Ny avdelning på NCS-forum!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

citat:Tack för att du ser min diskussion och uppfattning som trams
    Ok, jag satte dit en smiley, MEN när du skriver att MIN uppgift BARA är att göra SKITGÖRA, så får du ju vänta dig svar på tal. Det var inte meningen att du skulle ta illa upp, och jag uppfattade ditt inlägg som skämtsamt. Om det inte var det så ska jag fundera en sväng på om jag ska ta illa upp eller inte [:0]
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• defdac
      Användare
      • April 2002
      • 865

citat:
      Orsaken till att du ville ha tillgång till fotokatergorin var väl att där finns sakkunniga moderatorer.
      Nej.

Däremot att Fredrik och Zaphi är där med sin kunskap, men inte för att dom är moderatorer.

Jag visste iofs inte att det var okej att lägga fotofrågor i Övrigtkategorin om man inte har tillgång till fotodelen. Felplacerade inlägg brukar rensas bort rätt kvickt normalt sett.
      http://www.defblog.se

Kommentar

• defdac
        Användare
        • April 2002
        • 865

citat:
        MEN när du skriver att MIN uppgift BARA är att göra SKITGÖRA,
        Nej det har jag inte skrivit. Jag skrev min uppfattning om vad moderatorer har för uppgift (normalt sett).

Enda gången jag sett att moderatorn även används för som experttillgång är Aquabotanics low-tech-forum där Diana Walstad är moderator, och att det i princip bara är till henne alla frågorna kommer och därmed förloras diskussionen, som ju är ett forums innersta väsen.

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

citat:Att köra en utvärderingsperiod där saker och ting testas mm och att det då finns diverse inskränkningar köper jag helt och hållet.
          Instämmer helt.

citatom väljs ju inte för att dom ska vara några slags allvetande kungar och kunna förklara hur allt ligger till i det ämne dom modererar, utan bara bara göra skitjobb som att radera och flytta inlägg.
          Moderatorer väljs inte utan utses av styrelsen.
          Vad som är skitjobb kan ju alltid diskuteras men det är väl i så inte ett värre skitjobb att moderera ciklic.se än att t.ex. sitta och klistra etiketter på 1400 Ciklidblad. Visst finns det mer eller mindre roliga jobb men det är ju frivilligt och jag tror inte att de som utför jobbet gör det om de anser att deras enda uppgift är ett skitjobb.
          Detta hindrar ju inte att man skall diskutera hur man på bästa sätt skall underlätta moderatorernas arbete.

citat:Att fjättra en expert till att bli moderator i ett forum tror jag inte är en bra idé eftersom det plötsligt då går från att experten frivilligt delar med sig av sin knorriga kunskap till att lägga krav på det
          Ingen "moderatorexpert" är definitivt fjättrad till sitt "jobb" - om du hade läst Ciklidbladet så hade du varit medveten om att dessa experter även bidrar rejält med utmärkta artiklar och foton i CB.

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Micke: Men var går gränsen där det rör sig om negativa omdömen om person och inte bara negativa omdömen om bilderna? Det är nog en rätt suddig gräns gissar jag.
            Det här kan man hur som helst läsa i en annan tråd här ute på det vanliga forumet.
            citat:
            Visst tar han bra bilder men de känns aningen överarbetade i PS.
            Hade den kommentaren sagts i foto-forumet och om fotografen hade läst det så hade han inte kunnat kommentera det hela utan att vara medlem om det nu bara är medlemmar som får skriva på forumet.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

citat:Ursprungligen skickat av defdac

Jag visste iofs inte att det var okej att lägga fotofrågor i Övrigtkategorin om man inte har tillgång till fotodelen. Felplacerade inlägg brukar rensas bort rätt kvickt normalt sett.
              Normalt sätt raderar vi inte felplacerade inlägg utan flyttar dem till rätt kategori. Eftersom icke medlemmar inte har någon renodlad fotokategori så är övrigt rätt kategori.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• wenger
                Användare
                • February 2003
                • 233

Helt jävla otroligt, fy fan va arg man blir över såna här saker. Ncs är tydligen så himla stora att dom inte vill ha nya medlemmar. Snacka om att locka nya medlemmar. Överväger starkt att sluta nu, sånt här gör en ju bara förbannad.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

citat:Helt jävla otroligt, fy fan va arg man blir över såna här saker. Ncs är tydligen så himla stora att dom inte vill ha nya medlemmar. Snacka om att locka nya medlemmar. Överväger starkt att sluta nu, sånt här gör en ju bara förbannad.
                  Minst sagt märklig inställning - vad som skett är att en ny kategori har införts där enbart de som bidrar till sidans existens har rätt att delta. Det som inte inte känner för detta (det är självklart frivilligt) kan fortsätta skriva som tidigare utan några inskränkningar.

