Jag slänger ut en tråd till ifall ni inte orkar läsa min tråd om att säkra upp ytterfilter:
Fuktlarm
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Funkar också med en brandvarnare för en 50-lapp, lite koppartråd, en lödpenna och lite lödtenn. För den händige.
/Hasse -
Hasse: du får gärna berätta mer. Kan jag göra det billigare så gör jag det gärna och löda kan jag men har ingen aning om hur man moddar en brandvarnareKommentar
-
Annars kan man åka till biltema och köpa en komplett inkl batteri för 98:-. Jag sprang förbi en sådan i torsdags.
Tony EnglundKommentar
-
På de flesta brandvarnare finns det en testknapp. Man löder in en tråd på resp. kontakt på denna testknapp, drar ut dessa två trådar och skalar av isoleringen från ändarna och tejpar dessa på en plan yta där man vill detektera vatten.
Såg tipset första gången i nåt gör-det-själv program på TV. Då gällde det översvämningslarm för diskmaskiner, men det funkar lika bra under akvarium eller ytterfilter.
/HasseKommentar
-
Fasen va bra. Där ser man hur bra det är med detta forum.
Bara att sticka hem och löda.
Eller köpa: http://www.biltema.se/products/produ...&iItemId=49221
Kommentar
-
det finns ingen mojäng som stänger vattenflödet vid lekage , kunnde vara bra om man inte är hemma vid tillfället...Kommentar
-
Oj vilka idéer jag fick nu.
Den övre detektorn skickar även en signal (triggar utg. relä som kan kopplas till ett larm). Tänk om man kunde koppla denna signal att ta hand om kranar eller likn. på ett ytterfilter? Låter dyrt, men fräckt.Kommentar
-
-
Jajjamen, därför att signalen skickar du samtidigt till ditt interna larmsystem som i sin tur skickar ett SMS till din mobil och berättar att nu är snart ditt hus fullt med vatten
Automatisera kranar etc. låter inte realistiskt men att ha en fuktdetektor som sedan skickar ett larm till din telefon låter inte helt fel. Räknar man på vad självrisken kostar om man skulle behöva byta ett helt golv i ett vardagsrum så har man snart räknat in ett sådant larm.
Jag har ca 25min hem från mitt jobb. På den tiden kanske hela karet är tömt men hur mycket skulle man int ehinna rädda om man var där samtidigt som olyckan just inträffat?
Steg 1 för mig blir att "installera" ett fuktlarm. Jag kommer köra på din metod Hasse och modda ett brandlarm. Då har jag i varje fall bevakning hela natten. Steg 2 blir att kolla upp hur mycket ett larm för huset skulle komma att kosta. Jag vet tex. att min självrisk vid läckage är min 3000 samt 20% av rep. kostnaden och max 10 000. För de pengarna kan man göra mycket.
Frågan är bara om man någonsin kan skapa en funktion som ger en både byxor och livräm? Fuktlaremt känns just nu som en BHKommentar
-
Ville bara knyta ihop säcken genom att berätta att jag meckade ihop ett eget fuktlarm igår, alá Hasse.
Visade sig att jag inte hade ett brandlarm liggandes utan 3 (blir bra med lite renundans). Var inga problem att hitta var man ska löda på tåtarna och det tog inte mer än 10 min att göra klart hela funktionen. Ska bara fixa något bra att fästa de avskalade ändarna (de som ska komma i kontakt med vattnet) på så att de alltid ligger mot golvert men ändå kommer i kontakt med vattnet. Borde inte vara så svårt. Testade med lite lego igår men det är lite lätt.
Ska försöka ta lite bilder och skicka upp på min zoon så kan ni som är intresserade se lite live fotage!Kommentar
-
Det skulle vara mycket intressant med instruktioner, ser fram emot det. Jag själv har en tendens att glömma bort att jag fyller upp akvariet så det har vart en del översvämningar här...På väg tillbaka in i hobbyn.Kommentar
-
har ni testat att du funkar da ?? för vanligt vatten e inte så bra på att leda små strömmar.........Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0Kommentar
-
-
Har nu testat larmet och det funkar kanon. Verkar som vatten leder svagström alldeles utmärkt.
Kommentar
Kommentar