Vad skulle du välja?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Me
    Användare
    • June 2004
    • 79

Vad skulle du välja?

Om du (som jag) hade ett tomt 375l vad skulle du då stoppa i för fisk?

Har lite problem att välja, har redan ett prydnadsakvarium (med guppy & kampfisk) ett "goby-akvarium" & ett med jordätare. Beteendet (gärna aktiva fiskar) är viktigast. Är lite trött på mina jordätare då de mest står & väntar på mat....
    Gärna många förslag!

Mvh/Anna
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

Om man vill att folka ska lyssna är det bättre att knacka dem lätt på axeln & vänta med hammaren till senare...
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

Eller kanske ett gäng vackra Malawi-haplisar. Är i uppstarten av ett 375l haplis-akvarium, kommer att innehålla:
    2+2 Protomelas sp.steveni taiwan "taiwan red"
    5 Placidochromis electra
    1+2 Aulonocara stuartgranti cobué

Ev. någon annan art, jag vill dock inte överbefolka för det är då man bara ser fiskarnma vid matningshålet hela tiden.

Alla dessa fiskar har enormt vackra hannar, honorna har väl beige-silver färg (förutom de blåa P.electra). Hannarnas färger väger upp honornas halvtråkiga färger med hästlängder.

Malawi är oftast väldigt intressanta fiskar som har enormt vackra färger.

Tropheus är ett gäng aggressiva fiskar som också de är helt underbara, vill man däremot ha fler sorters fisk än tropheus i ett 375l så är de inte den optimala fisken. Jag har två gäng Tropheus och de är helt enkelt underbara men jag har mer börjat röra mig åt fiskar med mer färger. Är man insnöad på Tanganyikaciklder gäller då fiskar ur släktena Callochromis, Cyathopharynx, Opthalmotilapia och Xenotilapia som alla har riktkigt vackra färger.

Jag gillar dock malawi också och eftersom jag känner för att ha flera olika färger i mitt akvarium gick valet till Haplisarna från Malawi.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

Jag antar att det är centralare som efterfrågas eller?
      Hade jag ett 375 över så skulle jag kunna tänka mig:
      Någon eldbuks-variant, Multispinosa eller Saijca... ingen av dessa har jag eller har haft. Verkar vara lagom stora å inte så elaka för karet.
      Anders L

Kommentar

• Cutekid
        Användare
        • January 2003
        • 3368

citat:[i]

Tropheus är ett gäng aggressiva fiskar som också de är helt underbara, vill man däremot ha fler sorters fisk än tropheus i ett 375l så är de inte den optimala fisken.
        Det går utmärkt att hålla fler sorters fisk än troffar i ett 375 liters. Jag hade tex ett gäng på 5+7 Callochromis pleurospilus "kigoma" och ett par X.flavipinnis i mitt 375 liters och det fungerade utmärkt. Ingen aggression över huvud taget och alla 3 sorterna lekte frekvent. Så en grupp tropheus på 25 st och ett gäng Callochromis skulle jag satsa på. Tropheusarna struntar fullkomligt i Callochromisen och vice versa. Se bara till att ha bra cirkulation och filtrering.

Mvh
        Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• bottes
          Användare
          • September 2004
          • 51

Jag skulle helt klart satsa på Malawi, dom är väldigt rörliga och fina, har ingen erfarenhet av troffar så det kan jag inte uttala mej om men Malawis är det svårt att tröttna på.

Mvh
          Daniel
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=187560

Kommentar

• Norpan
            Användare
            • August 2004
            • 103

Personligen skulle jag säga troffar, men eftersom frågan är ställt under central och nordamerikanska ciklider tror jag att det är främst sådana förslag som efterfrågas
            //Jenny

Kommentar

• Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • September 2002
              • 1913

Varför snackar ni troffar och malawi i en tråd som ligger under "Central- och Nordamerikanska ciklider"

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Jag har ett 375 liters och har haft lite allt möjligt där i, både stora monster och små pluttefiskar. Men ska du ha de riktigt stora arterna på 30+ cm så får du se det som en kortsiktig lösning som kanske kan fungera i 2-3 år i bästa fall, de medelstora arterna på 15-25cm fungerar bättre i ett sånt kar.
                Om du nu vill ha aktivitet så skulle jag rekommendera nicaraguaciklider, de är alltid i farten, de växer inte så snabbt och är inte lika dödligt aggressiva som andra stora centralare. Väldigt fina och speciella fiskar.
                Annars så är sebraciklider trots sin skräpfisk-stämpel riktigt härliga firrar som både är hyfsat aktiva och små nog att man utan större problem kan hålla 2 fullvuxna lekpar i samma kar.
                Kör man på den linjen med mindre fiskar så kan jag även rekommendera sajicacikliden, en mycket underskattad ciklid, aggressiv vid leken men i övrigt snäll.

