Direkt fran thailand

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laesk
    Användare
    • February 2004
    • 2447

En liten uppdatering.....

Nu har jag vart her i 1 vecka, och aterstar en vecka till

Har kopt 16 t-shirts och 7 shorts o lite smaprylar

Om jag hade kopt samma sorts shorts o t-shirts hemma i swe hade de kostat ca 8000 kr
    Fast her nere fick man ge lite under 1000 lappen for allt. Fy fan

Idag var vi pa Raya Ya Island o snorkla, Fatta va underbart de va! MUMMA *drommer mig bort lite till* gar ju fan inte beskriva!!!!!!

(host host, maste fixa ett saltvattenkar snart, de e en sak som e seker)

Ne skit pa er nu uppe i kylan sa hors vi .. hej hopp
    Lennart "Laesk" Axelsson
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Laesk
      Användare
      • February 2004
      • 2447

oj glomde o skriva att ja kopte mig en vattentaet kamera me

sa snart ska ni fa se fina bilder
      Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

men dina kläder är sweatshop-kopior av tvivelaktig kvalite. Vilket du märker om ett par veckor när hypen lagt sig. Grattis.
        fish r friend

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Inte alla Daniel. Många kopior håller förvånansvärt bra kvalitet. Jeans är en annan sak som är hur billigt som helst om man jämför med svenska marknaden. Man kan göra grymt många fynd när det gäller kläder...kamera, mobil och annan teknologi ligger tyvärr nästan i samma nivå som här hemma.

Men bäst av allt...solen, värmen och en underbar skvätt av paradis.

Kommentar

• matt.is
            Användare
            • September 2003
            • 386

"Om jag hade kopt samma sorts shorts o t-shirts hemma i swe hade de kostat ca 8000 kr
            Fast her nere fick man ge lite under 1000 lappen for allt. Fy fan "

Äkta märkeskopior...
            :-) kan dock vara nog så bra.

Kommentar

• Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

Tricella: mjaeo asså man kan ju göra som mats (gosatta) å köpa riktiga märkeskläder i bangkok för halva priset, eller köpa svinbilliga kopior på marknaderna/turistorterna. Det sistnämnda gjorde jag, i määäängder. men kvaliten asså ..... riktigt skit. Inte så att de sönderfaller, men lägger jag en Thaikopia-Lacoste-piké (ett av de bättre å snyggare/hållbara plaggen ja fick med mig) brevid min riktiga Lacoste-piké så är ju skillnaden skrattretande uppenbar.
              citat:
              Men bäst av allt...solen, värmen och en underbar skvätt av paradis.
              mmmmhm!
              fish r friend

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Det beror alldeles på vad det är för produkt och vem som tillverkat dom...går du runt på de stora marknaderna i Bangkok så finns det ju en uppsjö av olika kopia-varianter.

Om man har någon Thai som kan visa vart man skall gå för de bästa prylarna så är det mycket vunnet. Men visst är det som du säger också...det var väl bara det att du skrev det som en generell kvalitetsuppfattning (min tolkning).

Jag köper märkeskläder för halva priset som du nämner att Gosatta gjort/gör, men det händer oftare att jag köper kopior...dock av bästa "kopia-kvalitet".
                Sedan fuskar jag lite då min fru är Thai och ägde en modebutik med inriktning på märkeskläder och thai copy (free size) i en av de rikare städerna i Thailand.

Kommentar

• GoSatta
                  Användare
                  • February 2003
                  • 1686

Finns det nån annan rik stad än Bangkok?

Ja går man runt på tex. chatuchack eller ute på sicon så kan man ju hitta det mesta, men Daniel syftar nog mer på turist getton på phuket eller liknande där kvaliten har gått ner rejält dom senaste 5 6 åren. Speciellt dom senaste 2 - 3 åren har ju dom stora företagen börjat göra någonting åt det också, i slutet på förra året tillexempel så bytte alla adidas kläder namn till disel över en natt efter som Adidas hade kommit till byn med polisen.

