Ny avdelning på NCS-forum!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy K
    Användare
    • May 2002
    • 309

Med risk för att bli tjatig ska jag försöka förklara mitt engagemang för att allt material ska ligga öppet:
    Jag sysslade mycket med akvarier på 70-talet under ett antal år. För några år sedan köpte jag ett akvarie till min lilla dotter. Började att söka på nätet för att se hur utvecklingen inom området hade fortskridit. Och hittade Ciklid.se, och Ola som hjälpte mig oerhört mycket i början. Tack Ola!
    Hade forumet legat låst för alla utom för medlemmar hade jag def inte varit medlem i NCS och dottern hade fått ha sina Molly i fred.
    Nu har jag källaren full med kar och en levande hobby. Mycket tack vare er på NCS. Bugar djupt. Därför: lås inte ämnena för icke-medlemmar! Det är att göra föreningen en stor otjänst.

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

Att kräva medlemskap för att posta inlägg men att ha den öppen så att även icke medlemmar kan läsa tycker jag verkar vara ett vettigt upplägg. Om det är tekniskt möjligt med dagens forum kan jag dock inte svara på.
      Som sagt, vi får testa ett tag så är jag övertygad om att vi hittar en bra lösning på det hela.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Om man vill logga ut ur "Foto" så loggar man ut ur hela forumet...medan man måste logga in separat för just "Foto" annars.

Kommentar

• jarinen
          Användare
          • April 2003
          • 1888

Verkar inte som nån bra lösning! Kände själv en skvätt irritation när hälften av trådarna på första sidan kräver inloggning.

Fattar inte syftet! Moderatorer eller ansvariga, utveckla gärna ideen med detta för mig!

Mvh Jari

Kommentar

• Tobbe_B
            Användare
            • August 2002
            • 299

Om man betalar in medlems avgiften typ nu ikväll hur lång tid tar det då tills ja kan börja skriva i fotoforumet??
            Måste man vänta enda tills medlemskortet kommer??
            Tobbe
            Msn:t__skate@hotmail.com
            Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
            Skateboard is not a crime.
            f.d cool men bytt användarnamn

Kommentar

• jarinen
              Användare
              • April 2003
              • 1888

Ja, läs tråden kan jag tänka mig att en del moderatorer tänker om mitt tidigare inlägg, men jag undrar om det är vettigt att tillämpa det här med inloggning. Förmåner för medlemmar skall givetvis finnas, men i form av att forumet gör skillnad på medlemmar o icke medlemmar tycker jag inte är bra.

Ni får gärna vidareutveckla vad tanken är med det hela.

Mvh Jari

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Gör två inläggs-listor på första sidan, en för trådar som kräver NCS-medlemsskap och en för trådar som bara kräver vanligt forum-medlemsskap. Som det är nu så vet man ju inte vilka trådar man har behörighet till förrän man har klickat på dem och får upp inloggningssidan. Ytterst irriterande.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

citat:Ursprungligen skickat av jarinen

Fattar inte syftet! Moderatorer eller ansvariga, utveckla gärna ideen med detta för mig!
                  Ok, jag förtydligar en gång till. För att försvåra missbruk av upphovsrätt för bilder och förenkla moderering krävs medlemsloggning på de tjänster där det går att skicka in foton. Detta har tidigare enbart gällt för medlemsgalleriet. I fotokategorin ska det senare gå att lägga in foton också. Medlemmar kommer också att kunna lägga in foton i annonser under "köp & sälj", icke medlemmar kommer givetvis att kunna fortsätta annonsera som tidigare.
                  I fotokatergorin blir det säkert många diskussioner om olika inskickade bilder, med inloggningskrav blir det förhoppningsvis en seriösare diskussion då man inte kan gömma sig bakom en anonym signatur.

