Ny avdelning på NCS-forum!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

citat:"Jaga medlemmar till varje pris"?
    Forumet och hemsidan bekostas ju trots allt av NCS medlemmar så därför är det ju bra om det blir fler medlemmar och medlemsavgiften kan bli lägre.

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Alla forum där man kan läsa måste man även få skriva i. Vad händer om någon skulle kommentera en bild en icke medlem har postat och skriver felaktigheter? Då kan inte fotografen kommentera detta i foto-forumet utan måste starta en ny tråd utanför för att förklara hur det ligger till.
      Jag röstar för GoSattas alternativ, att enbart medlemmar kan posta bilder medan alla kan både läsa och skriva.
      Elelr också helt stängt som nu men utan rubriker på första sidan. Bara en "Logga in till foto-forumet" länk på lämpligt ställe.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• defdac
        Användare
        • April 2002
        • 865

citat:
        Då får du förklara för mig Deftac varför vi ska bidra till att sprida "stula" bilder.
        Bara för att det görs på andra siter behöver väl inte vi göra likadant?
        Är det ett reellt problem? Nej naturligtvis inte.

(Visst är mitt alias krångligt att stava? hihi
        http://www.defblog.se

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

citat:Ursprungligen skickat av FI

Alla forum där man kan läsa måste man även få skriva i. Vad händer om någon skulle kommentera en bild en icke medlem har postat och skriver felaktigheter? Då kan inte fotografen kommentera detta i foto-forumet utan måste starta en ny tråd utanför för att förklara hur det ligger till.
          Nu förstår jag inte vad du menar. Enligt förslaget skulle ju inte en icke medlem kunna posta foton.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

citat:Va? Hurdå menar du?
            Jag beskriver det i mitt första inlägg i den här tråden, men igen:

Låt oss anta att moderatorna lägger ner ett enormt arbete på att hjälpa folk. Om deras tid inte räcker till att hjälpa till med alla frågor så sprids deras arbete på alla inlägg. Om det inte är lika många inlägg så sprids det på färre personer. Även om jag som jag skrev, helst skulle se det som öppet, så finns det enligt mig poänger med att bara låta medlemmar skriva, men jag kan inte komma på en enda poäng med att inte låta ickemedlemmar läsa.

Det här kallas utspädningseffekt och är relevant inom allt som det fördelas resurser på t ex bistånd, vilket gör att t ex Sverige inte ger till alla länder utan några utvalda (bistånd har förstås inget med det här att göra, det var bara ett exempel).
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Stelin
              Användare
              • December 2002
              • 1339

Jag skulle vilja att alla delar av forumet hålls helt o hållet öppna för alla. (Samt göra det möjligt att lägga upp bilder direkt i forumet.)

Istället tycker jag man ska sikta in sig på andra saker för att ge NCS-medlemmar fördelar. Typ ge varje medlemm 10Mb plats där man kan lägga upp bilder och små videofilmer. (och såklart då också ge möjlighet till NCS-medlemmen att själv kunna ta bort och lägga till bilder o filmer). Och koppla detta till något ställe där man överskådligt kan se vad som blir uppdaterat. Ungefär som zoopets dagböcker.
              (Kostnaderna för något sådant blir kanske stora, så det är kanske inte möjligt...)
              //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

citat:Ursprungligen skickat av defdac

Är det ett reellt problem? Nej naturligtvis inte.
                Varför skulle inte det vara ett reellt problem defdac(rättstavat)?

Kommentar

• defdac
                  Användare
                  • April 2002
                  • 865

citat:
                  Låt oss anta att moderatorna lägger ner ett enormt arbete på att hjälpa folk.
                  Då kanske man har valt fel moderatorer? Dom väljs ju inte för att dom ska vara några slags allvetande kungar och kunna förklara hur allt ligger till i det ämne dom modererar, utan bara bara göra skitjobb som att radera och flytta inlägg.

Kommentar

• defdac
                    Användare
                    • April 2002
                    • 865

citat:
                    Därför att man inte har möjlighet att ladda upp bilder i forumet på cìklid.se?

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Micke

Nu förstår jag inte vad du menar. Enligt förslaget skulle ju inte en icke medlem kunna posta foton.
                      Nej jag tänkte mer om det blir en diskussion om en bild en icke-medlem har postat utanför foto-fotumet. Att någon skriver "Visst bilden är fin men han lär ju ha kört bilden rätt hårt genom photoshop". Då kan fotografen inte kommentera detta om han tycker det var en orättvis bedömning.
                      Fast det kanske iofs går att sätta upp regler att endast bilder postade i fotoavdelningen får kommenteras, men för mycket regler är bara jobbigt.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

citatå kanske man har valt fel moderatorer? Dom väljs ju inte för att dom ska vara några slags allvetande kungar och kunna förklara hur allt ligger till i det ämne dom modererar
                        Jo, vi väljs för att vi kan förklara sakerna i ämnena vi moderarer, men inte som "kungar". Vad skulle det vara för fel om det plötsligt erbjöds en "experservice"? Nu har jag ingen aning om hur det är tänkt utan jag skrev OM.
                        citat:utan bara (min kurservering) bara göra skitjobb som att radera och flytta inlägg.
                        FEL! Vad har du fått den tramsuppfattningen ifrån

Det finns väl ändå ingen lag om hur forumsmoderering fungerar!
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

citat:Ursprungligen skickat av FI

Nej jag tänkte mer om det blir en diskussion om en bild en icke-medlem har postat utanför foto-fotumet. Att någon skriver "Visst bilden är fin men han lär ju ha kört bilden rätt hårt genom photoshop". Då kan fotografen inte kommentera detta om han tycker det var en orättvis bedömning.
                          Fast det kanske iofs går att sätta upp regler att endast bilder postade i fotoavdelningen får kommenteras, men för mycket regler är bara jobbigt.
                          Negativa omdömen om person är inte tillåtna i forumet enligt nuvarande regler.

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

citat:
                            Därför att man inte har möjlighet att ladda upp bilder i forumet på cìklid.se?
                            Det ska man kunna göra i bl a fotokategorin, det är det diskussionen går ut på.

Kommentar

• defdac
                              Användare
                              • April 2002
                              • 865

citat:
                              Vad skulle det vara för fel om det plötsligt erbjöds en "experservice"?
                              Ja det är ju förstås kalas.

citat:
                              FEL! Vad har du fått den tramsuppfattningen ifrån
                              Tack för att du ser min diskussion och uppfattning som trams.

Aaaaanyway.

Att fjättra en expert till att bli moderator i ett forum tror jag inte är en bra idé eftersom det plötsligt då går från att experten frivilligt delar med sig av sin knorriga kunskap till att lägga krav på det.

Men visst. Så kan man göra.

Kommentar

• Micke
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9579

Då kanske man har valt fel moderatorer? Dom väljs ju inte för att dom ska vara några slags allvetande kungar och kunna förklara hur allt ligger till i det ämne dom modererar, utan bara bara göra skitjobb som att radera och flytta inlägg.
                                Som moderator på ciklid.se har man som uppgift att se till att reglerna efterlevs, men också att inga frågor ligger obesvarade för länge.
                                Orsaken till att du ville ha tillgång till fotokatergorin var väl att där finns sakkunniga moderatorer? Ska dom ändå bara flytta dina inlägg när dom hamnar fel är är det väl inget att eftersträva tillgång till ?

Kommentar

Arbetssätt...