vita prick! salt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #31
    citat:Helt klart,vågar inte lita helt o full på saltteorin,
    Men läs vad som skrivs Det finns ingen saltteori, saltet är ett kompliment som fixar symptomen som fiskarna får av att "prickarna" punkterar fisken (och medecinen behandlar inte dessa symptom), medicinen dödar "prickarna" när de simmar till fisken och från fisken, men inte på fisken.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • November 2004
      • 572

      #32
      citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

      citat:Helt klart,vågar inte lita helt o full på saltteorin,
      Men läs vad som skrivs Det finns ingen saltteori, saltet är ett kompliment som fixar symptomen som fiskarna får av att "prickarna" punkterar fisken (och medecinen behandlar inte dessa symptom), medicinen dödar "prickarna" när de simmar till fisken och från fisken, men inte på fisken.
      Märk väl nu ola lille,du är inte ensam om detta,ja om att salt kan döda vita prick(menade du kanske inte),detta är en "sanning" som är gammal som gatan,o den måste ju komma nånstans ifrån,Helt klar interessant tycker jag(sen så mensr du väl att fisken hjälps av salt om smittad,fattar helt o fullt,Alltså inget påhopp på frågor o svar.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #33
        Äh, det är bara jag som blir lite nojjig över risken att folk sitter och saltar hej vilt och tror att det är effektivt mot vita prick.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • November 2004
          • 572

          #34
          citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

          Äh, det är bara jag som blir lite nojjig över risken att folk sitter och saltar hej vilt och tror att det är effektivt mot vita prick.
          [],nä skoja bara(men leker med tanken[8D])

          Kommentar

          • nils42
            Användare
            • January 2003
            • 931

            #35
            Citat från en nybörjarbok i akvaristik från 1972 av Ragnar Olsson, Akvariet i hemmet. " Förbluffande goda resultat har i flera fall rapporterats vid användning av antibiotika ( chloromycetin och terramycin )....".
            Har vi som håller fiskar inte kommit längre detta nådens år 2004 än att diskutera mängder salt?

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #36
              citat:Har vi som håller fiskar inte kommit längre detta nådens år 2004 än att diskutera mängder salt?
              Det är väl inte det som diskuteras?

              GÅR det bota vita prick med salt (svar, ja, ibland).

              Är det bättre med vita-prick-medicin än salt? (svar, ja, alltid).

              Är salt onödigt om man använder medicin? (Svar, nej, det hjälper fisken med symptom som den får av att kroppen punkteras, MEN man ska självklart ta hänsyn till andra saker som artens salttålighet, växter mm).

              Ok, det här hör inte riktigt till den här diskussionen, men jag kan inte riktigt förstå varför salt verkar uppröra (i andra trådar). Finns det saltfanatiker där ute som säger att salt är bättre än allt (och som jag inte har träffat)?
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • November 2004
                • 572

                #37
                citat:Ursprungligen skickat av nils42

                Citat från en nybörjarbok i akvaristik från 1972 av Ragnar Olsson, Akvariet i hemmet. " Förbluffande goda resultat har i flera fall rapporterats vid användning av antibiotika ( chloromycetin och terramycin )....".
                Har vi som håller fiskar inte kommit längre detta nådens år 2004 än att diskutera mängder salt?
                Samtidigt så tycker jag att om det GÅR att använda salt så borde man göra det istället för att använda kemikalier som vi ej vet påverkar fisken i det långa loppet...är det fel?(sen vet jag att salt tillhör kemin)

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #38
                  citatamtidigt så tycker jag att om det GÅR att använda salt så borde man göra det istället för att använda kemikalier som vi ej vet påverkar fisken i det långa loppet...är det fel?(sen vet jag att salt tillhör kemin)
                  Tanken är god, men salt får betraktas som rejält ineffektivt, medan medicinerna är mycket effektiva.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • skorpio
                    Användare
                    • October 2004
                    • 244

