Bindemedel i Räkmix

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Låter intressant Tricella, ska ta och pröva mig fram vid nästa mixtillfälle. Nu har jag ju redan en nygjord mix klar för dagen.

Utöver det vanliga gröna och fibriga i mixen har jag de senaste gångerna börjad använda rostat sjögräs (sushi-nori ark) också. Sådana man rullar in sushiris med. Jag inbillar mig att det kan vara av godo. Inbilla sig ska man dock helst inte göra förståss. Vet inte vilka mängder som är lämpliga och håller mig lågt och körde senast med 2½ ark - ca 2,5g.

Även jag är ute efter en väldigt finfördelad mix och kanske är det här rejäl överkurs. Jag brukar kämpa mig igenom att knåda mixen genom en sil och får på så vis ut en väldigt finkornig smet - inte ett ärtskal större än millimetern. Större delen av räkskalen går igenom, men de som inte velat smulas ner ordentligt blir kvar i silen. Klumpen med större bitar som blir kvar brukar jag köra en omgång till med handmixern och knåda genom silen igen. Tills bara en mindre del spill återstår - sist blev det kvar ungefär som ett ägg i storlek av bitar som inte ville finfördelas. Är lite nåjjig att större räkskal eller hårda räkskalbitar ska fastna i tarmsystemet, eller på annat sätt ställa till problem.

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10777

Jag kör endast med skalade räkor nuförtiden.

Den vinst eller förlust man nu gör på räkskalens vara eller inte kompenserar jag med redan nämnda produkter och Astaxanthin.

Jag har sett ditt tips om sjögräset och jag kollade igenom det, men valde att inte använda det. Det är dock kul med nytänkande och idéer som kan gynna fiskarna.

citat:Även jag är ute efter en väldigt finfördelad mix och kanske är det här rejäl överkurs. Jag brukar kämpa mig igenom att knåda mixen genom en sil och får på så vis ut en väldigt finkornig smet - inte ett ärtskal större än millimetern.
      Det kanske man ska prova...ärtskalen stannar ju i silen om de inte går att trycka igenom.

Snart är nog mixen en jämnfördelad smet som det inte går att urskilja produkter ifrån och som blir lättsmält för fiskarna, med höga näringsvärden.

Kommentar

• Fredrik H.
        Användare
        • April 2002
        • 1884

Mmm...räkor utan skal? Jag går snarare mot skal utan räkor. På sistone har jag lagt ett paket räkor i mixen och själv ätit ett paket. Från det uppätna paketet låter jag alla skal gå ner i mixen och får således ännu mer tröghet för troffarnas tarmar.

Astaxanthin bidrar väl främst till fiskarnas färger? Då kan det väl inte kompensera vad man förlorar på att utesluta räkskalen?
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10777

Det är ju inte bara fiber man utvinner genom räkskalen utan även karotenoider...därav min "kompensations"-teori.

Det är en del som gör som du Fredrik och var och en blir salig på sin egen religion...eller vad det nu heter.

Kommentar

• Cutekid
            Användare
            • January 2003
            • 3368

Jag är också inne på Hagis metod här. Mer skal i mixen. Du förlorar ju bland det viktigaste i mixen när du inte har skal.
            Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10777

citatu förlorar ju bland det viktigaste i mixen när du inte har skal.
              Och vad är det Calle? Vad är skalen egentligen?

Det jag hört är att den är fiberrik/eller liknande funktion och att den innehåller karotenoider...finns det mer som är gynnsamt för fiskarna som jag inte täcker med de ingredienser jag använder?

Kommentar

• Tascha
                Användare
                • October 2002
                • 214

Om man använder havregryn till mixen skall man då koka gröt på det först eller bara slänga i en näve havregryn i mixern?
                /Roger

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10777

Jag kokar havregrynen till gröt och sedan har jag kört det i mixern för att göra en fin smet av det...

Jag har dock frångått havregrynsgröt som det framgår ovan.

Kommentar

• Tascha
                    Användare
                    • October 2002
                    • 214

Hur gör du med havreklin?
                    Slänger du bara i en "näve" eller?
                    /Roger

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10777

Havreklin gör jag gröt på...Vetekli förväller jag...och Majsgrynen gör jag också gröt på. Sedan mixar jag ihop det med den övriga mixen.

Kommentar

• Tascha
                        Användare
                        • October 2002
                        • 214

Har det någon betydelse om gröten är kall, varm eller ljumen när man slänger i den i mixern?
                        /Roger

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10777

Ingen betydelse alls...iallafall enligt mina erfarenheter.

Kommentar

• Flash
                            Användare
                            • September 2004
                            • 31

Hej! är det någon här som vet vad som innehåller i räkmix akvarieteknik som jag köpte hos en zoo-butik för två veckor sedan. Här kan du se hur det ser ut i en påse.

Löser inte ens upp, bibehåller sin fast-form och sjunker till bottnet. Perfekt till malar och mina fiskar äter upp allt utan att det förorenar i karet. Tidigare hade jag fått räkmix av en annan butik. Det var inte alls så bra med det, snövitt/grumlig i karet efter jag har matat.

Men det här räkmix från akvarieteknik som de har gjort, fenomet bra måste jag säga! Smutsar inte ens i karet efter jag har matat. Undrar vad de har använt för bindningsmedel i det? Någon här som har deras recept på det ? vore tacksam om jag fick det så jag kan tillverka själva.
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275234

Labidochromis Hongi 4+1
                            Labidochromis Golden 3+1
                            Metraclima röd zebra 3+1
                            Cynotilapia afra white top afra från Likoma 1+1
                            Cyrtocara moorii 3+2
                            Synodontis Multipunktatus 1+1 (Gökmal)

Kommentar

• Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9104

Tar upp denna tråd igen då jag nyligen blev med malawi och medföljande räkmix är slut. Denna mix innehöll havregrynsgröt och musslor. Då Stefan skriver att han även har i havrekli, så kollade jag i affären efter dylikt. Nåja det blev lite fel , kom hem med en påse havregryn som innehöll ett antal procent vetekli, gör säkert ingen skada. Gröten är klar och jag kommer att blanda i räkor , musslor ärtor och lite spenat samt lite spirulina. Det blir bara en liten sats, så jag ser om fiskarna och mina botior äter detta.
                              Inget gelatin, då det ju görs av grisavfall.
                              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Stelin
                                Användare
                                • December 2002
                                • 1338

Vetemjöl ser man ofta som en ingrediens i torrfoder. Efter vad jag har förstått så används detta bla som ett bindemedel för torrfodret. Någon som provat detta i räkmix?
                                //Stefan Lindstedt

Kommentar

Arbetssätt...