If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag ställer mig frågande till detta med behovet av inloggning i "Foto"-kategorin.
Jag tycker nog att forumet skall vara öppet för alla, vilken kategori det än må vara...men de som avgjort detta kan ju förklara varför just "Foto"-kategorin särbehandlas som forumdel endast för betalande medlemmar.
Jag kan förstå om det är så att föreningen vill ge betalande medlemmar mer att tillgå än icke betalande, men frågan är om en inskränkning på forumtillgång verkligen gynnar ciklid.se...
Det känns betydligt viktigare att man försöker komma till bukt med den anonymitet hos inloggade som tillåts på forumet...
Det känns betydligt viktigare att man försöker komma till bukt med den anonymitet hos inloggade som tillåts på forumet...
Det är ett av skälen med att vi testar med medlemsinloggning i fotokategorin eftersom vi senare kommer att testa med foton i den kategorin. Av det skälet vill vi inte att man ska vara anonym.
Ja du käre tid... jag är betalande medlem, men fattar inte vitsen med att det här ska vara "hemligt". Ska det överhuvudtaget vara någon avdelning för betalande medlemmar så får det vara något som har ett bättre mervärde än detta. Släpp in folk så de kan se bilderna.
Det här känns bara dumsnålt.
Så - nu har jag varit inne och tittat på hemligheterna... Jag känner både Ralph och Fredrik och har den största respekt för dessa yrkesmän. Ska de vara "gurus" förstår jag att de givetvis inte kan svara på alla frågor, därför kan det var lämpligt med att bara medlemmar har tillgång. Men jag håller med Ola - som är klok som en bok i vanlig ordning - varför kan inte alla få gå in och läsa i alla fall? Vad det gäller foto-delen så kanske det har ett intresse för vissa, men det finns redan vassa forum för fotonördar på nätet. Så varför ska vi egenligen diskutera optik och kamerafabrikat här? Har man det intresset så skaffar man sig nog information ändå... Alltså en avdelning som jag förmodligen inte kommer att besöka då det är ciklider jag söker information om på forumet.
Känns lite som om klubben för inbördes beundran startat det här. Tror de flesta medlemmar inte är så intresserade. Men kan givetvis ha fel.
Ha en skön helg i alla fall!
Stefan, när det gäller Copyright på nätet så är det så att den bild du publicerat alltid kommer att finnas någonstans där du inte har kontroll på den. Den finns "för evigt"... finns den inte på nätet så finns den på någons lokala hårddisk, för att sedan laddas upp igen. Bildbyråer som "Getty" och "Scanpix" mm lägger ut lågupplösta skissbilder på sina sidor och säljer de högupplösta som lämpar sig för tryck. Det är det enda skydd, förutom en bunke advokater, man kan ha. Jag tror inte att det går att ha så starkt lösenordsskydd på ett internetforum att man kan förvänta sig att bilderna ska vara "skyddade". Ska man sälja bilder så kan de lika väl ligga öppet för var och envar.
Jag tror nog att en av anledningarna är "Copyright"-relaterat. En annan den som Micke nu meddelat...
Anledningen jag avsåg var att kravet på medlemsinloggning för att lägga in foton gör det lättare för moderatorerna att hantera frågan om upphovsrätt för bilderna när de som skickar foton inte är anonyma.
Om kategorin ska vara helt låst för icke medlemmar får tiden utvisa, än så länge har det kommit in både negativa och positiva kommentarer. Vi får se det som ett försök än så länge, till slut tror jag vi hittar en lämplig form för hur det ska fungera. Det är viktigt att vi får samlat lite erfarenheter av hur det fungerar eftersom det finns planer på ytterliggare förändringar som ställer större krav på dem som ska moderera.
Sedan är ju tanken som Joakim har sagt i en annan tråd att behörigheterna ska styras av den vanliga forumsinloggningen. Givetvis förenklas det då när det räcker med en inloggning.
Helt korrekt, det har ni. Men jag skrev:
"Men jag håller med Ola - som är klok som en bok i vanlig ordning - varför kan inte alla få gå in och läsa (och titta) i alla fall?"
Helt korrekt, det har ni. Men jag skrev:
"Men jag håller med Ola - som är klok som en bok i vanlig ordning - varför kan inte alla få gå in och läsa (och titta) i alla fall?"
Kommentar