Kommentar

• jarinen
                    Användare
                    • April 2003
                    • 1888

citat:Ursprungligen skickat av Micke

citat:Ursprungligen skickat av jarinen

Ok, jag förtydligar en gång till. För att försvåra missbruk av upphovsrätt för bilder och förenkla moderering krävs medlemsloggning på de tjänster där det går att skicka in foton. Detta har tidigare enbart gällt för medlemsgalleriet. I fotokategorin ska det senare gå att lägga in foton också. Medlemmar kommer också att kunna lägga in foton i annonser under "köp & sälj", icke medlemmar kommer givetvis att kunna fortsätta annonsera som tidigare.
                    I fotokatergorin blir det säkert många diskussioner om olika inskickade bilder, med inloggningskrav blir det förhoppningsvis en seriösare diskussion då man inte kan gömma sig bakom en anonym signatur.
                    Varför inte ha ett minimikrav på signaturerna? Vill inte någon ge sig till känna i form av namn så vill vi väl ändå inte ha dom på forumet eller?
                    Seriositeten på forumet går nog att höja utan att skilja på medlemmar och andra på det sättet som den här fototråden.

Ska det vara en sån tråd, då tycker jag det ska vara [u]en</u> tråd och inte flera som nu och avskild från det övriga forumet, det vill säga att de aktuella ämnena ska vara klickbara utan att behöva logga in.

Det här med copyright är ju en viktig fråga men lösningen känns lite offside. Det är min spontana känsla, men det är ju fullt möjligt att jag är så puckad att jag inte förstår vitsen med det hela .

Är ju själv medlem och har möjlighet att logga in på de här trådarna men principiellt så känns det knas.

Mvh Jari

Kommentar

• Norpan
                      Användare
                      • August 2004
                      • 103

För er som inte får lösenordet att funka kan jag berätta att det lösenord jag fick av Micke inte är samma som stod i mina papper, så mejla honom om det inte funkar
                      //Jenny

Kommentar

• jarinen
                        Användare
                        • April 2003
                        • 1888

citat:Ursprungligen skickat av Norpan

För er som inte får lösenordet att funka kan jag berätta att det lösenord jag fick av Micke inte är samma som stod i mina papper, så mejla honom om det inte funkar
                        Mejlade precis, vill utvärdera det hela.

Mvh Jari

Kommentar

• Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

Själv har jag inte heller kvar mitt papper med lösenordet utan fick det av Joakim. Av inläggen här att dömma så verkar det ha blivit fjorårets lösenord men vi kör vidare på det nu, det ger ju även chansen för "avhoppare" sen förra åert att komma in.
                          Som "Norpan" säger så går det bra att skicka ett mail till mig om ni saknar lösenordet men glöm inte att uppge ert medlemsnummer i mailet.
                          Med tanke på det stora antal mail som jag fått hitintills verkar intresset för den nya fotokategorin vara stort.

Kommentar

• jarinen
                            Användare
                            • April 2003
                            • 1888

Kanske fototrådarna kan markeras med nån form av kråka, ett lås eller så om de fortsatt skall vara på förstasidan som aktuella ämnen?.

Nu har man kikat på de här trådarna och jag tycker det här verkar intressant ändå då, kommer helt klart finnas en del att lära av de duktiga fotografer som finns på forumet, men för de som aldrig kommer använda sig av dessa trådar kan det nog vara irriterande om man klickar på en tråd för att bli varse att login krävs.

Mvh Jari

Kommentar

• Joakim Draktoft
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 7334

Skall ta detta i betänkande.

På något sätt skall vi åtminstone försöka förändra hur och vad som presenteras på förstasidan gällande forumet.

Hav tålamod så skall vi få till något som skall passa alla.

Joakim Draktoft
                              f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Micke
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9579

Malin Mankinen som maildade och bad om lösenord till fotoavdelningen, din mail funkar inte. Mina mail studsar tillbaka med ett meddelande från din postmaster om att användaren är okänd.

Kommentar

Arbetssätt...