oseriös säljare på ciklid.se?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    #16
    kan inte juridik men om jag säger att jag köper en sak av dig så gör man ett muntligt avtal vilket är lika starkt som ett skriftligt dock svårare att bevisa. ett köp är en handling vet inte om löfte om artikel kan jämnföras

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

      #17
      citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

      ja ska man titta serisöst på det o för att säkra upp annons sidan så kan man tex registera sig att alla uppgifter måste fyllas i. som tex namn adres o tel, längre fram för att göra det ännus säkrare är att bara medlemmer får annonsera. men det ska givetvis inte göras om det inte finns "underlag" för det.
      Att kräva medlemsskap för annonsering har diskuterats, hitintills har vi vi inte ansett att det har behövts. Att lägga in foto i annonserna (funktion som är på gång) kommer att kräva medlemskap. Om vi testar funktionen för att kommentera annonser (som bl a du Johan har förespråkat) så kommer det definitivt att kräva medlemskap, annars är risken stor att det spårar ur vid såna här tillfällen.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #18
        citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

        kan inte juridik men om jag säger att jag köper en sak av dig så gör man ett muntligt avtal vilket är lika starkt som ett skriftligt dock svårare att bevisa. ett köp är en handling vet inte om löfte om artikel kan jämnföras
        Om man vill driva process mot den som man anser att man har blivit lurad av så är det något man får göra privat. Som Kjell också skrev tidigare så kan inte vi hålla "minirättegångar" när det uppstår tvister.

        Vad gäller artikellöften är det lättare, de finns oftast skriftligt...
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Hasse_H
          Användare
          • April 2002
          • 1081

          #19
          Jag tycker ett betygssystem a la ebay, där man kan ge betyg både åt köpare och säljare kan vara nåt att fundera över. Då behöver inte administratörer på ciklid.se blanda sig i utan communityn sköter processen själva och ingen behöver stängas ute. Det sköter sig självt.

          /Hasse

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #20
            1. Av diverse orsaker så tycker inte jag att medlemsskap ska krävas till någonting för sakens skull (ex om en avdelning på forumet som kräver moderering av fullblodsproffs och detta tar tid, då är det fullt rimligt att kräva medlemsskap, och självklart ska inte CB vara gratis så länge inte utskick mm täcks av anonsintäckter), men det här är en diskussion vi kan ta vid ett annat tilffäle i en annan tråd, men jag har MASSOR av goda argument för det.

            2. Jag tycker inte att uteblivet köp är tillräckligt allvarligt för att ingripa. Om folk luras är det en helt annan sak (produkter som inte håller vad de lovar och handpenning som inte betalas tillbaka mm) eftersom att det är brottsligt.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Joakim Draktoft
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 7334

              #21
              Passar nu på att göra ett litet inlägg i debatten.

              Just nu håller jag som bäst på att testa av funktionen att kunna lägga in bilder i köp och sälj (kommer endast att vara tillåtet för medlemmar).

              I samband med detta käver jag att man anger ncs-lösnord och medlemsnummer.

              Då dessa uppgifter registreras i databasen kan vi på ett enkelt sätt validera vem säljaren är och också publicera detta i annonsen, och kan därför påvisa NCS medlemmar som nått sånär seriösa, eller åtminstone kommer de som vill ladda upp en bild nog att tänka sig för om de är mindre seriösa.

              På sikt kommer vi att knyta ihop detta hårt till den medlemsregistrering som vi nyttjar i forumet, men detta sker inte i steg 1.

              Joakim Draktoft
              f.d Webmaster Ciklid.se
              ____________________________________________

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #22
                citatå dessa uppgifter registreras i databasen kan vi på ett enkelt sätt validera vem säljaren är och också publicera detta i annonsen, och kan därför påvisa NCS medlemmar som nått sånär seriösa, eller åtminstone kommer de som vill ladda upp en bild nog att tänka sig för om de är mindre seriösa.

                På sikt kommer vi att knyta ihop detta hårt till den medlemsregistrering som vi nyttjar i forumet, men detta sker inte i steg 1.
                Så att ingen missförstår mig. Detta kräver moderering samt även serverplats och det är enligt mig fullt rimligt att kräva medlemsskap.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

                  #23
                  Med ditt resonemang Ola borde väl hela ciklid.se i så fall kräva medlemskap. Hela siten kräver administration, moderering, utveckling, och serverplats. Men det är klart, det utförs av ett gäng glada amatörer och inte fullblodsproffs
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #24
                    citat:Med ditt resonemang Ola borde väl hela ciklid.se i så fall kräva medlemskap. Hela siten kräver administration, moderering, utvecklig, och serverplats.
                    Nu ska vi inte missförstå med flit . Jag anser att så mycket som möjligt ska vara fritt, och att man inte ska införa begränsningar för sakens skull. Om man inför nya grejer så måste någon sköta det vilket kan motivera krav på medlemsskap, men jag tycker ändå att utgångspunkten ska vara att det ska vara fritt. Att tex endast låta medlemmar se bilder är jag helt mot även om vissa genom tiderna tyckt att det skulle vara bra som en "medlemsförmån". Min "magkänsla" är att bilder mm kopplat till profil och medlemsnummer är en bra idé. På sikt kan kanske alla få ha bilder, men att stoltsera med medlemskap är helt klart en form av garanti om en ganska svag.

