Begränsningar på ciklid.se för icke medlemmar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

    Begränsningar på ciklid.se för icke medlemmar?

    Fortsättning på diskussion i tråden "oseriös säljare på ciklid.se?"


    citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

    Nu ska vi inte missförstå med flit . Jag anser att så mycket som möjligt ska vara fritt, och att man inte ska införa begränsningar för sakens skull. Om man inför nya grejer så måste någon sköta det vilket kan motivera krav på medlemsskap, men jag tycker ändå att utgångspunkten ska vara att det ska vara fritt. Att tex endast låta medlemmar se bilder är jag helt mot även om vissa genom tiderna tyckt att det skulle vara bra som en "medlemsförmån".
    Krav på medlemskap införs aldrig för sakens skull. Det görs antingen för att ge betalande medlemmar fördelar eller för att underlätta administration. Styrelsens ambition är att så stor del som möjligt av siten ska vara öppen för alla eftersom det är en utmärkt reklampelare för föreningen.
    Eftersom föreningen är beroende av medlemsintäkter är det väl också ganska naturligt att betalande medlemmar ges fler förmåner.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    citat:Eftersom föreningen är beroende av medlemsintäkter är det väl också ganska naturligt att betalande medlemmar ges fler förmåner.
    Det är i princip här det enligt mig är viktigt att hålla tungan rätt i munnen. Förmåner ska finnas, ja. MEN de ska inte vara förmåner genom inskränkning för ickemedlemmar enligt mig. Jag vet att inte alla håller med mig här.

    I princip ska förmåner endast vara sådana som kräver jobb och som alla inte kan ta del av gratis. Jag har många goda vänner som t ex hårt argumenterar för att Skandinaviska killisällskapets fisk och ägg lista endast ska vara tillgänglig för medlemmar eftersom att den är ett så starkt argument för att gå med i SKS (så är det nu) vilket jag är mot (jag anser att personen som har med fisk och ägg ska ange om endast SKSare får köpa eller om även andra får), men jag anser inte att dessa goda vänner är korkade egoister för det.

    Jag har en konspirationsteori som går ut på att orsaken till att de inte säljer DN och SvD på X2000 är att det inte skulle vara en lika stor förmån med gratis DN och SvD i 1a klass, om dessa fanns att köpa i kiosken. Det är det här jag menar.

    För några år sedan hade vi en hysteriskt hetsig debatt i den här frågan så jag uppmanar alla att verkligen anstränga sig för att inte missförstå varandras svar, och inte hugga in på delar av svar med Hallå, så ser inte världen ut! (underförstått - din idealistiska fåne) eller Internet är fritt! (underförstått - ditt egoistiska äckel).
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

      #3
      det bör finnas en bas som alla användare kan se. sen kan det oxå finnas vissa funktioner som bara medlemarna kan se,

      tex man kan ju vara anvädare här men för att få bladet så måste man vara medlem. då bör vi oxå kunna ha vissa funktioner som gynnar de som är medlemmar. kanske skulle det gå att göra en sån "rösta" sak ¨på framsidan. det skulle ge en liten hint om vad folk tycker.zoopet har en plus tjänst. aftonbladet har en plustjänst. vår kan ju vara medlemstjänst?

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

        I princip ska förmåner endast vara sådana som kräver jobb och som alla inte kan ta del av gratis.
        Som jag skrev i den andra tråden Ola:
        citat:Ursprungligen skickat av Micke

        Med ditt resonemang Ola borde väl hela ciklid.se i så fall kräva medlemskap. Hela siten kräver administration, moderering, utveckling, och serverplats.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Joakim Draktoft
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 7334

          #5
          Som jag ser det införs krav på medlemskap på ett antal olika funktioner för att:

          1. Täck upp extra kostnader för att hantera något
          2. Ge mervärden till den som betalar medlemskap
          3. Säkerställa identiteter (seriositet)

          Joakim Draktoft
          f.d Webmaster Ciklid.se
          ____________________________________________

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            citatom jag ser det införs krav på medlemskap på ett antal olika funktioner för att:

            1. Täck upp extra kostnader för att hantera något
            2. Ge mervärden till den som betalar medlemskap
            3. Säkerställa identiteter (seriositet)
            Håller helt med, men punkt två ska man vara "försiktig" med enligt mig utifrån vad jag skrev ovan.

