bra funktioner som även vore bra här.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    bra funktioner som även vore bra här.

    saxat från zoopet.

    FORUM
    Möjligheter att lägga in avatarer (småfoton) i sin profil i forumet.
    Möjlighet att lägga in thumbnailsfoton direkt i forumet.

    PRODUKTARKIV
    Ett produktarkiv läggs upp där Plus-medlemmarna kan recensera samt betygsätta olika akvarietillbehör enligt flera kriterier som effektivitet, kvalitet, pris etc. – detta kommer enbart Plus-medlemmar att kunna läsa.

    AFFÄRSARKIV
    En lista över Sveriges akvarieaffär läggs in där Plus-medlemmarna kan recensera samt betygsätta dessa (enligt flera kriterier som utbud, pris, kunnande, kundbemötande, läge etc.) – detta kommer sedan enbart Plus-medlemmar att kunna läsa

    är det inte synd att många av dessa saker har vi velat ha här. men det verkar var mycket svårt medans på zoopet går det. vissa förändringvar verkar vara på väg ..men innehåller det något av detta?
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

    #2
    citat:FORUM
    Möjligheter att lägga in avatarer (småfoton) i sin profil i forumet.
    Möjlighet att lägga in thumbnailsfoton direkt i forumet.
    Avatarer har vi redan. NCS-medlemmar kommer att kunna lägga in foton i "Köp & Sälj" och i en kommande fotokatergori.

    citatRODUKTARKIV
    Ett produktarkiv läggs upp där Plus-medlemmarna kan recensera samt betygsätta olika akvarietillbehör enligt flera kriterier som effektivitet, kvalitet, pris etc. – detta kommer enbart Plus-medlemmar att kunna läsa.
    Produktrecensioner har vi beslutat att testa, det blir en funktion enbart för NCS-medlammar

    citat:AFFÄRSARKIV
    En lista över Sveriges akvarieaffär läggs in där Plus-medlemmarna kan recensera samt betygsätta dessa (enligt flera kriterier som utbud, pris, kunnande, kundbemötande, läge etc.) – detta kommer sedan enbart Plus-medlemmar att kunna läsa
    Lista med butiker som lämnar NCS-rabatt finns redan.

    citat:är det inte synd att många av dessa saker har vi velat ha här. men det verkar var mycket svårt medans på zoopet går det. vissa förändringvar verkar vara på väg ..men innehåller det något av detta?
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

      #3
      jo men en recension är ju inte fel heller. tex utbud osv osv

      o hur blev det med thumbnails dirket i forumet?

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • January 2003
        • 4526

        #4
        Ja, personligen tycker jag det är viktigare att kunna ha foton i forumet (trådarna) än bland annonserna (där det också är viktigt).
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • December 2002
          • 1339

          #5
          Micke:
          Hur blev det egentligen med bilderna i medlemmarnas galleri. Kommer det att ske ngn ändring där? Alltså det det här med att man som medlem ska kunna ta bort och lägga till bilder själv.
          (Jag har för mig att ni svarat på detta en gång tidigare men kan tyvärr inte hitta det nu)
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

            #6
            Detta med foto i forumet har det ofta snackats om med samma svar varje gång om att det blir problem med kåpyrajt etc. Å andra sidan måste ju varje inläggsskrivare ansvara för sina egna bilder och alla andra forum (ja, nästan alla andra) har det ju så det känns faktiskt väldigt surt att man inte kan ha det här.

            Med bilder i forummet blir det mycket med levande och det är lättare och roligare att följa ett projekt etc. Man får djupare och längre trådar. Mycket bra!
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • January 2003
              • 4526

              #7
              Som Zaphi säger.. är det Copyrighten som krånglar? Man tar väl egna bilder när det gäller ett eget projekt eller en sjuk fisk?
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

                #8
                citat:jo men en recension är ju inte fel heller. tex utbud osv osv
                Recensioner av produkter testar vi först. Det går säker att bygga vidare på och koppla till listan med bonusaffärer också.

                citat hur blev det med thumbnails dirket i forumet?
                citat:Ja, personligen tycker jag det är viktigare att kunna ha foton i forumet (trådarna) än bland annonserna (där det också är viktigt).
                citat:Med bilder i forummet blir det mycket med levande och det är lättare och roligare att följa ett projekt etc. Man får djupare och längre trådar.
                Vi testar med "köp & sälj" samt i en kommade fotoavdelning i forumet först. Om funktionen läggs till i hela forumet kommer det troligtvis att ske via thumbnails från medlemmsgalleriet.
                Redan idag går det ju bra att lägga in foton i medlemsgalleriet och länka dit.

                citat:Alltså det det här med att man som medlem ska kunna ta bort och lägga till bilder själv.
                Det röstades ner på det förra styrelsemötet.

