vita prick! salt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

Du glömde att svara på det här...
    citat: Att dina fiskar dog
    inom 36 h är ju jävligt tråkigt; men kan inte någon annan faktor spelat in då det hände ?
    Både enligt litteraturen och egna erfarenheter borde inte en fisk,
    som drabbats av vitaprick , dö efter 36 h.

Kommentar

• skorpio
      Användare
      • October 2004
      • 244

citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

citatom gånger jag förlorat fisk till vitaprick har jag gjort det inom 36 timmar så jag tycker nog att förloppet är ganska snabbt. Däremot kan man ju bromsa upp förloppet med salt och värmeökning för att skapa en så ogynnsam miljö som möjligt. Jag skulle inte våga vänta tills på måndag.....
      Vad jag menade (om man inte har medicin) är att ,så fort den första fisken visar sympton på "vita prick"; måste denna isoleras från de
      övriga omedelbart. På det sättet "köper" man tid, då sjukdomen sprids snabbt till de andra fiskarna. Att dina fiskar dog inom 36 h
      är ju jävligt tråkigt; men kan inte någon annan faktor spelat in
      då det hände ? Att salta ner ett fungerande akvarium på det sätt
      ,som Mutti har, är en Biologisk katastrof för växter m,m,.
      Min erfaremhet säger mig att när väl första fisken visar symptom..ja då har tåget gått, ogjort arbete att plocka upp en enskild individ för karantän.Möjligtvis att detta kan vara en liten chans då man nyss köpt ny firre och den inte simmat ihop med övriga någon längre stund..kanske?!Men som ni alla vet så går det fort när det väl smäller till..har ju ett aggresivt förlopp.Hur som haver så är saltalternativet bättre än inget då man ej har medicin att tillgå...att det sen inte är så nyttigt för växter eller övrig biotop må vara hänt...det rätar till sig....vad växter anbelangar så är det ju ej säkert att sådana finns i muttis kar då han verkar ha stora ciklider och då försvann ju den nackdelen..ja om ???

Kommentar

• Leopoldi
        Användare
        • February 2004
        • 1082

Vilken litteratur? Vilken fisk?

Jag har inte haft vitaprick så där enormt många gånger så jag kan ha fel. Jag har väl inte klockat så där jätte exakt. Men dom gångerna jag fick det på praktbotior för ca 5 år sedan så dom dom minsta redan innan 2 dygn har jag bestämt för mig.

Tids-spannet innan man upptäcker dom första prickarna bör ju också spela in?

Kommentar

• skorpio
          Användare
          • October 2004
          • 244

Håller nog med Mr Fish om att det borde nog ha varit andra orsaker involverade om dina fiskar dog på 36 timmar.Tror inte ens att små firrar dör så snabbt vid just vita prick (yngel ej inkl).Ju sörre fisk ju längre tid vore ju ett logisk tänkande,men 36 timmar låter snabbt.Just praktbotior är väl nästan kännda för att vara speciellt mottagliga för vita prick....

Kommentar

• Mr.Fish
            Användare
            • May 2004
            • 1403

Här kan ni läsa om vita prick : http://edis.ifas.ufl.edu/FA006
            Att man skall göra något omedelbart när man upptäcker att en fisk
            smittats är ju självklart. Jag vet ju faktiskt inte hur läget var i
            Muttis burk när han upptäckte "problemet" . Kanske var alla djuren redan smittade ? I det läget har det säkert gått mycket längre än 36h
            (läs tråden ovan ). jag har inte sagt att sjukdomen inte är dödlig, för det är den om man inte behandlar den; bara det att den inte bör vara dödlig efter 36h. Det är kanske så att sjukdomsförloppet (spridningen) redan gått så långt att en panik insats var den enda lösningen ? -fisken-
            O.b.s att salt inte är ett botmedel emot vita-prick, utan endast en
            nedbromsning !

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Jag kommer inte ihåg hur länge mina jaguarciklider gick med "pricken" men det var nog mer än 36 timmar. De hann i alla fall bli så dåliga att honan började vända buken uppåt och det var först då jag chockhöjde salthalten (inget pytsande, allt i på max 30 minuter) som de piggnade till. Ola förklarade vad som sannolikt hade hänt men jag kommer inte ihåg vad just nu, men det hade nåt med vattenhalten inuti fisken att göra, typ att den sjönk snabbt då parasiterna lossnade och lämnade hål efter sig eller nåt sånt, och då jag sedan saltade så täpptes hålen igen och eftersom slemskiktet irriterades så vaknade fiskarna till liv.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• skorpio
                Användare
                • October 2004
                • 244

