vita prick! salt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • November 2004
    • 572

    vita prick! salt?

    mors
    För ca 3 veckor sedan matade jag med levande foderfisk(neontetror) till mina mellan amerikanska+syd amerikanska ciklider.och vad upptäcker jag nu? jo, vita prick(kan väl ha legat latent osså då i över ett år,inget annat tillfört till karet) ,kliar sig o har sig.har naturligvis ingen medicin hemma och jobbar hela helgen så jag kommer inte iväg till nån affär förrens på månd.Såg på första sidan att man kunde ha i salt mot detta,men vart lite osäker på dosering,akvariet är på drygt 900l,jag har nu haft i 10dl jodfritt grovsalt,räcker detta? eller ska jag dubbla?för gränsen vad fisken klarar går väl vid 2dl/100l?
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

    #2
    Nej för faan sluta salta, annars får du dem gravade !
    Jag skulle själv inte våga ha i mer än 6gr/L !
    Vita prick är inte en snabbt dödande sjukdom, så att vänta
    till på Måndag ,med riktig, medicinering . Det borde inte varit något problem för dina fiskar !
    Ehh. du har alltså läst dej till att man kan behandla vita prick med koksalt ? Jag har för mej att man ,mer, brukar använda det emot t.ex. sammetssjuka (Oodinium ).

    Kommentar

    • Leopoldi
      Användare
      • February 2004
      • 1082

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

      Nej för faan sluta salta, annars får du dem gravade !
      Ingen fara 1 dl/100liter är ganska lagom för större ciklider.


      citat:[i] Vita prick är inte en snabbt dödande sjukdom, så att vänta
      till på Måndag ,med riktig, medicinering . Det borde inte varit något problem för dina fiskar !
      Dom gånger jag förlorat fisk till vitaprick har jag gjort det inom 36 timmar så jag tycker nog att förloppet är ganska snabbt. Däremot kan man ju bromsa upp förloppet med salt och värmeökning för att skapa en så ogynnsam miljö som möjligt. Jag skulle inte våga vänta tills på måndag.....

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • May 2004
        • 1403

        #4
        Mr .Leopoldi, vi kan prata mer om detta när vi träffas ![8D]
        på klubb träffen !

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • November 2004
          • 572

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

          Nej för faan sluta salta, annars får du dem gravade !
          Jag skulle själv inte våga ha i mer än 6gr/L !
          Vita prick är inte en snabbt dödande sjukdom, så att vänta
          till på Måndag ,med riktig, medicinering . Det borde inte varit något problem för dina fiskar !
          Ehh. du har alltså läst dej till att man kan behandla vita prick med koksalt ? Jag har för mej att man ,mer, brukar använda det emot t.ex. sammetssjuka (Oodinium ).
          Ja det har jag läst mig till:-),har dock haft turen(?) och inte fått denna sjukdom på mina fiskar på åtskilliga år,o definitift inte på ciklider,trodde det mer var ett "guppy" problem,ang saltmängd så tror jag inte 1dl/100l är för mycket,snarare för lite,Om nu teorin att man kan ta död på sjukdomen samt hjälpa fiskens immunförsvar stämmer,Hur mycket salt behövs för detta?Står nu med pannan i djupa veck,för fler fisk har börjat skrubba sig samt vita prickar(kan det va nått annat?)Vet att parasiten har ett "frisimmande" stadie men inte hur saltbemängt vatten den klarar att "simma" i,funderar på att sopa i 5dl till alltså totalt 15dl på 900l.Nån som vet?Tackar då på förhand för det verkar angeläget för fisken.

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • November 2004
            • 572

            #6
            På frågor o svar:salt står det "att det t.o.m är dumt att låta bli att salta pga det strömmar salter ur fisken för parasiten punkterar den",Det står lite svårförståligt för mig,"Att ha upp till 1dl/100l är bara bra vid medicinering",menas det då att man har vitaprick medicin+salt,eller menas det att saltet är medicinen?Samt det står att t.o.m vita prick kan botas med salt,men inte säkert va?Puh.

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

              #7
              Suck. Jag skrev just ett långt inlägg men forumet käkade upp det... Sammanfattningsvis så skrev jag att Waterlife Protozin + 1dl salt/100 liter vatten räddade mina stora jaguarciklider förra sommaren.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • November 2004
                • 572

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av FI

                Suck. Jag skrev just ett långt inlägg men forumet käkade upp det... Sammanfattningsvis så skrev jag att Waterlife Protozin + 1dl salt/100 liter vatten räddade mina stora jaguarciklider förra sommaren.
                Typiskt:-( ofta när man skriver så händer sånt.Kan tillägga att jag vet hur sjukdomen funkar,men inte hur man botar med salt,samt pga av rådande helg kommer jag ej över nån medicin,har tillfört ytterliggare 4dl salt,totalt 14dl/900l.får väl se om de klarar sig,rätt så robusta,stora djur trots allt.Sen är det förbannat slarvigt o inte ha denna medicin hemma som bevisligen funkar,,men men händer ju inte duktiga mig bara nybörjare,,,Så har jag väl inte tänkt förvisso,,har inte tänkt alls va det verkar,sjukdom slår till när man är som mest sårbar typiskt nog.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #9
                  Medicin mot vita prick är mycket effektiv men som jag skriver i FAQ-en så är det dumt att inte ha i salt (FAQ-en handlar om ciklider) eftersom att kroppen punkteras och vatten strömmar in. Läs även länken längst ner i FAQ-en. Det är möjligt att bota vitaprickangripen välmående fisk med salt, men det är inte att rekomendera då medecinen är så effektiv.