                    Jag tycker att vi startar en ny tråd om vi ska diskuterra detta, annars kommer vi kidnappa den här stackars tråden
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • fredrikr
                      Användare
                      • October 2002
                      • 985

                      #25
                      Något jag reagerar på är att folk som köper på annons i regel, snarare än som undantag, förväntar sig att man ska transportera sakerna till någon plats som passar dem. Personligen förväntar jag mig alltid att jag får åka och hämta saker (och fiskar) som jag köper hemma hos säljaren. Jag börjar tröttna på frågor av typen "Om jag nu köper de här ynglen av dig för 20kr, kan du tänka dig att ta ledigt från jobbet en timme och åka två mil för att överlämna dem?

                      När det är unga tjejer har jag förståelse för om de inte vill åka hem ensamma till någon okänd, men då kan man ju föreslå att ses ute på gatan, eller ta med sig en bror, pojkvän, pappa eller så.

                      Ett betygssystem för säljare vore kanske en bra idé för att minska rädslan för att bli blåst och/eller överfallen...
                      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #26
                        citat:Något jag reagerar på är att folk som köper på annons i regel, snarare än som undantag, förväntar sig att man ska transportera sakerna till någon plats som passar dem.
                        Håller helt med. Jag blir helt ställd när folk förväntar sig det.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Joakim Draktoft
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 7334

                          #27
                          Ett enkelt sätt där är ju faktiskt att bara utöka det hela med en rubrik kallad Frakt, med alternativen 1. Hämtas, 2. Levereras, 3. Vi gör upp om plats.

                          Sen kan jag inte förstå vem som skulle vilja ange Levereras i en annons.

                          Joakim Draktoft
                          f.d Webmaster Ciklid.se
                          ____________________________________________

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

                            #28
                            citat:citat:
                            ----------------------------------------------------
                            Något jag reagerar på är att folk som köper på annons i regel, snarare än som undantag, förväntar sig att man ska transportera sakerna till någon plats som passar dem.
                            ----------------------------------------------
                            Håller helt med. Jag blir helt ställd när folk förväntar sig det.
                            När jag gjorde mig av med min gamla lokal så hade jag ett 60-tal stolar som jag behövde bli av med.
                            Jag satte då in en annons i GöteborgsPosten under skänkes. Samtliga som ringde ville OCKSÅ ha dom gratis hemkörda!!!!!![V]
                            Jag gjorde då som så att varje kväll när jag gick hem från jobbet så bar jag ut ett 10-tal stolar utanför lokalen - vid varuintaget. Varje morgon när jag kom till jobbet så hade någon varit där och snott stolarna - alla sätt är bra utom dom dåliga

                            Kommentar

                            • äventyraren
                              Användare
                              • November 2003
                              • 17

                              #29
                              Min åsikt är att så länge som den som säljer inte blir lurad på pengar eller den som köper inte får den utlovade varan så är det inte något som NCS behöver/skall lägga sig i. Då är det en fråga mellan säljare och köpare var leverans skall ske.
                              Om om köparen inte dyker upp. Tråkigt men det är sånt som händer och är ju som många påpekat ett beteende som inte är unikt för den här sajten

                              Jag har än så länge bara goda erfarenheter av att köpa begagnade prylar här på Ciklid.se. Ingen är väl så korkad att dom säljer icke fungerande pumpar, läckande akvarier, sjuka fiskar mm. med flit. Då bränner ju personen ifråga sig totalt. Det räcker ju med ett enda inlägg så är ju personen bränd... Akvarievärlden i Sverige är alldeles för liten för att skojare skall kunna hålla på någon längre tid.

                              -------------------------------------------------------------------------
                              LITE KURIOSA
                              Som lite kuriosa (om jag nu minns rätt) så stämde en man en kvinna för att hon inte dök upp på en dejt (detta hände förstås i USA/Kalifornien). Han ville ha betalt för de utlägg som han haft för att åka till den överenskommna mötesplatsen. Domstolen ogillade stämningen. Så något skadestånd var det inte tal om....
                              SLUT PÅ KURIOSA
                              ----------------------------------------------------------------------------
                              Jonas Persson

                              Kommentar

                              • Tobbe_B
                                Användare
                                • August 2002
                                • 299

                                #30
                                Men om ni nu reconerar att oseriösa säljare är sånna som inte hör av sej när man pratat oså nåra gånger så får man även tänka på att den som inte kommit/hörtavsej har många anledningar till detta.
                                Detta har hänt mej ja har lagt ut en annons så är det en som svarar ja skickar tillbaks oså den skickar tillbaks men då kan man inte svarar på kanske en vecka för man har hamnad på sjukhus o ej haft möjlighet till att svara.
                                Man skickar ett mail o berättar detta när man kommit hem men den som varit så intreserad hör alldri av sej mer då e det väl köparen som e oseriös?
                                Tobbe
                                Msn:t__skate@hotmail.com
                                Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                                Skateboard is not a crime.
                                f.d cool men bytt användarnamn

                                Kommentar

                                Arbetssätt...