bra funktioner som även vore bra här.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    #16
    kjell, har ni undersökt om det finns folk utanför styrelsen som vill hjälpa till?

    ang att ciklid inte ska härma zoopet så tycker jag det är märkligt. för flera ggr har medlemar här kommit med liknande ideer men kraftigt röstats bort.

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

      #17
      citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

      Seadn tycker jag väl inte heller att ciklid.se skall apa efter Zoopet utan gå sin egen väg (vilket jag också tycker görs på ett bra sätt) och komma med egna nya ideer - på så sätt utvecklas både ciklid.se och zoopet som akvariehobbyn.
      Av vad jag har läst på zoopet.com och här så verkar det som om att zoopet.com fått sin inspiration från idérika användare på ciklid.se.
      Kjell när beslutades det ätt zoopet kanske skulle "uppgraderas" med de aktuella funktionerna?
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #18
        citat:Ursprungligen skickat av robin

        Kommer jag kunna lägga till bilder på min gamla pump i köp&sälj och lägga in några alternativ (bilder) som är tagna med min kamera i fotoavdelningsforumet?
        Ja du kommer att kunna lägga in foto i "köp & sälj" förutsatt att du är medlem i NCS.
        Forumavdelningen foto är främst tänkt för att diskutera akvariefotografering. Samma regler som i övriga delar av forumet kommer att gälla här, alltså inga foton på sånt som ska säljas.

        citat:Om det är så som jag tror så kommer nog många lägga in bilder på fotoavdelningen och länka till dem från de andra avdelningarna i forumet.
        Det är därför vi har moderatorer. Redan idag raderar och flyttar vi många inlägg som är felpostade, det framgår också tydligt av reglerna. Varför inte lägga in fotona i medlemsgalleriet och länka dit istället?

        citaten vad är fotorelaterat? OM jag sätter igång ett projekt (typ en hemmagjort kar) men _säger_ att det är mest det själva fotandet som är viktigt. Kan jag då lägga upp bilderan och text om inställningar, blixtar osv. i forumet på fotoavdelningen?
        Det borde jag ju få och då nyttjas avdelningen på rätt sätt fast ändå verkar jag strida emot era beslut om vad tråden egentligen handlar om.
        Det är som alltid en tolkningsfråga som moderaton får avgöra. Idag postas det t ex många inlägg om sjuka malawiciklider i kategorin "Afrikanska ciklider", de borde postas i "Akvariet-
        Akvariet och dess tillbehör, Akvarievatten, Foder, Sjukdomar, Övrigt.

        citat: När det gäller foton, vad för bilder ska man då lägga in som blir godkända. Motivet eller skärpan? eller måste det kanske tom vara en kamera eller annan utrustning med på bilden?
        Om du menar "medlemmarnas bilder" så handlar inte om bildkvaliten, det vi tittar på är att den som skickat bilden är medlem i NCS (kommer att ske automatiskt efter årsskiftet), att det är troligt att fotot är taget av den som skickat in det (mao att det inte är stulet) och att artnamnet är ifyllt enligt den standard vi har angett i formuläret.

        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

          #19
          citat:Vi testar med "köp & sälj" samt i en kommade fotoavdelning i forumet först. Om funktionen läggs till i hela forumet kommer det troligtvis att ske via thumbnails från medlemmsgalleriet.
          Redan idag går det ju bra att lägga in foton i medlemsgalleriet och länka dit.
          Det var detta stycke jag inte fattade. Förstod det som att ni tänkte lägga in möjligheter till att infoga bilder i både köp&sälj och fotoavdelningen på forumet.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av robin


            Förstod det som att ni tänkte lägga in möjligheter till att infoga bilder i både köp&sälj och fotoavdelningen på forumet.
            Då har du tolkat det rätt. Fotoavdelningen kommer dock att starta som ett rent diskussionsforum, när vi kommer igång och ser hur det funkar kommer vi även lägga till möjligheten att lägga in foton relaterde till ämnet.
            Vi har även diskuterat foton i övriga delar av forumet men det kommer troligtvis att i så fall ske genom thumbnails av foton som skickats in till "medlemmarnas bilder".
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • January 2003
              • 4526

              #21
              Men då har jag ju rätt i alla fall. Jag kan alltså som medlem rent teoretiskt lägga in en bildserie på ett karbygge med inriktning (officiellt) på fotandet i forums-avdelningen för foto.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

                #22
                citat:kjell, har ni undersökt om det finns folk utanför styrelsen som vill hjälpa till?
                Nu sitter jag inte in styrelsen så jag kan inte uttala mig om vad de gör nu, men jag är övertyygad om att det fungerar på samma sätt.
                På den tiden jag var med så "hittade" vi nästan alla nya krafter genom att ta in de som på olika sätt visat framfötterna på webben. Vi plockade in dom och gav dom nya uppgifter - som jag skrev så höll de flesta i längden inte "måttet" men vissa utkristalliserade sig som mycket bra krafter - exempel på sådana som vi fiock in på min tid är ju Michael Persson och Joakim Draktoft.
                Dock skall sägas att det kräver en hel del jobb att testa folk - dvs att man delar ut uppgifter till folk som sedan inte fullgör vad de åtagit sig - utan bara lovar och lovar. Ofta hade det varit betydligt enklare och snabbare att från början göra saken själv istället för att "tjöta" på andra.
                Just nu antar jag att styrelsen jobbar på att hitta en ny kraft för Christian som aviserat att han avgår på nästa årsmöte.
                Samtidigt måste också styrelsen redan nu börja tänka på att leta fram en ersättare för Michael - eftersom redaktörsjobbet för CB är oerhört betungande och ingen orkar hålla på för många år med dteta jobb.

