Förslag på ny funktionalitet på ciklid.se

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikr
    Användare
    • October 2002
    • 985

    Förslag på ny funktionalitet på ciklid.se

    Förslag 1: Jag skulle vilja ha ett fiskarkiv, där varje medlem kan ange vilka fiskar man har, hur många, ev könsfördelning, storlek mm, på ett format som passar för nedsparning i databas. Självklart vore det trevligt att även kunna koppla bilder till detta, men det är inte nödvändigt. Varför vill man då ha denna databas över fiskar kopplade till ägare? Dels kan informationen förstås visas i profilen, men den kan användas till betydligt mer: Man kan söka efter alla som håller en viss art eller arter ur en viss grupp. Man kan även införa ett tillägg där man kan kryssa i vilka av sina fiskar man kan tänka sig att sälja eller skänka, och kanske även om man är intresserad av byten. Har man väl lagt in sitt fiskbestånd i databasen blir det en väldigt liten arbetsinsats för att markera att man vill sälja vissa fiskar, och potentiella köpare kan söka efter alla fiskar av en viss art eller grupp av arter som är till salu. Man måste inte heller förnya informationen hela tiden som med en annons.

    Förslag 2: Jag skulle vilja ha en enkel sökfunktion för annonsmarknaden.

    Förslag 3: En automatiserad sökfunktion för annonsmarknanden, där man får ett mail varje gång det kommer in en annons som matchar kriterierna.

    Förslag 4: Som förslag 3, fast för forumet.

    Förslag 5: En sökruta för forumet, direkt på sidan för aktiva ämnen. Man behöver inga options alls, utan bara en fritextruta och knappen "Sök". Skulle tro att minst 95% av sökningarna skulle kunna klaras av med en sådan ruta.

    Förslag 6: Bättre kontroll över hur "senaste besöket" räknas på sidan för aktiva ämnen. Jag tycker den kommer ihåg mina besök alldeles för länge, och när den till slut flyttar fram den äldsta tidpunkten så är det fortfarande till en tid som jag redan har läst. Om man själv kunde få mer kontroll över detta, vore en bra option: "Nollställ", dvs senaste besöket är precis nu, och listan över aktiva ämnen töms helt.

    Förslag 7: Det finns en bugg som ibland visar fel information om senaste inlägg på sidan för aktiva ämnen. Jag föreslår att någon rättar den

    TILLÄGG: Jag gick nu in och lade till text i mitt eget inlägg - jag tror det är det som genererar det som jag uppfattade som en bugg - det som syns som senaste inlägg, både vad gäller författare och tidpunkt, är det senast ändrade inlägget. I tråden syns ingen information om vilket inlägg det är, och tidpunkten då det ändrades kan man inte heller se i tråden, så det blir lite otydligt.
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

    #2
    En artdatabas är på gång, se även här;


    När den databasen tas i bruk finns det möjligheter att lägga till bl a de funktioner som du efterfrågar.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av fredrikr


      Förslag 3: En automatiserad sökfunktion för annonsmarknanden, där man får ett mail varje gång det kommer in en annons som matchar kriterierna.

      Förslag 4: Som förslag 3, fast för forumet.
      Förslag 4 finns väl redan. Prenumererar du på ett ämne får du mail när det kommer nya inlägg.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • fredrikr
        Användare
        • October 2002
        • 985

        #4
        Jo, det stämmer som du säger, men det jag menade som förslag var att t ex kunna säga "Skicka mig mail så fort någon startar en ny tråd med en rubrik som matchar 'aulonocara ELLER dimidiochromis'"
        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av fredrikr

          Jo, det stämmer som du säger, men det jag menade som förslag var att t ex kunna säga "Skicka mig mail så fort någon startar en ny tråd med en rubrik som matchar 'aulonocara ELLER dimidiochromis'"
          Ok då förstår jag vad du menar, då slipper man läsa forumet
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Joakim Draktoft
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 7334

            #6
            Här kommer lite svar på dina frågor fredrik:

            "Förslag 2: Jag skulle vilja ha en enkel sökfunktion för annonsmarknaden."

            - Kommer som steg 2 i samband med att bilder kan användas (jobbar på detta just nu.

            "Förslag 3: En automatiserad sökfunktion för annonsmarknanden, där man får ett mail varje gång det kommer in en annons som matchar kriterierna."

            - Ser detta som steg 3, och som en bra funktion

            "Förslag 5: En sökruta för forumet, direkt på sidan för aktiva ämnen. Man behöver inga options alls, utan bara en fritextruta och knappen "Sök". Skulle tro att minst 95% av sökningarna skulle kunna klaras av med en sådan ruta."

            - Att sök-rutan inte ligger på samma sida som Aktiva ämnen beror på att det blir mycket info som hamnar på samma sida om man inte varit inne på någon dag, därför finns Sök-alternativet i menyn över de senaste ämnena. Tycker att detta bör duga idag, men jag kan ha fel så ju fler som påverkar mig, desto enklare att få mig att tänka om.

            För er som inte vet hur det ser ut idag,se http://www.ciklid.se/forum/search.asp

            "Förslag 6: Bättre kontroll över hur "senaste besöket" räknas på sidan för aktiva ämnen. Jag tycker den kommer ihåg mina besök alldeles för länge, och när den till slut flyttar fram den äldsta tidpunkten så är det fortfarande till en tid som jag redan har läst. Om man själv kunde få mer kontroll över detta, vore en bra option: "Nollställ", dvs senaste besöket är precis nu, och listan över aktiva ämnen töms helt."

            - Håller helt med om att vi behöver se över denna.

            Joakim Draktoft
            f.d Webmaster Ciklid.se
            ____________________________________________

            Kommentar

            • fredrikr
              Användare
              • October 2002
              • 985

              #7
              Micke: hehe, ja det vore ju drömmen! Nej, men när jag har mycket som händer i verkliga livet kan min ciklid.se-aktivitet bli lidande. Då vore det kanske bra att få sig en påminnelse om att det snackas om ämnen som ligger mig varmt om hjärtat, så jag lockas tillbaka till den rätta vägen...

              Micke och Joakim: Kul! Ser ju ljust ut för mina förslag, med andra ord. Även jag inser ju att det är lättare att föreslå än att implementera, men utan feedback vet man ju inte vad folk hoppas få se heller.
              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

              Kommentar

              • Tobbe_B
                Användare
                • August 2002
                • 299

                #8
                Med den dära art databanken kan man bara inte ha en liten ruta där det står Säljer så kan man kryssa i "JA "NEJ"??
                det tycker ja skulle va bra.
                Msn:t__skate@hotmail.com
                Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                Skateboard is not a crime.
                f.d cool men bytt användarnamn

                Kommentar

                • Sven W
                  Användare
                  • October 2003
                  • 157

                  #9
                  Jag har också saknat sökfunktioner i annonsmarknaden.

                  När det gäller sökningar i forumet lämnar de en del att önska och jag använder för närvarande helst google eftersom det har bättre funktionalitet. Ni vet det antagligen redan, men det är bara att ange site:ciklid.se som ett av sökbegreppen så letar google bara bland våra sidor.
                  /Sven

                  Kommentar

                  Arbetssätt...