Själv har jag bland annat texasciklider i mitt 375 liters idag, de är väl inte så där superaktiva men helt klart intressanta och framförallt vackra. De växer rätt sakta och blir inte heller gigantiska så de kan jag mycket varmt rekommendera om du vill prova på lite större fiskar. Mina är dock små än så länge så hur bra de fungerar som fullvuxna i ett 375 liters får jag återkomma till om några år. Det sägs dock att det ska gå bra. Men vi får se.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

citat:Ursprungligen skickat av HeNkEdeh

Varför snackar ni troffar och malawi i en tråd som ligger under "Central- och Nordamerikanska ciklider"
                  Ja det kan undra! Minoritetsgrupper blir ju undanskuffade
                  Men det kan ju vara ett misstag att folk inte kollar vart tråden ligger.. har själv gjort det misstaget själv någon gång (och bett om ursäkt).
                  Anders L

Kommentar

• Mattias Olsson
                    Användare
                    • September 2003
                    • 328

citat: Varför snackar ni troffar och malawi i en tråd som ligger under "Central- och Nordamerikanska ciklider
                    Ajdå det missade jag iaf... nu är det borta

Kommentar

• mrgreed
                      Användare
                      • July 2002
                      • 494

Hade jag ett 375 ledigt skulle jag ha.
                      Ett par Guldsömmsciklider tillsammans med kanske ett par sebraciklider.
                      Eller varför inte ett par Salvini tillsammans med ett par Jack Dempsey.
                      Eller kanske en ensam Citrinellum eller Trimaculatum.
                      Det finns oändligt med alternativ och det handlar egentligen mer om vad som finns tillgängligt tyvärr:-/

Mvh
                      Danne

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10777

Det kan ju faktiskt också vara så att Me lagt ämnet i fel grupp... Det händer ju lika ofta det som att folk tar fel på vart ämnet ligger.

Kommentar

• Me
                          Användare
                          • June 2004
                          • 79

Ojdå här trillar svaren in!
                          Nja jag får nog ta på mig skulden för det här med "fel" kategori. Eftersom jag inte var inriktad på nån speciell fiskgrupp så blev det bara en (förlåt[] ) även om det helt klart är intressant med CA då jag bara har haft sebraciklider ur den gruppen tidigare.
                          Men nu när jag läser era svar blir jag lite tänd på tropheus, kollade runt lite på bilder & föll speciellt för "red" chimba & "mpimbwe" Korongwe nu har jag ju ingen aning om hur lätta dessa är att få tag i.... Sedan vore det ju jätte bra om man kunde ha några andra med dem också. Lite pinsamt att erkänna att jag (som alla andra) tillslut har fallit för snäcklekare[)].

Malawi har jag nog uteslutit, kanske nästa gång det blir nytt...det finns ju så mycket annat kul!
                          En annan sak som kanske inte har så jätte stor betydelse är att fiskarna hellst inte ska finnas i var & vartannat hem, lite ovanligare så att säga. Hjälp, hur ska man någonsin kunna välja?!

/Anna
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

Om man vill att folka ska lyssna är det bättre att knacka dem lätt på axeln & vänta med hammaren till senare...

Kommentar

• Alexander Ylipää
                            Användare
                            • October 2003
                            • 3613

Jag är precis i samma situation som du Anna!
                            Jag är ännu inte säker, men jag funderar på elödbuk eller någon robust ciklid från syd, eller centralamerika.
                            Mvh Alex

Kommentar

• anli
                              Användare
                              • March 2003
                              • 3740

citat:Ursprungligen skickat av Tricella

Det kan ju faktiskt också vara så att Me lagt ämnet i fel grupp... Det händer ju lika ofta det som att folk tar fel på vart ämnet ligger.
                              Som ett brev på posten dyker herr Tricella upp! Undra vart du hade tagit vägen...
                              Anders L

Kommentar

Arbetssätt...