Håller med om det...sjukdomen borde ej rendera i dödsfall inom så kort tid som 36 timmar speciellt inte om det handlat om stora och annars friska ciklider.Vad gällande Muttis saltande ska det bli intressant att läsa hur det gått......sjutton vet om man ej med saltets väg kan bryta parasitens livscykel och på så sätt råda bot mot problemet...för vid någon salthalt dör ju parasiten ut....om det sen sker före eller efter firrarna....ja säg det den som vet.Men naturligtvis är rätt medicin mot sjukdommar att förespråka istället för att laborera med salt hit och dit.Men blir det en paniksituation så får man taga vad man hava ha.....skriv och berätta sen nu Mutti om hur det gått och vad du gjort med dina firrar..hur mycket salt har du haft i? hur reagerar fiskarna?prickarna?....Moss

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Det är skilnaden i salthalt mellan fisk och vatten man vill minska.

Ett par matskedar salt per hundra liter vatten skadar inte mina växter, och jag tycker inte att det är att labborera. Filter mm verkar inte heller påverkas av den mängden. Skulle [u]gissa att den gränsen går vid 0.5 dl per hundra liter för de flesta systemen.

För fiskarnas skull så borde optimala halten kanske vara 0.5 - 1 dl per hundra liter, men det får man slå upp. Ta inte mitt ord för det. En liten, egentligen rätt ovidkommande kommentar: Personligen [u]tror jag att alla mellissar pallar 1 liter salt per 100 liter och även upp till tre liter (en hel del finns i saltvatten), men självklart inte på en gång..

En mycket frisk fisk kan läka ut vitaprick själv och har man i salt ökar sannolikheten för det. Jag skulle ALDRIG låta bli vitaprickmedecin pga det.

Det FI skriver om är en akutåtgärd mot symptom på kraftigt felaktig jonbalans där fisken inte kan styra sig själv längre (saltbrist, människor kan råka ut för samma sak).
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mr.Fish
                    Användare
                    • May 2004
                    • 1403

Här är lite info om SALTHALT
                    Salthalten klassificerar vattentypen.
                    Sötvatten räknas som salthalt mindre än 5 promille
                    Brackvatten 0,5-30 promille
                    Saltvatten 30-40 promille

Sötvatten:
                    90% finns i form av inlandsis och glaciärer.
                    Av resterande 10% finns det mesta sötvatten i sjöar, floder och grundvatten.
                    Hela 20% av sjö- och flodvattnet finns i Bajkalsjön.

Urhavets ursprungliga salthalt av 1% har under 4 miljarder år bara stigit till 3,5%, vilket visar hur stort havet är.

[u]Normal salthalt är 35 g löst salt per liter = 35 promille (3,5%)
                    Norra Atlantens högsta salthalt är 37,9 promille och överträffas bara av Röda Havet och Persiska viken (40 promille). Atlantens höga salthalt beror på att Atlanden är det havet som har flest tillflöden av jordens största floder: Amazonas, Kongofloden, Mississippi, Parana, och de Europeiska floderna. Hög salthalt ger ypperligt djur- och växtliv vilket medför ett starkt fiske i Atlanten.

Saltahalter
                    Atlanten 35 promille
                    Lofoten 32 promille
                    Nordsjön, Skagerack 30 promille
                    Kattegatt 15-25 promille
                    Östersjön:
                    Öland, Gotland 7 promille
                    Åland 6 promille
                    Bottenviken 1-3 promille

LIV I VATTEN
                    Allt liv på jorden är akvatiskt - alla kemiska processer äger rum i vattenmedium - pga att livet uppkommit i vattenmediet.

Salthalten i organismerna hålls i en konstant koncentration

Eftersom salthalten är konstant i de öppna oceanerna så behöver organismerna som lever där inte vara anpassade till förändringar i salthalt. Dessa kallas stenohalina. De allra flesta marina arter är stenohalina.

Organismer som lever i kustområdenas övre vattenlager måste vara anpassade till ibland stora variationer i salthalt. Dessa organismer kallas euryhalina.[u] Vissa kan klara salthalsvariationer på 10-20 promille. Man skall alltså vara försiktig ,då man återställer vattnet efter behandlingen med salt ! -fisken-

Kommentar

• imported_n/a
                      Användare
                      • November 2004
                      • 572

Tänkte berätta att jag idag köpt vitaprickmedicamentet här med att man kan(teori?)bota vita prick med salt,har jag läst om på flera ställen,men ingenstans står det om isåfall hur mycket salt man ska ha i.Nu var det ju helg som sagt innan.Så labberiet var en nödlösning,sen så tror jag inte heller att jag haft i för mycket salt,med tanke på de arter jag har,olas funderingar är ju betydligt mer.Skulle vara intressant och få reda på vem/när någon lyckades bota detta med salt.Om det nu överhuvudtaget skett,kan ju faktiskt vara en iaktagelse som ej ens var vita prick.Många drar slutsatser förtidigt ofta.,De mediciner som finns tar kål på parasiten i det frisimmande stadiet,och inte när den sitter kapslad på fisken,det borde ju gå med salt då,men om det bara är teori eller fakta får jag fortsätta luska i.