            Så att ingen missförstår vad jag menar. www.zoopet.com 's betaltjänst har ingenting med det jag skriver att göra, dvs. jag försöker inte insinuera någonting.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

              #7
              ställer mig i ledet bakom joakim och ola. bra formulerat.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

                #8
                Rent allmännt så tycker jag att man inte skall ta bort något på ciklid.se som nu är tillgängligt för alla och i fortsättningen enbart reservera det för medlemmar.
                Detta gäller väl också för Zoopet, men detta till trots så kommer vi snart att stänga vår "Annonsbörs" för icke betalande - alltså tvärt emot vad jag tycker. Anledningen till detta är att det förekommer en hel del trams och icke seriösa annonser så det kräver rätt mycket jobb av moderatorerna och då får detta bli en lösning.
                Nu finns det ingen anledning att diskutera Zoopet här men jag tar upp det eftersom när Zoopets annonsbörs stängs för icke betalande då lär de bli en ökad tillströmning av annonser på ciklid.se - på gott och ont.
                Så oavsett vad NCS styrelsn beslutar sig för så bör man ta detta i beaktande.

                Kommentar

                • Niclas Larsson
                  Användare
                  • January 2004
                  • 546

                  #9
                  Jag tycker nog man skall vara lite försiktig med mervärden. Innan jag blev medlem förra året spenderade jag mycket tid i forumet på artbeskrivningarna och i i CB's artikeldatabas. genom att man fick tillgång till mycket material som icke medlem gjorde detta att man spenderade mycket tid på sajten och på så vis lärde "känna" en hel del folk på forumet samt sakta men säkert läste till sig ett större intresse. Till slut blev suget efter ciklidbladet och loggan i bakgrunden på namnlisten i forumet som visar att man är med i gänget för stort för att motstå. SÅ för mig var det så att medlemskapet "mognade fram" MEN hade man inte haft tillgång till det material på ciklid.se som finns in public idag, hade jag nog aldrig blivit medlem i NCS.
                  men det är ju jag de´.
                  Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • November 2004
                    • 572

                    #10
                    Ni menar alltså att för att man är medlem så är man mer seriös på annonser?Tror icke det,speglar bara hur det är ställt med det överhuvudtaget oavsett medlem eller icke,sen kan väl medlemmar missa många godbitar som är tilbud,vad för nytta med det?Ni vet det finns mycket "Out there" som inte just medlemmar har,sen inbillar jag mig att medlemmar är väldigt prismedvetna,Varför missa billiga rariterer som ej medlemmar har?

                    Kommentar

                    • Joakim Draktoft
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 7334

                      #11
                      Och det är just därför som vi ser till att detta jättematerial finns med fri tillgång.

                      Vi i styrelsen är väl medvetna om att skulle vi börja medlemsbegränsa informationen, så skulle vi få svårt att nyrekrytera, samtidigt som att det varje år är ett naturligt frånfall av medlemmar.

                      De funktioner som vi hittills begränsat och kommer att begränsa till medlemmsspecifika är: ladda upp bilder till; Medlemmarna bilder och till Köp & sälj. Dessutom krävs medlemskap för att listas på Medlemmarnas sajter, deltaga i forumsavdelningen Foto, och framgent att lägga in kommentarer till tex. annonser och produktinfo.

                      Information måste vara i öppen form för att nya användare skall bli intreserade och det är något vi inte tänker förändra.

                      Joakim Draktoft
                      f.d Webmaster Ciklid.se
                      ____________________________________________

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av mutti

                        Ni menar alltså att för att man är medlem så är man mer seriös på annonser?
                        Nej det menar vi inte, men en medlem är inte annonym.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...