Frontosor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Jag hade cyrtocara moorii tillsammans med frontosa ett bra tag och det fungerar perfekt på alla vis. Förr eller senare kommer de behöva betydligt större akvarium än 310 liter, helst 720 eller större då de blir ordentliga grisar med tiden.

Tony Englund

Kommentar

• Bojje

Ni behöver inte vara oroliga, jag ska sälja dem när det blir dags

Någon som vet då de blir könsmogna?

/Dan

Kommentar

• Ralph
        Användare
        • May 2002
        • 736

citat:Ursprungligen skickat av Bojje

Ni behöver inte vara oroliga, jag ska sälja dem när det blir dags

Någon som vet då de blir könsmogna?

/Dan
        Det dröjer minst ett och kanske framåt två år och då kan de vara rejält stora. Som tidigare nämnt kommer 310 liter inte att räcka till på långa vägar.

Varför köpa Frontosor, ha dem i ett för litet akvarium och sedan sälja dem när de är för stora? Inte för att gnälla men jag brukar alltid tänka lite mer långsiktigt än så när jag inhandlar fisk...

Kommentar

• Bojje

Jag ska bara bo kvar i min lägenhet till sommaren. Tro mig jag ska köpa större kar då. så därför har jag bara ett 310 nu. Har du fått svar på din fråga, "Ralph" ?

Än en gång, hemskt vad ni oroar er.
          Det är inte djurplågeri jag utövar.

Kommentar

• Bojje

Som sagt, Jag brukar alltid tänka lite mer "långsiktikt" innan jag uttalar mig om något jag inte vet..

/Dan

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Själv har jag ett gäng frontosor i ett 700 liters akvarium, Också min tanke var att det bara skulle vara för en kortare period, men det jag hade planerat sprack och nu får man skämmas[] (och det med all rätt) när man får besök och folk ser hur dåligt jag håller mina fiskar.

Kommentar

• Bojje

Det verkar nästan vara så att Frontosor är lite "omodernt", att de liksom haft sin topp, kan det stämma? Iallafall vad man ser i butikerna.
                Själv tycker jag de är både vackra och intressanta.

Men visst kan man tröttna på en fisk. Hade senast ett gäng Ps. Saulosi. Trodde aldrig jag skulle tröttna på deras fina färger men, efter nästan sex år så...

/Dan

Kommentar

• Emil Martinsson
                  Användare
                  • November 2003
                  • 167

Jag tycker också att frontosor är jätte vackra och ståtliga men jag vågar inte skaffa några just pga att jag är rädd för att jag snabbt skall tröttna på dom. Händer det nått i burken eller står dom bara still å väntar på nästa matning?
                  Emil
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

Kommentar

• Bojje

Alltså, absolut inte. Nu är ju mina "små" 8cm, kan ju bli segare med åldern. De simmar aktivt o "bråkar" skulle jag vilja säga, de liksom simmar mot varandra med öppet gap och försöker äta upp varandra, men det hela går väldigt lungt till. Vet inte vad de gör??

Men visst, betydligt mer avkopplande att se än ett gäng Malawi..

Det jag är fundersam över är den stora skillnaden av livlighet då jag stänger av pumpen, det hela ser ut som om att de tittar upp mot ytan och blir liksom lättade av tystnaden.

Jag förstår att de har det väldigt tyst o stilla i Tanganyikasjöns djupa djup. Men jag trodde det var fler Frontosa-ägare som hade märkt denna skllnaden. Kan ju vara mina fiskar som är lite skygga, har haft dem i 7 veckor nu.

/Dan

Kommentar

• Fabbo
                      Användare
                      • September 2003
                      • 210

Då jag hade haft frontosor några månader började jag fundera vad jag gett mig in på, måste vara stort akvarie, leker sällan, "tjurar" över maten ibland och äter upp grannarna.. Men nu har jag blivit så fäst vid dem att de får stanna så länge jag har råd med vatten.
                      Dessutom ska jag skaffa ett större akvarie efter jul för deras skull.
                      490l är för litet! Fastän det är 180cm långt.

Kommentar

• Ralph
                        Användare
                        • May 2002
                        • 736

citat:Ursprungligen skickat av Bojje

Som sagt, Jag brukar alltid tänka lite mer "långsiktikt" innan jag uttalar mig om något jag inte vet..

/Dan
                        Vet och vet... Jag svarar utifrån vad jag läser och du skrev inget om att du skulle köpa ett större akvarium utan att "jag ska sälja dem när det blir dags", och det tolkade jag som att du skulle ha kvar fiskarna tills de blev för stora för burken och sen skulle de ut.

Skitsamma, jag var inte ute efter att reta dig. Hade du bara skrivit att du hade tänkt köpa ett större akvarium sen så hade jag istället svarat att jag själv har gjort exakt likadant. Jag hade sex unga Frontosor i ett 340 liters medan jag sparade ihop till ett 720.

För att återgå till tråden så håller jag med om att Frontosor är majestätiska och härliga fiskar. Lite sävliga kanske jämfört med rov-Malawi men man behöver istället inte oroa sig för spruckna täckglas och vattenpölar på golvet...

Kommentar

• Emil Martinsson
                          Användare
                          • November 2003
                          • 167

Hur många rekomenderar ni att ha i en 540 liters burk? Måste säga att jag börjar bli lite sugen En grupp på ca sex individer hade varit fint men det kanske blir lite trångt när dom börjar växa till sig
                          Emil
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

Kommentar

• Bojje

Ingen fara "Ralph".

Jag har ingen erfarenhet men skulle gissa, så stort som möjligt.

/Dan

Kommentar

• Nanc

Jag går också i allvarliga "skaffa Frontosa tankar"... Har ett kar som är på 420 liter... vet att det är litet... men skulle man inte kunna ha en hanne och tre honor där??? Kjell F har redan avrått mig, och andra har sagt att det skulle fungera, så nu vill jag ha flera åsikter... Börjar vara så desperat att jag faktiskt tog och mätte väggen där vi har vårt 420 literskar... och det skulle nog gå att klämma in ett på 900 liter där kanske.... eller i alla fall ett 700 på två meter.... Men för närvarande är det i alla fall ett 420 literskar på 1,80 som vi pratar om....

Kommentar

• Joakim_R
                                Användare
                                • November 2003
                                • 42

Jag var hemma hos en kille som odlade Frontosor och han använde 310l och 540l kar .
                                Han hade 6 vuxna i varje kar.

Kommentar

Arbetssätt...