Kommentar

• skorpio
                        Användare
                        • October 2004
                        • 244

Håller nog med Mutti...tror även jag att det går att döda en parasit med ?? salthalt då det vid någon nivå dödar den i frisimmande stadie.
                        Men om sen den halten även blir döden för firrarna....ja klen hjälp.
                        Nyfiken på hur mycket salt du hadde i Mutti? hur reagerade fiskarna eller brydde dom sig inte?ser du någon optisk förbättring på de få dagar de gått i saltbad..ja nu innan du medicinerade dom?
                        Hoppas allt gick bra för dig och att dom fixade det alla firrarna.

Kommentar

• imported_n/a
                          Användare
                          • November 2004
                          • 572

citat:Ursprungligen skickat av skorpio

Håller nog med Mutti...tror även jag att det går att döda en parasit med ?? salthalt då det vid någon nivå dödar den i frisimmande stadie.
                          Men om sen den halten även blir döden för firrarna....ja klen hjälp.
                          Nyfiken på hur mycket salt du hadde i Mutti? hur reagerade fiskarna eller brydde dom sig inte?ser du någon optisk förbättring på de få dagar de gått i saltbad..ja nu innan du medicinerade dom?
                          Hoppas allt gick bra för dig och att dom fixade det alla firrarna.
                          14 dl/ca 900l...närmare bestämt minus grus inredning,innermått med för den delen,så säg 800l(tänkte på det),igår tyckte jag mig märka en förbättring,men idag var jag tebeks på ruta 1(fredag.)Fiskarna mår som vanligt alltså med eller utan salt(för låg nivå för nått annat tror jag,i allafall för "mellaneserna",jack dempsey verkar va värst drabbad av "pricken".Men men nu är medicinen i så det ordnar sig nog,Sjukdomscykeln/behandling tar ju ca en vecka så nästa månd. ska förhoppningsvis allt va tiptop igen.Förövrigt kan jag nämna att medicin för stora volymer vatten kostar en hacka[B)],(alla fiskar samsar ju inte om man ska flytta dom till ett behandlingskar).Så salt vore ett lyft om det funkar o framförallt hur mycket.

Kommentar

• Mr.Fish
                            Användare
                            • May 2004
                            • 1403

Jag har förkovrat mej lite om vita prick ,och ingen stans står det att
                            salt är ett botmedel (kolla själva). Mutti jag är säker på att du måste köra med den tyvärr,alltför, dyra medicinen i någon vecka; detta för att epedimin kan blossa upp igen annars. -fisken-

Kommentar

• imported_n/a
                              Användare
                              • November 2004
                              • 572

citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

Jag har förkovrat mej lite om vita prick ,och ingen stans står det att
                              salt är ett botmedel (kolla själva). Mutti jag är säker på att du måste köra med den tyvärr,alltför, dyra medicinen i någon vecka; detta för att epedimin kan blossa upp igen annars. -fisken-
                              Helt klart,vågar inte lita helt o full på saltteorin,specieelt inte om jag inte vet rätt mängd,dyr blir ju medicinen om man har stora kar,är ju inte direkt ett problem med diverse ciklids med denna sjukdom[],som ofta simmar i stora kar,små flarror i handeln,för guppy ,tetror o annat, "trams" simmar ju ofta i små kar.Jag kan inte minna mig vart jag läst detta om salt o vita prick förutom på denna sida,men jag är helt säker på att jag läst det på fler ställen än här...frågan är då Stämmer det?Nått för ncs att "ta tag i"?.

Kommentar

• Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

2 matskedar per 100 liter är 0.03 promille dvs. ingenting.
                                citat: Jag har förkovrat mej lite om vita prick ,och ingen stans står det att
                                salt är ett botmedel (kolla själva).
                                Jag har INTE skrivit att det är effektivt eftersom att det inte är det, men jag och många med mig har "botat" med vitaprick troligen genom att vita prick kan läka av sig själv och salt är bra för skadad fisk eftersom att den punkterade huden gör att det läcker in vatten och läcker ut salt. Läs vad som står om salt och transport. Det är ungefär samma sak. Jag försöker inte säga emot någon här utan:

IGEN: Köp medecin! Den är billig (i relation till risken att firrarna dör) och jätteffektiv! Den finns INGEN orskak att låta bli.

Kolla länken i FAQen samt gärna http://www.abo.fi/instut/fisk/Swe/fisksjukdomar.htm (bra länka + står lite om behandling med salt, men när det gäller vitaprick så är det förstås malakitgrönt och cyanid som vanligt).
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...