                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av robin

                  Som Zaphi säger.. är det Copyrighten som krånglar? Man tar väl egna bilder när det gäller ett eget projekt eller en sjuk fisk?
                  Det är tyvärr inte alla som gör det. Vi tror dock inte att problemet blir så stort om det krävs medlemskap i NCS för att utnyttja funktionen. Och om det missbrukas är det lättare att stävja när vi vet vem som gjort det.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

                    #10
                    Jag tycker bestämt att ni skall lägga till det. Hur kan ett sådant förslag röstas ner när det ger så uppenbara fördelar? Rösta igen, och räkna om Florida!

                    Gör det bara för medlemmar om det är så och skriv att ni reserverar er för .. blah blah nån stans..
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • Niclas Larsson
                      Användare
                      • January 2004
                      • 546

                      #11
                      Jag saknar ibland den typ av funktion där man kan skriva in sin egen utrustning, och söka på andra medlemars utrustning. Som vissa hembioforum har som jag besöker(en annan dyr hobby).[:p]
                      Där skriver man in tex. pioneer xx samsung yy i sin medlemsprofil under en särskild utrustningsavdelning, och denna är sedan sökbar. Så om man letar efter någon annan som har t.ex. Pseudotropheus elongatus "Ornatus" eller eheim 2250 eller Råda 0,33 så kan man ta direkt kontakt men denna person när man inte får några svar eller råd i forumet.
                      Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • July 2002
                        • 5395

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av larssonn

                        Jag saknar ibland den typ av funktion där man kan skriva in sin egen utrustning, och söka på andra medlemars utrustning. Som vissa hembioforum har som jag besöker(en annan dyr hobby
                        Bra idé, men frågan är om märket på akvariet är lika intressant som märket på en förstärkare eller högtalare Det är ju inte lika stor skillnad på åleds och zooline som på pioneer och B&W direkt. Men en sån funktion kanske hade gjort att de lååånga signaturerna försvinner där alla listar sina 3 miljoner mbunas..
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • Niclas Larsson
                          Användare
                          • January 2004
                          • 546

                          #13
                          Behöver kanske inte skriva dala 720
                          och golden använda funktion med lite tanke...
                          Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

                            #14
                            En synpunkt bara - eftersom alla förslag innebär mer arbete och detta skall utföras av någon så kan man inte bara lasta på styrelsen mer arbete utan det krävs fler som är beredda att jobba ideellt.
                            En styrelse måste proritera (självklart efter att ha lyssnat på medlemmarna)och välja de uppgifter som de anser vara bäst i förhållande till den arbetsinsats som krävs.
                            Visst kan man ta in fler som jobbar (det görs också kontinuerligt) men ni bör vara medvetna om att högt räknat 1 av 10 som anmäler sig för att jobba ideellt i längden håller vad de lovar och ställer upp när det kärvar.
                            Om vi nu beslutar att vi skall göra det och det och det och sedan de nya som tagit på sig uppgiften inte mäktar med det hela tröttnar (nya intressen, familjen säger ifrån att de vill umgås etc. etc) så sitter styrelsen där med alldeles för många arbetsuppgifter och andra saker hinner inte skötas (som Ciklidbladet etc.)

                            Så vad jag vill ha sagt är att styrelsen kan mycket väl ha tyckt att en idé är bra men ändå förkastat den pga att arbetsinsatsen var för stor satt i relation till den förväntade nyttan.

                            Seadn tycker jag väl inte heller att ciklid.se skall apa efter Zoopet utan gå sin egen väg (vilket jag också tycker görs på ett bra sätt) och komma med egna nya ideer - på så sätt utvecklas både ciklid.se och zoopet som akvariehobbyn.

                            Kommentar

                            • Robin
                              Användare
                              • January 2003
                              • 4526

                              #15
                              Micke: Kan du ta det där om vad som _kommer att ske_ igen. Förstår inte riktigt. Kommer jag kunna lägga till bilder på min gamla pump i köp&sälj och lägga in några alternativ (bilder) som är tagna med min kamera i fotoavdelningsforumet?
                              Om det är så som jag tror så kommer nog många lägga in bilder på fotoavdelningen och länka till dem från de andra avdelningarna i forumet.

                              Sen vad är fotorelaterat? OM jag sätter igång ett projekt (typ en hemmagjort kar) men _säger_ att det är mest det själva fotandet som är viktigt. Kan jag då lägga upp bilderan och text om inställningar, blixtar osv. i forumet på fotoavdelningen? Det borde jag ju få och då nyttjas avdelningen på rätt sätt fast ändå verkar jag strida emot era beslut om vad tråden egentligen handlar om. När det gäller foton, vad för bilder ska man då lägga in som blir godkända. Motivet eller skärpan? eller måste det kanske tom vara en kamera eller annan utrustning med på bilden?

                              Det är saker jag undrar över.
                              Mvh
                              Robin

                              Kommentar

                              Arbetssätt...