Frontosor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nanc

Men jag vill veta att jag inte utsätter fiskarna för att leva i total misär också... lite "privatliv" ska de kunna få ha...

Kommentar

• Nanc

Så här långt har jag kommit i diskussioner och funderingar på Zoopet: http://www.zoopet.com/akvarium/forum...02&whichpage=1

Kommentar

• olaJ
        Användare
        • August 2003
        • 584

Om ni är rädda för att det skall vara stiljte i burken så skaffa Blue Mpimbwefrontosor, livligare fiskar får man leta efter, dom lyfter täckglasen så fort dom ser en person i rummet, nyfikna och alerta, helt tvärt emot den vanliga "bonnafrontosan" som bara gömmer sig och inte simmar omkring så mycket.
        "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

Kommentar

• Nanc

Jag tror att jag bestämt mig för att testa Frontosorna i alla fall... funkar det inte så kan jag ju ha andra Tanganyikaciklider i karet.
          Jag tänkte beställa lite prylar som behövs och vill då gärna ha hjälp med att köpa rätt saker från början.
          Jag har två ytterfilter som pumpar ca 900 liter vardera, hur mycket mera cirkulation ska jag ha??? Vad är bäst, innerfilter eller powerheads??? Om jag köper Powerheads så kanske det vore idé att köra blå filtermatta i kortändarna,med pumparna bakom, eller är det meningslöst med så mycket biologisk filtrering om jag inte har växter???

Bottenmaterialet kommer att bestå av lite blandad sand, mest råda av näst minsta grovleken, blir det bra???

Kan jag bygga grottorna av kolsten, eller blir det för lätta??? Behöver jag isåfall silikona ihop stenarna??? Vore det bättre att satsa på en massa skiffer kanske???

Kommentar

• thomas1wallen
            Användare
            • October 2004
            • 121

Hej!
            Du borde testa ett gäng Tropheusar till dina frontosor, tycker jag...

Kommentar

• bmwpower
              Användare
              • December 2002
              • 1934

Mina blå mpiwe är dödslungna simmar knappt och bara stå still.
              Dom till och med äter sisst vid matning inge action alls.
              Nu går dom med malawi fundera på att flytta dom till troffarna.
              Vad skulle ni gjort?P
              Mina är F1or och jag tycker dom växt dåligt trots alla knep hur stora bör dom vara vid 1-2år

Kommentar

• thomas1wallen
                Användare
                • October 2004
                • 121

Hej bmwpower!
                Om du läser resten av inläggen så framgår det att de kan funka bättre med enbart tanganyika, blanda inte ihop dina Frontosor med malawi...
                testa att flytta dem så kanske det blir lite tillväxt och "action" vid matningen....

Kommentar

• Mcoist
                  Användare
                  • October 2003
                  • 154

Inga problem att köra Frontosor med malawi har nästan bättre erfarenheter i blandningar med malawi än med enbart tanganyika ciklider enda problemet som jag ser är att man måste se till så dom får mat om dom är små är dom stora tar dom för sig av sig själva.

Frontosor växer väldigt långsamt även om dom får mycket mat går inte alls gämföra med tex en malawi mbunas.

En frontosa på 2 år bör väll vara en 10cm och det tar många år för en frontosa att bli 30cm.

Du kan nog vara lugn för oftast kommer agresiviteten vid könsmogen older vilket brukar vara vid 3-5 års older då kommer du säkert få bättre fart på karet.

Men varför inte blanda med tropheus är riktigt snyggt och vet några som haft väl fungerande kar med denna blandning.
                  1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

Kommentar

• christer antonsson
                    Användare
                    • September 2002
                    • 183

Mcoist!! Skulle bara vilja dela med mig av mina erfarenheter när det gäller Frontosor. Dels så kommer inte alls agressiviteten i samband med könsmognad utan Frontosan är en ganska ilsken art även som liten även om detta kan tillta ytterligare med tiden. Sedan skulle jag inte vilja rekommendera att mixa Tropheus med dessa ,blev en dyrköpt erfarenhet för mig då mina Blue Mpimbwe knäckte 44 st. Black Pemba på en vecka!!! en kostnad på ca 4500:-.Beträffande storleken så kan jag tala om att mina F.Burundi som jag inhandlade i mars 2004 och med en storlek på endast 4cm har blivit ca 10cm nu och då har det endast gått 8 mån!! vad månde det bli av dessa ...mvh Christer
                    Christer Antonsson

1800 liter Troffar:
                    Ikola
                    Pemba
                    Duboisi- Mazwa
                    Red Rainbow- Kapere

Kommentar

• Mcoist
                      Användare
                      • October 2003
                      • 154

OK Visst kan dom äta upp lite fiskar men har aldrig varit med om det själv och då har mina frontosor vistats med malawiciklider som utan problem skulle kunna slinka ner men har aldrig hänt faktiskt .

Vet inte om det siljer sig från tropheus och mbunas på det har aldrig haft tropheus själv utan skrev bara vad jag har hört anda lyckas bra med som jag tror jag skrev ochså funderar däremot själv på att skaffa tropheus till mina mpimbwe men vi får se man har så många villjor och för lite vatten.

men räkna med att det tar ganska många månader för dom att bli ens 4 cm och sen + 8 månader så kanske 1,5år kan man få dom till 10cm oftast är 10 cm större än man tror ofta tycker man en fisk är ca 10 sen om man mäter den så är den 8 ganska vanligt.

Har själv dratt upp mycket yngel och tycker dom växer mycket långsamt trots matning varje dag.
                      1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

Kommentar

Arbetssätt...