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

citat:Nej det har jag inte skrivit. Jag skrev min uppfattning om vad moderatorer har för uppgift (normalt sett).
                    Så här skriver du som svar till mig:
                    citatom väljs ju inte för att dom ska vara några slags allvetande kungar och kunna förklara hur allt ligger till i det ämne dom modererar, utan bara bara göra skitjobb som att radera och flytta inlägg.
                    Jag kan omöjligt uppfatta det på något annat sätt än att det är så du uppfattar min uppgift: att göra skitgöra. Men men, det här är en skitdiskussion
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• jarinen
                      Användare
                      • April 2003
                      • 1888

Jag tycker nog att alternativ 2 kan vara vettigt, till en början var jag själv totalt skeptisk till det här men alternativ 2 i kombination med märkningen på trådarna i aktuella ämnen ska väl kunna vara godtagbart för alla?.

Mvh Jari

Kommentar

• defdac
                        Användare
                        • April 2002
                        • 865

citat:
                        Jag kan omöjligt uppfatta det på något annat sätt än att det är så du uppfattar min uppgift: att göra skitgöra.
                        Ja exakt. Att vara moderator är ett skitgöra marginellt porrigare än att klistra frimärken som Kjell nämner. Men det måste göras så du är snäll som orkar.

Att moderatorer dessutom ibland kan vara fenomenala inom ett kunskapsområde, som t ex du är, är något helt annat.

Det är eldsjälar med så stor kunskap som du som får en sådant här litet sällskap att leva vidare och få medlemmar - det kan inga habrovinklar med inskränkningar och inslutning av er kunskap i världen fixa.

Kommentar

• Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

[quote]citat:Ursprungligen skickat av defdac

- det kan inga habrovinklar med inskränkningar och inslutning av er kunskap i världen fixa.
                          Jag har förstått din åsikt där. Men jag tycker inte att jag har fått något svar av dig på varför inte upphovsrättsfrågan är ett problem.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• defdac
                            Användare
                            • April 2002
                            • 865

citat:
                            Men jag tycker inte att jag har fått något svar av dig på varför inte upphovsrättsfrågan är ett problem.
                            Okej. Låt oss ponera att det faktiskt är ett stort problem - då kan ni gå på spåret att enbart betalande medlemma får ladda upp bilderna, men själva forumet är öppet för alla att kommentera och läsa. Det löser även problemet med att folk måste använda sig av Övrigt-kategorin vilket verkligen känns knasigt.

Jag vet inte om ni insett en sak: Ni kommer bara göra en väldigt kortvarig vinst iform av några få extra medlemmar innan 2005 enbart eftersom folk vill ta del av fotokunskapen som dom vet är stor bland vissa av era medlemmar - men allteftersom tiden går så kommer ju då även vetskapen om denna stora kunskapskälla gå förlorad. Inga nya potentiella medlemmar vet att ni har några riktigt vassa fotografer i ert stängda fotoforum och därför gör ni heller ingen vinst iform av nya medlemmar som går med för att dom vill kunna frottera sig med dessa.

Så för att använda Kjells argument tillbaks på honom själv: Något man inte vet existerar saknar man inte - och vill absolut inte betala för det heller.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

citat:Att vara moderator är ett skitgöra marginellt porrigare än att klistra frimärken som Kjell nämner.
                              Nu var det väl inte riktigt detta som jag menade utan snarare attt det finns olika slags uppgifter som kan vara mer eller mindre intressanta. INGEN tar väl på sitt ett frivilligt oavlönat jobb om man enbart anser det vara skitgöra.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

citatå för att använda Kjells argument tillbaks på honom själv: Något man inte vet existerar saknar man inte - och vill absolut inte betala för det heller.
                                Som sagt jag tycker att alla skall kunna läsa - dvs alt. 2
                                Det är ju samma med Medlemmarnas bildarkiv - dvs alla skall kunna se fotona men inte kunna lägga in.

Kommentar

Arbetssätt...