubbs. Tänkte att jag får bidra med en bild och höra vad ni tycke rom den. Jag har Beskurit, förminskat och ökat skärpan ngt efter förminskningen i PS.



          Mvh
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Mattias Andersson
            Användare
            • September 2003
            • 788

            #20
            jarinen`s bild: Något för hårt skuren. Hade jag inte vetat om att denna art verkligen kan visa upp dessa färgskiftningar så skulle jag trott att den var mixtrad med i ps.... :-).
            Lite överexponerat grus också, men hur undviker man detta??

            Micke`s andra bild: Som du själv säger så är det lite synd både med sjärtfenan och fisken i bakgrynden...
            Men för att vara en bild på en såpass rörlig fisk så e den kanon...

            Cutekid`s bild: Nice actionbild, men focus kunde ha varit lite längre åt höger. Annnars en riktig kanonbild...



            Kommentar

            • jarinen
              Användare
              • April 2003
              • 1888

              #21
              cutekid: jag har sett bilden tidigare och det är en favorit, den är kanon!

              På tal om photoshop, var anser ni gränsen gå när det gäller såna verktyg? För min egen del använder jag nämnda program men endast till att ändra storlek på bilden och i vissa fall beskära, i övrigt så ska bilden vara orörd anser jag åtminstone. Hur resonerar ni?


              Mvh Jari

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • April 2002
                • 1884

                #22
                Riktigt fina bilder.

                Calles bild har jag sett förr och det är verkligen en riktig kanonbild. Jag har absolut inte något problem med skärpans läge, däremot så tycker jag att den är för "vässad" i denna version. Antingen har du tagit i lite förmycket med "sharpen" eller så har du dragit upp kontrasten lite förmycket. Detta är ju såklart en smaksak och just nu sitter jag dessutom vid en sån där platt skärm som ät lite högkontrastig. Bilden såg mjukare ut när jag såg den hemma hos dig Calle och det gillade jag bättre.

                Det här med att optimera JPEG för webben är en konst i sig själv. När jag kollar tillbaka på bilderna på min egen websida så känns det ibland riktigt pinsamt hur dåligt optimerat det är. Man utvecklas helt enkelt.
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1884

                  #23
                  Angående photoshop, vilket man ju kan diskutera fram och tillbaka i en evighet, så tycker jag att det är ett utmärkt redskap. Bilder som direkt ur kameran eller scannas från ett negativ/dia återger ju väldigt sällan fisken som den verkligen ser ut. Även när du tittar på den i ditt kar ser du den som den är beroende på vilken ljuskälla du använder.

                  Det finns alltså inget riktigt rätt eller fel. Bilden är alltså inte mer "rätt" för att den inte manipuleras i PS eftersom din kamera, din blixt eller dina lysrör redan manipulerat den.

                  Om man däremot avlägsnar eller lägger till element, frånsett avlägsnande av damkorn, så bör man snarare betrakta bilden som ett montage och det ska då helst stå under bilden att det är ett sådant.
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

                    #24
                    Calles bild:
                    Motiv och komposition får högsta betyg av mig. Man kan ana en aura i kanten av ryggfenan, om det beror på skärpningen och JPEG-komprimeringen vill jag låta vara osagt. Vad beror kornigheten på, snabb film, negativskanning eller vad? Det brukar se ut så när jag skannar negativ (har inte så stor erfarenhet av det eftersom jag mest har tagit dia). Jag brukar lägga på lite oskärpa för att bli av med kornigheten, finns det bättre knep för att få skannade negativ bra?
                    Om det inte hade varit för kornigheten så tycker jag att bilden hade varit så nära fulländad som det gåt att komma.

                    Jag startar en ny tråd om PS eftersom jag misstänker att det blir en lång diskussion.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • January 2003
                      • 3368

                      #25
                      Thanks for the comments guys
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

                        #26
                        Ibland kan också ett totalt misslyckat kort bli rätt kul. Detta foto http://www.zoopet.com/akvarium/tavling_gissa_fisken.asp var det allra första jag tog med min nya kamera. Jag hade väl ännu inte kolla i instruktionen så därför blev det helmisslyckat.
                        Å andra sidan så fick jag ju användning av det till Zoopets "Gissa Fisken" tävling.

                        Kommentar

                        • Stelin
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1339

                          #27
                          Den första bilden nedan har jag inte gjort något alls med i PS eller något annat program. Det jag stör mig på är röret till ytterfiltret som syns i bakgrunden.


                          Den här bilden är nog den bästa jag fått till med min kamera: http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=898 Det som jag gjort med bilden är enbart att beskära den.

                          Vad tycker ni om dessa?
                          //Stefan Lindstedt

                          Kommentar

                          • Mattias Andersson
                            Användare
                            • September 2003
                            • 788

                            #28
                            Stelin: Lite väl "krispiga", sen så stör ju fisken som e i nedre kant på det andra fotot lite..... Men detta är ju småsaker, annars väldigt bra bilder...

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #29
                              Oerhört intressant med denna fotoavdelning! Samtidigt ser jag att jag är i embryo fasen när det gäller mina fotokunskaper och skicklighet. Här finns massor att läsa och lära! Underbart!!

                              Kommentar

                              • So
                                NCS Medlem
                                • August 2003
                                • 177

                                #30
                                Kjell:
                                Kul bild! Är det en reflektion av objektivet som skapar den konstnärliga, färgförstärkande cirkeln som harmonierar med fiskens cirkelrörelse?

                                Stelin:
                                Bilden på honan tycker jag är jättebra! Inte för att fiskarna både över och under huvudmotivet stör eller dom tekniska bristerna, utan för att du har fångat ett utryck hos fisken! Underbart! Sådant tycker jag ska värderas högt då det ger en personlighet åt bilden.

                                Tricella:
                                Det roliga med digitalt är ju att man kan fota och fota och fota tills man lär sig! Jag har inte gjort det än (lärt mig alltså) men har iaf. en idé om hur jag vill att det ska se ut och som jag försöker uppnå.

                                Mattias:
                                Du har verkligen förmågan att se och sätta fingret på det viktiga! Kanon!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...