                citat:Av vad jag har läst på zoopet.com och här så verkar det som om att zoopet.com fått sin inspiration från idérika användare på ciklid.se.
                Kjell när beslutades det ätt zoopet kanske skulle "uppgraderas" med de aktuella funktionerna?
                Själva beslutet fattades väl först för några månad sedan när gallupen visade att tillräckligt många var beredda att betala för dessa nya tjänster. Dock har ju samma typ av diskussioner också ägt rum på Zoopet lika ofta och tidigt som på ciklid.se. Vem som först kläckte de olika idéerna spelar väl ingen större roll, sannolikt var det ingen av oss eftersom samma tankegångar redan finns genomförda i många andra forum.

                Vad jag menar är väl bara att man helt skall gå sin egen väg och i detta fall inte Zoopets, som man kan få för sig av det första inlägget i tråden.

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

                  #23
                  citat:Ursprungligen skickat av robin

                  Men då har jag ju rätt i alla fall. Jag kan alltså som medlem rent teoretiskt lägga in en bildserie på ett karbygge med inriktning (officiellt) på fotandet i forums-avdelningen för foto.
                  Visst är det möjligt rent teoretiskt, men då är risken stor att de raderas av moderatorn.
                  Det är bättre då att lägga in den under "teknik" i "medlemmarnas bilder" där de hör hemma. Där kan du även skriva beskrivningar till dina foton och de blir sökbara (planer finns även för att utöka sökmöjligheterna).
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Joakim Draktoft
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 7334

                    #24
                    Det du efterfrågar Robin har faktiskt också varit upp för diskussion, dvs en avdelning för DIY där man skulle kunna lägga upp bilder på ett pågående projekt.

                    Vi har sagt att vi skall skapa denna avdelning, men att vi först skall se över möjligheter med bilder i avdelningen Foto.

                    Har vi väl fått det att fungera där, så kommer vi självklart lätt att kunna införa det i DIY-avdelningen.

                    Joakim Draktoft
                    f.d Webmaster Ciklid.se
                    ____________________________________________

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3029

                      #25
                      edit . blev lite fel.

                      jag personligen struntar i vem som sa vad först. så länge det är bra idee så är det väl bara att säga ja tack. det verkar som en bra ide som ger mervärde för medelmarna.

                      Kommentar

                      • Robin
                        Användare
                        • January 2003
                        • 4526

                        #26
                        citat:Vem som först kläckte de olika idéerna spelar väl ingen större roll, sannolikt var det ingen av oss eftersom samma tankegångar redan finns genomförda i många andra forum.
                        Läs GENOMFÖRDA med stora bokstäver.
                        Varför är det så att vårt forum inte tillåter foton i forum och annonser när alla andra forum jag varit på gör det?
                        Är man försiktig enligt mig får bara medlemmar i NCS lägga in bilder i forumet och annonserna. Jag tycker det är konstigt att _alla_ andra forum jag vet har denna funktionen utom vårat - Nordens största.
                        Mvh
                        Robin

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • January 2003
                          • 4526

                          #27
                          Joakim: Det är en bra idé! Kör hårt på den!

                          Micke: Så det är helt ok om jag lägger in 10 bilder i storleken 300kb som en bildserie i "mitt" fotogalleri under medlemmarnas bilder?
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

                            #28
                            citat:Ursprungligen skickat av robin

                            Varför är det så att vårt forum inte tillåter foton i forum och annonser när alla andra forum jag varit på gör det?
                            Återigen - det kräver mer arbete i form av övervakning.

                            citat:Är man försiktig enligt mig får bara medlemmar i NCS lägga in bilder i forumet och annonserna.
                            Bara NCS-medlemmar kommer att kunna lägga in foton.

                            citat:Jag tycker det är konstigt att _alla_ andra forum jag vet har denna funktionen utom vårat - Nordens största.
                            Jag tycker att det är konstigt att det bara finns en akvarietidskrift i Sverige (utgiven av NCS). Vi prioriter väl helt enkelt olika saker.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

                              #29
                              citat:citat:
                              -------------------------------------------------------
                              Jag tycker det är konstigt att _alla_ andra forum jag vet har denna funktionen utom vårat - Nordens största.
                              -------------------------------------------------
                              Jag tycker att det är konstigt att det bara finns en akvarietidskrift i Sverige (utgiven av NCS). Vi prioriter väl helt enkelt olika saker.
                              Det är väl så att gräset är alltid grönare på andra sidan. Nu är alla så vana vid Ciklidbladet att dess värde förringas och man istället värdesätter sånt man inte har. Tyvärr kan man inte få allt.
                              Faktum är ju också att det för inte så många år inte var så långt borta att Ciklidbladet skulle läggas ner - antalet medlemmar rasade för varje år. Tack vare ett gediget arbete av styrelsen och nya ideer med layout etc. (ideer som röstades ner här på ciklid.se) så vändes den nedåtgående trenden och har sedan dess hela tiden pekat uppåt.
                              Tycker att just Ciklidbladets utseende och kvalitet är ett bra exempel på att NCS har gått sin egen väg och just därför har stärkt sin ställning under de senaste åren.

                              Kommentar

                              • Johan
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3029

                                #30
                                jag tror att använding här har ökat o dragit med sig läsare av ciklidbladet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...