Men självfallet är det stor skilnad på "lura turister på pengar" kläder och dom kläder som Thailändarna själv köper.

Men själv blir jag ju gladare när man hittar tex. ett par Adidas byxor för 250 - 300:- som går på över 800:- hemma. Bangkok shopping rox! =)
                  /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                  http://www.gosatta.org

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

"Rik" stad är väl Bangkok kanske den enda (Chiang Mai, Korat annars)...men där de rika Thailändarna bor kan vara på olika platser (vissa städer) i Thailand. Givetvis är de rika mycket koncentrerade till Bangkok med nära omnejd, men det finns områden nära Nakhonratchasima (Korat) som klassas som "gräddhyllan" för Thailändare. De rika där är rika med svenska mått..dvs miljonärer i svenska kronor.

Jag var t ex själv på ett stort bröllop när jag var därnere med välbeställda Thailändare och Kineser...jag tror deras föreställning om "falang=rik" hade kastats omkull rejält om de fått reda på mitt kontobehåll...*asg*
                    Som tur är så kan man ju alltid klä upp sig rejält så man ser "välbeställd" ut. Jag var för övrigt den enda utlänning inbjuden (givetvis mycket pga min dåvarande flickvän och nuvarande fru).
                    Där åt jag haj och hajfenssoppa för första gången i mitt liv.

En sak som jag kan ge som tips är att man beger sig ut från de typiska turistorterna om man är intresserad av att uppleva Thailand. Många av de orter där det förekommer stor turism är söndertrasade av diverse kommersialism. Jag åtnjöt väldigt fin tid mer i den centrala delen av Thailand och för mig kändes det mer [u]Thailand</u> än något annat.

Hur som helst så är det ett underbart land...om man är inställd på att inte alltid få allt serverat (som det ofta ges sken av via diverse charterbolag) eller att allt ser ut som på "Paradise Hotel".
                    Som svensk, med vissa standardskrav, så kan det kanske vara svårt att förstå hur långt efter vissa orter är rent standardsmässigt.

Något som jag kommer att göra nästa gång vi flyger till Thailand (Mars/April 2005) är att ta dykcertifikat och dyka ibland reven...det ska bli helt fantastiskt!

Kommentar

• Laesk
                      Användare
                      • February 2004
                      • 2447

De va vaerst va ni diskuterat pa nogra timmar

Jag har kopt 100 tals "skate, snow, surf maerken" hemma i swe under min uppvaext. sa ja vet hur de tyget o kvaliten kenns... o jag merkar ingen skillnad alls!
                      Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Tony
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4594

Äsch vad ni tjatar om dykning. Muay thai är väl det första man bör uppsöka. Sen kan man dyka lite =)

Tony Englund

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Det lär nog bli en form av dykning om man försöker sig på det...eller?...en kick och allt är slut...för den dagen iallafall.

Kommentar

• GoSatta
                            Användare
                            • February 2003
                            • 1686

laesk det är inte tyget det är fel på utan oftast sömmarna och/eller pass form SPECIELLT efter tvätt. men oftast är det sömmarna. En klassiker på alla asiatiska "märkes" kläder är skrevet på byxorna =) Dock är väl det kanske värst i Indien där jag aldrig har köpt ett par byxor som inte har gått sönder i skrevet efter ett par veckor =)
                            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                            http://www.gosatta.org

Kommentar

• Ralph
                              Användare
                              • May 2002
                              • 736

GoSatta, du kollar för lite på naturen och för mycket på brudarna [:p]

Kommentar

• Tony
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4594

Tricella, de tål mer än en liten kick de där småttingarna.. -70kg går massvis med ronder vanligtvis.

Finns det förresten byxor som inte går sönder i skrevet? =)

Tony Englund

Kommentar

Arbetssätt...