                    #39
                    Stor eloge till er båda...Mutti och Ola.....ni håller er till sak och kalla fakta.......man kan visst diskutera om alternativ behandling vid krissituationer...just som mutti tydligen vart drabbad av...detta kan man "spåna" ikring UTAN att för den delen säga att de verksamma medel som finns..(ja sen tidigt 70-tal t.ex) inte är det bästa altenativet eller ta någon kredit ifrån dess verkan.
                    Men visst vore det guld värt OM och jag säger OM nu en sån sak som salt vore lika bra mot ex vita prick som att köpa annan kemi på flaska???Sen vidhåller jag som några andra kloka redan gjort att är ju ingen som påstått att salt är det optimala eller kanske ens ett alternativ...därimot har ju diskusionen handlat om :Om det går och OM det funkar och HUR stor mängd/halt det då krävs...och naturligtvis ska man inte chansa utan gå på säkerhet så långt vi hittils har kommit så är ju medicin det bästa.....men salt är en bra hjälp och kan funka som alt.

                    Kommentar

                    • nils42
                      Användare
                      • January 2003
                      • 931

                      #40
                      Rätta mig gärna om jag har fel; men vem av er skulle prova en saltkur på sig själv, om ni drabbades av en potentiellt dödlig infektion? Varför ska då era fiskar inte få den bot som finns?

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        Användare
                        • November 2004
                        • 572

                        #41
                        citat:Ursprungligen skickat av nils42

                        Rätta mig gärna om jag har fel; men vem av er skulle prova en saltkur på sig själv, om ni drabbades av en potentiellt dödlig infektion? Varför ska då era fiskar inte få den bot som finns?
                        Jag vill inte vara oförskämd nu! men nu är du ute och cyklar::::läs på!!

                        Kommentar

                        • skorpio
                          Användare
                          • October 2004
                          • 244

                          #42
                          citat:Ursprungligen skickat av nils42

                          Rätta mig gärna om jag har fel; men vem av er skulle prova en saltkur på sig själv, om ni drabbades av en potentiellt dödlig infektion? Varför ska då era fiskar inte få den bot som finns?
                          Nu får du ge dig Nils....läs på!!! och läs väldans noga vad Ola skrev....bättre uppstyltat och tydligt skrivet går väl inte att få????.....Ja vad hela ämnet går och gått ut på...eller?
                          Moss

                          Kommentar

                          • nils42
                            Användare
                            • January 2003
                            • 931

                            #43
                            Jag har läst, tänkt efter och läst igen. Att jag skulle ha ifrågasatt Olas kunskap, omdöme och klarsyn tycker jag vara befängt. Bredden och kunnigheten hos Ola är väl allom bekant.

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              Användare
                              • November 2004
                              • 572

                              #44
                              OK,just medicin för vita prick.Den fungerar!Inget tvivel om detta,samtidigt säg nån svårare sjukdom du kan kurera lika enkelt?Men....OM man nu kan kurera detta gissel med salt...så tycker jag att man bör göra det.....varför?Jag inbillar mig att det är betydligt mindre stress för fisken(cikliden) att botas av salt(som många ocskå tolererar i det naturliga) än att simma i en kemikaliesoppa med?Metylenblått,malakitgrönt,o fan o hans moster,vad ger detta för biverkningar?Ja i det långa loppet?Skrivs det inte mycket om...i allafall inte vad jag snappat upp.Sen är det en "gammal" sanning att man kan bota vita prick med salt....men hur?Det var jag ute efter här!Sen om det stämmer eller inte ...det var jag också ute efter här!Ej alltså salt som "hjälp" utan ett rent botemedel...Samtidigt så ovan nämt så hade jag inget att "ta till" pga helg.Så nisse 42 jag labbar inte med fiskens väl o ve om det nu var oklart

                              Kommentar

                              • Robin
                                Användare
                                • January 2003
                                • 4526

                                #45
                                Nu har jag åkt på samma problem..
                                Har doserat med Baktopur 2 ggr men prickarna fortsätter invadera mina fiskar.. är saltbad en lösning för fiskarna eller ska jag tillsätta salt i karet och fortsätta medicinera? Jag har nämligen ingen salt i karet just nu.
                                Mvh
                                Robin

                                Kommentar

                                Arbetssätt...