                  Det är alltså jag som skrivit FAQ-en så skäll på mig . I stort sätt är den en sammanfattning av en fisksjukdomskurs jag gick på SLU, så det finns en liten risk för en viss "laxighet". Att ciklider är sekundära sötvattensfiskar är viktigt i sammanhanget!
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • November 2004
                    • 572

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                    Medicin mot vita prick är mycket effektiv men som jag skriver i FAQ-en så är det dumt att inte ha i salt (FAQ-en handlar om ciklider) eftersom att kroppen punkteras och vatten strömmar in. Läs även länken längst ner i FAQ-en. Det är möjligt att bota vitaprickangripen välmående fisk med salt, men det är inte att rekomendera då medecinen är så effektiv.

                    Det är alltså jag som skrivit FAQ-en så skäll på mig . I stort sätt är den en sammanfattning av en fisksjukdomskurs jag gick på SLU, så det finns en liten risk för en viss "laxighet". Att ciklider är sekundära sötvattensfiskar är viktigt i sammanhanget!
                    Skäller definitvt inte,utan är bara ute efter hur bota välmående ciklider med vita prick med salt? Alltså hur mycket per 100l utan att fisken tar skada,har som sagt haft i 14dl/900l sen fred.Tycker nu sönd kväll, att en förbättring har skett.Om det nu är vita prick,o spåren försvinner(hoppas) till veckan ,ska jag ändå hälla i medicin?Tänker låta dom gå i denna "saltlake" en vecka innan byte,de beteer sig precis som vanligt o verkar inte må dåligt av det.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

                      #11
                      citat:ska jag ändå hälla i medicin?
                      Jag skulle ha det just för att den är så effektiv och inte verkar påverka något annat än just ciliaten som orsakar prickarna.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • nils42
                        Användare
                        • January 2003
                        • 931

                        #12
                        Visst finns det effektiva medel mot vita prick, som jag tog upp på denna sida för någon vecka sedan.

                        Kommentar

                        • skorpio
                          Användare
                          • October 2004
                          • 244

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av mutti

                          citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                          Medicin mot vita prick är mycket effektiv men som jag skriver i FAQ-en så är det dumt att inte ha i salt (FAQ-en handlar om ciklider) eftersom att kroppen punkteras och vatten strömmar in. Läs även länken längst ner i FAQ-en. Det är möjligt att bota vitaprickangripen välmående fisk med salt, men det är inte att rekomendera då medecinen är så effektiv.

                          Det är alltså jag som skrivit FAQ-en så skäll på mig . I stort sätt är den en sammanfattning av en fisksjukdomskurs jag gick på SLU, så det finns en liten risk för en viss "laxighet". Att ciklider är sekundära sötvattensfiskar är viktigt i sammanhanget!
                          Skäller definitvt inte,utan är bara ute efter hur bota välmående ciklider med vita prick med salt? Alltså hur mycket per 100l utan att fisken tar skada,har som sagt haft i 14dl/900l sen fred.Tycker nu sönd kväll, att en förbättring har skett.Om det nu är vita prick,o spåren försvinner(hoppas) till veckan ,ska jag ändå hälla i medicin?Tänker låta dom gå i denna "saltlake" en vecka innan byte,de beteer sig precis som vanligt o verkar inte må dåligt av det.

                          Tycker nog du kan låta dom gå i "saltbad" i en vecka om dom ser friska och pigga ut.Men ett tips är att du vid minsta tvekan behandlar dom med medicin eller om du ser antydan till återkomst av vitapricken.Hoppas det går bra med dina firrar och glöm ej att ta det varligt vid övergång till "normalt" vatten dvs byt inte allt på en gång!Har även ett annat litet tips som jag begagnar mig av:Att när du köper "foderfisk" så låt dom gå i karantän minst en vecka innan du matar bort dom för att slippa risker för sjukdommar.Funkar bra om man har lite framförhållning och planerar bra *L*..lycka till nu.

                          Kommentar

                          • Mr.Fish
                            Användare
                            • May 2004
                            • 1403

                            #14
                            citatom gånger jag förlorat fisk till vitaprick har jag gjort det inom 36 timmar så jag tycker nog att förloppet är ganska snabbt. Däremot kan man ju bromsa upp förloppet med salt och värmeökning för att skapa en så ogynnsam miljö som möjligt. Jag skulle inte våga vänta tills på måndag.....
                            Vad jag menade (om man inte har medicin) är att ,så fort den första fisken visar sympton på "vita prick"; måste denna isoleras från de
                            övriga omedelbart. På det sättet "köper" man tid, då sjukdomen sprids snabbt till de andra fiskarna. Att dina fiskar dog inom 36 h
                            är ju jävligt tråkigt; men kan inte någon annan faktor spelat in
                            då det hände ? Att salta ner ett fungerande akvarium på det sätt
                            ,som Mutti har, är en Biologisk katastrof för växter m,m,.

                            Kommentar

                            • Leopoldi
                              Användare
                              • February 2004
                              • 1082

                              #15
                              Ursprungligen skickat av Mr.Fish

                              citat: Att salta ner ett fungerande akvarium på det sätt
                              ,som Mutti har, är en Biologisk katastrof för växter m,m,.
                              Jo visst växter mår inte så bra av den mängden salt men fiskarnas chans att överleva ökar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...